CD Projekt: 7 mln sprzedanych Wiedźminów, mobilny projekt w toku

CD Projekt podsumowało ubiegły rok. Choć CDPR nie wydało w tym roku żadnej gry, to jednak firma osiągnęła kilkanaście mln zysku. Przyszłość rysuje się w jasnych barwach, a na horyzoncie pojawiają się Wiedźmin 3: Dziki Gon, Cyberpunk 2077 i... Nowy, bliżej nieznany, mobilny projekt.

 

Grupa CD PROJEKT zanotowała w 2013 r. 14,9 mln zł zysku netto i 142,2 mln zł przychodów.
Realizując produkcję nowych gier na niespotykaną wcześniej skalę Grupa bez problemu odnotowała zysk na wszystkich poziomach operacyjnych i generowała gotówkę. Dodatnie, wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wyniosły 22,1 mln zł. Dzięki temu w 2013 r. CD PROJEKT spłacił 4,74 mln zł swojego zadłużenia z tytułu umów kredytów i pożyczek, a na koniec roku posiadał środki pieniężne i ekwiwalenty w wysokości 39,68 mln zł oraz 805 tys. zł w pozostałych płynnych aktywach finansowych.

„W zeszłym roku udowodniliśmy, że nawet bez premiery zarabiamy pieniądze. Dzięki temu produkujemy Wiedźmina 3 oraz Cyberpunka 2077 a także realizujemy kilka mniejszych projektów praktycznie bez wykorzystania zewnętrznego finansowania” – powiedział Adam Kiciński, Prezes CD PROJEKT.

Wszystko to za sprawą m.in. dwóch pierwszych Wiedźminów. Łącznie obie gry sprzedały się już w nakładzie 7 mln kopii. To bardzo rokuje przed premierą Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu.

Równocześnie bardzo dobrze sprzedają się pierwsza i druga część Wiedźmina. Łącznie na całym świecie sprzedano już ponad 7 mln egzemplarzy obu gier. Rosnąca baza graczy, która poznała wcześniejsze części wiedźmińskiej sagi to poważny atut CD PROJEKT przed premierą gry Wiedźmin 3 Dziki Gon, który już teraz jest jednym z najbardziej oczekiwanych tytułów o czym świadczą liczne nagrody, wyróżnienia oraz wygrane plebiscyty. Trzecia część Wiedźmina zadebiutuje w lutym przyszłego roku – równocześnie na komputery PC oraz konsole Xbox One oraz PlayStation 4.

CD PROJEKT w 2013 r. wybrał dystrybutorów Wiedźmina 3 na wszystkich kluczowych rynkach. Warner Bros. Interactive Entertainment zajmie się promocją i dystrybucją gry na terenie Ameryki Północnej. Namco Bandai będzie odpowiadać za Europę Zachodnią, a także (na mocy oddzielnej umowy) za Australię oraz Nową Zelandię. W Czechach i na Węgrzech promocją i dystrybucją zajmie się Cenega. Japońskim dystrybutorem został Spike Chunsoft. W Polsce wydawcą zostanie CDP.pl, który będzie współpracować przy tym projekcie z Agorą. Finalizowane są umowy z partnerami z kolejnych terytoriów. Co istotne, wszystkie globalne prawa do dystrybucji cyfrowej zachował CD PROJEKT.

Elementem działań wspierających premierę Wiedźmina 3 jest wykorzystanie marki w kolejnych produktach rozszerzających uniwersum wiedźmińskie i stanowiących dla Spółki źródło dodatkowego przychodu. Są to m.in. gra planszowa The Witcher Adventure Game (premiera w trzecim kwartale roku) wraz z cyfrową wersją przeznaczona na tablety oraz seria komiksów, z których pierwszy zadebiutuje już 19 marca. W obu przypadkach studio CD Projekt RED współpracuje z globalnymi liderami swoich branż – są to odpowiednio Fantasy Flight Games oraz Dark Horse Comics.

Dzięki utrzymującej się popularności „Wiedźmina” przychody Grupy CD PROJEKT w segmencie „produkcja gier” wyniosły w 2013 r. 23,6 mln zł. Zysk netto tego segmentu wyniósł 5,1 mln zł.

