Jump to content

Disciples: Jedyny godny konkurent Herosów


Recommended Posts

  Seria Heroes of Might and Magic niewątpliwie stała się ikoną wśród turowych gier osadzonych w realiach fantasy. Jednakże istnieje jeden tytuł, który może zagrozić pozycji mistrza.

Apostołowie.

  W pierwsza część opatrzona podtytułem "Święte Ziemie"  zagrałem dość przypadkowo przekopując zbiory mojego kuzyna w poszukiwaniu czegoś ciekawego. No i znalazłem turówkę podobna do herosów a jednocześnie niemalże całkowicie od nich inną.  Dla nie znających zamieszczę teraz (nie obiecuje, że krótki) opis.

1. Rasy

   W pierwszej części krainę Nevendaru zamieszkiwały cztery rasy:

-  Imperium- ludzie opierający się na rycerstwie, uzdrawianiu i magii powietrza.  Wykreowani zostali na wzór średniowiecznego, silnie religijnego państwa. Widać tu głęboką inspirację religia Chrześcijańską: choćby możliwość posiadania w armii Aniołów, czy wiara w Wielkiego Ojca.

- Górskie Klany- krasnoludy, odwieczni sojusznicy Imperium w walce z siłami ciemności. Przy ich tworzeniu twórcy wyraźnie inspirowali się mitologia nordycką, na co wskazuje choćby możliwość przywołania do pomocy Valkirii, czy wiara w Wotana znanego skądinąd jako nikt inny tylko sam Odyn. Ich magia opiera sie na zimnie, zaś szeregi zasilają krasnoludy, niziołki a nawet olbrzymy.

- Legiony Potępionych- demony i ich kultyści. Inspiracja piekłem i satanizmem widoczna od niemal pierwszych sekund gry. Opierają się głównie na magii ognia i umysłu, choć posiadają w zanadrzu kilka ciekawych sztuczek (choćby jednostkę potrafiącą przybierać formie każdej innej jednostki na polu walki przejmując jej zdolności. Może się nawet przetransformować w bohatera). Wierzą w Bethrezema.

- Nieumarłe Hordy- tu chyba wiele wyjaśniać nie trzeba. Bazujące na zdolności paraliżowania wrogów, zsyłania na nich zarazy, czy wysysania z nich życia przydatnego do leczenia własnych jednostek to główne atrybuty sług bezcielesnej bogini Mortis. W połączeniu z takimi czarami jak Ochrona Przed Bronią, czy Tanatos dają nam oni spore pole do działania.

2. Fabuła

  Zawiła i pełna zwrotów akcji.  Kampania każdej z czterech stron konfliktu ukazuje nam wydarzenia z nieco innej perspektywy wyjaśniając motywy działania poszczególnych ras. Zagłębienie się w jej meandry pozostawiam (i gorąco polecam) tym, którzy po przeczytaniu tego opisu zechcą w grę zagrać.

3. Rozgrywka

a) Surowce.

  Występuje ich pięć rodzajów:

- Złoto: służące do wykupu jednostek, rozbudowy miast, nabywania potrzebnych przedmiotów itd- funkcje złota w strategii znane są chyba każdemu.

- Mana: jako, że każda rasa posiada swój rodzaj maggi, w grze występują cztry jej rodzaje:

*Życia dla Imperium

*Runiczna dla Klanów

*Piekielna dla Legionów

*Śmierci dla Hord

  I to by było na tyle. Że co? Że nie ma gliny, drewna kamienia kryształów i tym podobnych dóbr. Ano nie ma i bardzo dobrze- akurat dla tej gry byłaby to jedynie niepotrzebna nikomu komplikacja.

b) Magia

  Skoro o Manie już było, nie sposób pominąć element Magii. Mamy jej w świecie cztery rodzaje, przy czym nie oznacza to, że czarów jest mało i znudzą się nam one po kilku rozegranych mapach. Nie, a to dlatego, że tutaj stanowią one element całej strategii, a nie tylko oręż, którym posługuje się dany bohater. Czary wynajdujemy za odpowiednia ilość many, kupujemy w rozsianych po planszy sklepach magicznych, bądź od sojuszników, wreszcie przejmujemy niszcząc przeciwnika- trzy ostatnie sposoby pozwalają nam poszerzyć paletę czarów o inkantacje inne niż te z naszej "rasowej" wieży  Zaklęcia rzucamy na mapie  za odpowiednia ilość many, przy czym te I i II poziomu potrzebują jedynie many naszej rasy, dalsze  energii z dwóch źródeł a najpotężniejsze- ze wszystkich czterech. W zależności od typu zaklęć możemy nimi wspomóc nasze oddziały, osłabić i spowolnić wroga czy na przykład zadać nieprzyjacielowi bezpośrednie obrażenia.

