Frostpunk już dziś jest fenomenem samym w sobie. Skuty lodem świat wkrótce może jeszcze zyskać na wartości, a to za sprawą osadzonego w nim zbioru opowiadań. Pieczę nad projektem objął sam Jacek Dukaj!
Czołowy polski fantasta nawiązał współpracę ze studiom 11 bit studios i stał się nie tylko współautorem antologii, ale również opiekunem artystycznym projektu.
Ten zbiór to, mam nadzieję, początek ekspansji dwojakiego rodzaju: „Frostpunka” jako świata i wehikułu idei, w inne media i konwencje; oraz polskiej literatury, której bogactwu i specyfice nasza branża growa w pewnym stopniu zawdzięcza swój sukces. Pora więc teraz na kolejny obrót inspiracji - skomentował informację Dukaj.
We „Frostpunku” dostrzegłem kontynuację wyobraźni i myślenia o społeczeństwie, o relacji jednostki do władzy, i o mechanizmach historii, które charakteryzowało polską SF socjologiczną. Bezpośrednio lub pośrednio „Frostpunk” czerpie z Janusza Zajdla, Edmunda Wnuka-Lipińskiego, Macieja Parowskiego. Choć jest osadzony w realiach brytyjskich, jego wyjątkowość i globalny sukces mają źródło w polskiej tradycji literackiej.
I tak podchodzimy do antologii. Nie chodzi o stworzenie ilustracji do gry, lecz o czysto literackie ujęcie tematów kluczowych dla „Frostpunka”: jako doświadczenia growego i jako świata, który zamieszkujemy w wyobraźni. Dzięki czemu też nabiera on bogactwa i głębi; żyje własnym życiem.
Mikropowieści tworzą utalentowani twórcy z Polski i zagranicy. W miarę postępu prac i dogrywania szczegółów będziemy ujawniać nazwiska autorów i kolejne informacje.
Książka towarzyszyć będzie „Frostpunkowi” na całym świecie. Powstaje jednocześnie wersja polska oraz angielska.
My w grach lubimy poboksować gracza. Tworzymy wirtualne światy i zapraszamy do rozgrywki, której istotą są eksperymenty myślowe i stawianie gracza przed nieoczywistymi dylematami moralnymi. Unikalną okazją, którą daje nam interaktywne medium, jest nie tylko możliwość przedstawiania fikcyjnych światów i sytuacji - jakkolwiek angażujących. Możemy graczowi zadawać pytania - i dawać przestrzeń, żeby sam na nie odpowiedział… oraz zmierzył się z konsekwencjami własnych odpowiedzi. W tym sensie “Frostpunk” jest rzeczywiście kontynuacją myśli socjologicznego SF - zadaje pytanie “co by było gdyby” i pozwala graczom zmierzyć się z własnym obrazem świata podczas odpowiadania na nie. Osadzamy grę w konkretnych, choć fikcyjnych realiach: rewolucja przemysłowa XIX wieku, wiktoriańska kultura, umierająca z powodu wszechobecnego mrozu cywilizacja, i nowy porządek społeczny rodzący się w ekstremalnych warunkach - i gracz, który musi się z tym procesem zmierzyć. Naszym zdaniem brzmi to jak doskonałe połączenie - jak w ambitnej literaturze. I dlatego Jacek wydaje się tak doskonałym partnerem. Ma pieczę nad antologią, która ma być łakomym kąskiem zarówno dla fanów dobrej książki, jak i fanów gry. Zresztą, nie wiem, czy wiecie, ale "Lód" stanowił jedną z inspiracji do tworzenia Frostpunka. W kolejnym cyklu gra zostaje inspiracją dla twórców literatury - dodał Jakub Stolarski, reżyser gry Frostpunk.
Nie pozostaje zatem nic innego, jak ściskać kciuki za współprace Dukaja i 11 bit studios. Szykuje się bowiem kawał dobrej fantastyki.
Komentarze
Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!