Sam Dziki Gon, jak już zapewne wszyscy wiedzą, zostanie wydany dopiero w lutym 2015 r. Kiciński po raz kolejny podkreślił, że dodatkowy czas jest niezbędny, by stworzyć grę o takiej jakości, jakiej oczekują fani.

 

„Nie mamy wątpliwości, że jakość Wiedźmina 3 będzie miała istotne, bezpośrednie przełożenie na jego sukces komercyjny i biznesowy. Dodatkowe cztery miesiące pozwolą nam na satysfakcjonujące nas dopracowanie gry w ostatniej fazie produkcji i wielokrotne jej testowanie tak, aby dostarczyć graczom produkt kompletny”.

Wiedźmin 3 nie jest jednak jedynym projektem, nad którym CDPR prowadzi intensywne prace. I nie chodzi tu wcale o Cyberpunka 2077, lecz o wciąż nieznaną grę, skierowaną na platformy mobilne. 

Mogę też równocześnie poinformować dziś o tym, że prowadzimy zaawansowane prace nad kolejnym, dotychczas nieogłoszonym projektem. Wkraczamy nim na zupełnie nowe dla nas terytoria pod kątem rozgrywki i modelu biznesowego.” – powiedział Adam Kiciński.

Nowy projekt to multiplatformowa gra na urządzenia mobilne wykorzystująca zaawansowane możliwości technologiczne tabletów i smartfonów. Prace, prowadzone wraz z partnerem zewnętrznym, trwają od ponad roku i są mocno zaawansowane. Komercyjna wersja projektu zadebiutuje jeszcze w tym roku.

Na koniec podsumowania CD Projekt pochwaliło się sukcesami swojej cyfrowej platformy growej - GOG. Spółka cały czas się rozwija i planuje poszerzyć katalog oferowanych gier.

W 2013 r. należąca do Grupy platforma GOG.com nadal wzmacniała swoją pozycję najpopularniejszego po Steam, niezależnego cyfrowego dystrybutora gier na świecie, zarówno pod względem sprzedaży, jak i pozyskiwania nowych klientów. Unikalna, przyjazna dla kupujących strategia GOG.com (polegająca m.in. na sprzedaży wyłącznie gier bez niewygodnych dla użytkowników zabezpieczeń typu DRM) doczekała się uznania ze strony magazynu „Time”, który wyróżnił GOG.com jako jedną z 50 najlepszych stron internetowych roku.

W sierpniu GOG.com ogłosił specjalny projekt wsparcia dla niezależnych twórców gier. Za pomocą dedykowanego portalu www.gog.com/indie każdy twórca może zgłosić swoją grę i w ciągu 2 tygodni otrzymać jej ocenę. W przypadku pozytywnego zaopiniowana, GOG.com oferuje deweloperowi zarówno wsparcie finansowe, jak i marketingowe tytułu. Program okazał się dużym sukcesem. Zgłoszono do niego już około 700 projektów a pierwsze gry zostały już ukończone przez twórców i trafiły do oferty serwisu.

W ciągu 2013 r. GOG prowadził również prace nad dwoma nowymi, nie ogłoszonymi jeszcze projektami rozwojowymi. Pierwszy z nich, który będzie miał swoją premierę na czerwcowych targach E3 w Los Angeles pomoże przyciągnąć do GOG nowych klientów oraz pozwoli serwisowi poszerzyć katalog o najnowsze gry, niedostępne w dotychczasowym modelu działania GOG.com.

Przychody ze sprzedaży do zewnętrznych klientów w segmencie „globalna, cyfrowa dystrybucja gier”, za który odpowiada GOG.com wyniosły 57,6 mln zł, czyli o około 37 proc. więcej niż przed rokiem. Jest to też działalność związana z wysoką rentownością o czym świadczy zysk netto na poziomie 9,52 mln zł oraz z dodatnimi przepływami gotówkowymi umożliwiającymi Spółce po raz kolejny wypłatę dywidendy na rzecz CD PROJEKT S.A.

Jak więc widać, kondycja firmy jest co najmniej dobra. Miejmy nadzieję, że CD Projekt pozostanie wierne swojej filozofii i będzie nam dostarczać gry najwyższej jakości jeszcze przez wiele lat.


Mrozie


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.