  Każda z ras posiada także 3 czary przyzwania, które powodują pojawienie się na polu walki dodatkowych, nietypowych oddziałów, co pozwala osłabić załogę miast czy też wyrwać cenny oddział z okrążenia.  Efekty klątw i błogosławieństw znikają po turze. W grze napotykamy także zwoje i różdżki, z których korzystać może jednak tylko specjalny bohater- Mag. Zawierają w sobie zaklęcia które rzucamy jak własne: zwojów używamy raz, różdżek kilka razy

c) Domena i ziemie.

   Zaczynamy ze stolicą, gdzie wynajdujemy wszystkie czary i budujemy budynki militarne. To nasze główne miasto i jego utrata kończy się porażką. Ale spokojnie- w początkach gry nie ma się co o to martwić, albowiem w Stolicy rezyduje Strażnik- niezwykle potężna jednostka, która NIGDY nie opuszcza metropolii i nawet w pojedynkę zmiata pomniejsze oddziały. Oczywiście i on nieśmiertelny nie jest- dobrze wyszkolony oddział z potężnym bohaterem i masą błogosławieństw po uprzednim osłabieniu strażnika przyzwańcami, wypici hektolitrów mikstur wzmacniających i modlitwie o szczęście jest w stanie go pokonać.

   Miasta zdobywane po drodze służą do utrzymania kontroli na naszymi ziemiami. Wraz z ich rozbudowa rośnie liczebność mieszczonego w środku garnizonu, oraz ilość punktów życia regenerowana ca turę. Przejmowanie miast ma jeszcze inna- dużo ważniejsza rolę. Mianowicie kopalnie złota i zasoby many muszą się znajdować na naszym terenie, by przynosić nam zyski. Zakres naszego terenu zwiększa się co turę przyrastając właśnie w pobliżu Stolicy i zajętych miast. Zasoby mogą też przejmować bohaterowie wyposażeni w zdolność stawiania rózg transformujących teren wokół danego źródła zasobów na nasz własny.

d) Bohater

  Czym byłaby armia besz przywódcy? W Apostołach mamy ich 4 rodzaje: Wojownik, Mag, Zwiadowca i Różdżkaż. Trzej pierwsi to typowi liderzy prowadzący do boju armię, czwarty zaś stawia wspomniane wcześniej Rózgi.

Rozwój bohaterów nie różni się zasadniczo od tego w Herosach: ot zdobywamy doświadczenie->level-> wybieramy nowa umiejętność. Przy czym spytacie zapewne jaki to umiejętności skro magia jest ogólna? Ano sporo tego: na przykład mając w armii 5 pozycji na jednostki, możemy początkowo obsadzić tylko 3, (Różdżkaż tylko 1) zaś wybierając Dowodzenie odblokowujemy kolejne dwa sloty. Wiedza o Artefaktach pozwala nam korzystać z przedmiotów posiadających unikalne właściwości czy dających premie jednostkom pod rozkazami herosa. Umiejętności jest wiele a ich odpowiednie dobranie to jeden z kluczy do sukcesu, albowiem nie ma tu szkół gdzie można się ich nauczyć za odpowiednio wypchana sakiewkę- wybierać więc trzeba mądrze i rozważnie.

e) Armia

  I tutaj rewolucja równa niemal XIX wiecznej Rewolucji Przemysłowej. Nie poprowadzimy tu do boju 10000 żołnierzy różnych typów. Mamy za to oddział złożony z pięciu jednostek i herosa (czasem liczba ta jest mniejsza bo jednostka jest wielka i zajmuje dwa sloty). Oddziały dzielimy na wojsko:

- Do walki w zwarciu

- Do walki na dystans

- Używające Magii

- Wsparcia

  W stolicy budujemy budynki, które umożliwiają naszym podopiecznym awanse na kolejny poziom wtajemniczenia po zebraniu odpowiedniej liczby punktów doświadczenia, co sprawia, ze staja się silniejsze i zyskują nowe umiejętności. Dla każdej grupy mamy dwie, a czasem nawet 3 drogi rozwoju, które charakteryzują odmienne umiejętności przy czym  krótsza z nich to dość często ścieżka do otrzymania jednostki nieco słabszej, acz obdarzonej np odpornością na umysł. czy możliwością zmiany kształtu- oczywiście możemy obrać tylko jedna ścieżkę rozwoju naszych podopiecznych   To właśnie w połączeniu z umiejętnym doborem oddziałów stanowi główny klucz do zwycięstwa. Nie martwcie się jeśli wasze jednostki dojdą do końca drzewka rozwoju- wraz ze wzrostem poziomu ich atak/inna zdolność, punkty życia i obrony będą rosły. Ciekawa rzeczą jest możliwość "zablokowania" danej jednostki- nie będzie ona przechodziła do wyższej klasy nawet jeśli mamy w Stolicy potrzebne do tego budynki, ale dalej będzie zyskiwała poziom zachowując się tak jak jednostka, która ukończyła już wspinaczkę po drzewku.

f)  Skarby

   W trakcie podróży znajdziemy miejsca, których oczyszczenie z potworów da nam prócz złota jakiś ciekawy przedmiot. Rzeczy takie możemy też znaleźć w rozrzuconych skrzyniach i przy pokonanych bohaterach przeciwnika. Dzielimy je na:

- Artefakty: dające dodatnie modyfikatory do cech jednostek, bądź dodające inną umiejętność do ataku bohatera np: paraliż.

- Sztandary: modyfikujące statystyki oddziałów

- Kule i talizmany: zawierające zwyczajne zaklęcia lub jednostki, które mozemy przyzwać w miejsce poległych w trakcie walki. Kul używamy raz, talizmanów trzy razy.

- Księgi: zapewniające odporność jednostek na ataki bazujące na na danym żywiole.

- Buty: zwiększające ilość punktów ruchu bohatera.

- Mikstury: leczące, wskrzeszające, uodparniające, trwale zwiększające statystyki- jednym słowem pełno tego.

- Kosztowności: nie maja żadnej wartości bojowej, ale można je spieniężyć u kupców.

  Słabe artefakty i mikstury znajdziemy w kupieckich kramach, acz naprawdę silne i ciekawe przedmioty, które mogą nieraz zaważyć na losach bitwy znaleźc można tylko w miejscach silnie chronionych.

g) Prowadzenie gry.

  W skrócie: system turowy jak w herosach z ograniczona ilością punktów ruchu każdego z bohaterów i przychodem surowców co turę.

4. Apostołowie II Mroczne Proroctwo.

  Dwójka przyniosła w sumie tylko zmiany graficzne i rozwój fabuły świata- rozgrywka nie uległa zmianie. Ważniejszy od samego suquelu był ostatni wydany do niego dodatek "Bunt Elfów" wprowadził  do świata nową rasę- elfy stające się wreszcie grywalną stroną konfliktu, rozwijając swoją epizodyczna rolę. Mamy tu wiec nowe jednostki, nowe czary i nową Manę- Manę Gaju

  Obecnie oczekuje na trzecia część serii, która ma przynieść w rozgrywce wiele zmian, co więcej wprowadzić ta produkcje w świat grafiki 3D.

  Nowych i zielonych w tej materii zapraszam do gry, tych zaś którzy grali proszę o opinie. Podzielcie się wrażeniami, powiedzcie którymi oddziałami grało się wam najlepiej, które momenty w kampaniach wspominacie i oceńcie czy mój pogląd jest słuszny.

  Czy ta gra ma według was szansę w starciu z nieśmiertelnymi Herosami?

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

w Disciples pierwszą część nie miałem okazji zagrać, za to w II pocinam regularnie. Prawdą jest, że to godny konkurent świetnego cyklu Heroes~, mimo pewnych różnic. W szczególności grafika, która w Apostołach II jest dużo piękniejsza i ciekawsza, gra dużych wymagań nie ma, a można się przy niej bawić długimi, jesienno-zimowymi wieczorami :D. Naprawe polecam

Link to post
Share on other sites

A ja myślałem, że nikt tu nie zagląda. No ja miałem okazje popykać we wszystkie trzy części (w trzecią grałem jeszcze po rosyjsku :D) i do dwójki mam wciąż sentyment. Podstawka była łatwa i przyjemna ale w kampaniach dodatkowych trzeba się było sporo namęczyć. A rozgrywka z żywymi oponentami-  rzecz po prostu nieziemska. Trochę szkoda ze w trzeciej części zabrakło Nieumarłych i Górskich Klanów jako ras grywalnych. Krasnali co prawda nie lubiłem ale Hordami grać po prostu uwielbiałem. Wysokopoziomowe Nosferatu jak wódz po prostu kosiło wszystko :D

Link to post
Share on other sites

Ja co prawda jeszcze nie grałem, ale nie wydaje mi się, żeby coś było w stanie zdjąć z piedestału takiego giganta jakim jest heros. Nie zapominajmy, że to jedna z tych kultowych pozycji na których wychowali się wszyscy gracze.

Także jako stary gracz jestem nastawiony sceptycznie do prób obalenia króla :D

Link to post
Share on other sites

Czyli najpierw nadrób zaległości Karpiu a potem z nami rozmawiaj :D.  A na poważnie Apostołowie mają swój unikalny klimat, dużo mniej "cukierkowy" od Herosów i SĄ jedynym pretendentem do zdjęcia ich z tronu. Bo jeśli ktoś mi powie, że którąkolwiek z tych gier przebija King's Bounty to chyba padnę rażony gromem na miejscu.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Whoa, Disciples II. Zdążyłem już o tej grze zapomnieć, a mam gdzies nawet płytki z nią. Chyba trzeba będzie kiedyś odkurzyć. ^^

Swoją drogą, nie wiem, co macie do krasnali... to była moja ulubiona rasa w "dwójce". :> Pamiętam, że na samym szczycie drzewka rozwoju mieli świetne jednostki bojowe... hm, nie pamiętam, co to było. Pamiętam za to, że do czasu ich wyprodukowania grało się dość ciężko, ale kiedy już się je stworzyło... no, to nie było silnych na Klany. :P

No i klimat Disciples jest niesamowity. Właściwie to dla niego zacząłem w to grać - potrzebowałem odskoczni po niesamowicie cukierkowym HoMM 4 (nota bene chyba najgorszą odsłoną serii) i tę odszkocznię znalazłem. :)

Link to post
Share on other sites

Ale krasnale były jakieś takie.... nijakie? Nie wiem jak to określić. Fakt, ich jednostki potrafiły skopać tyłek niejednemu oddziałowi, ale brakowało mi tego klimatu, który dawało fanatyczne Imperium, czy prowadzące twórcze życie po życiu Nieumarłe Hordy.

Tak, klimat Apostołów to chyba najmocniejszy ich punkt: mroczny, ciężki, ponury. Pamiętam, jak w ostatniej klasie liceum zarywałem noce z kolegami grając na przemian w 3cich Herosów i Apostołów właśnie.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Ale krasnale były jakieś takie.... nijakie? Nie wiem jak to określić. Fakt, ich jednostki potrafiły skopać tyłek niejednemu oddziałowi, ale brakowało mi tego klimatu, który dawało fanatyczne Imperium, czy prowadzące twórcze życie po życiu Nieumarłe Hordy.

Ale czemu nijakie? Zahartowani w ciężkim górskim klimacie, z porządnie rozwiniętą metalurgię i wieloma innymi wynalazkami... Coś by się jeszcze znalazło, nie pamiętam teraz tej gry zbyt dobrze, ale mnie osobiście Górskie Klany urzekły właśnie "klimatem". :)

Link to post
Share on other sites

Pozwoliłem sobie zmienić nazwę tematu na bardziej, hm... czytelną. Nie mamy działu tej gry, temat znajduje się w dziale ogólnym - wchodząc, myślałem, że poczytam sobie o staruteńkiej King''s Bounty. A tu jakieś Disciples, o czym dowiaduje się nawet nie z twojego posta, Mat. Nieładnie ;].

Gorący apel do wszystkich zatem - nazywajcie swoje tematy czytelniej. Jeżeli temat znajduje się w dziale ogólnym, piszcie jakiej gry tyczy.

Hm, chyba jakiś FAQ przygotuje.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...