Gry: Pod lupą

Słowem wstępu - intro

Zielone ekrany z czarnymi napisami reklamującymi tych, którzy odpowiedzialni są za dzieło kręcące się właśnie w napędzie twojego komputera. Po chwili z głośników roztrzaskanego radia zaczyna płynąć piosenka I don't want to set the world on fire.

Kontynuacja wydanego w 2002 roku dziecka belgijskiego studia Larian, ujrzała światło dzienne dopiero 7 lat po premierze pierwszej odsłony. Fakt, że gra doczekała się sequela, zapewne związany jest z dużym zainteresowaniem, jakie wzbudziło pozostawiające wiele do życzenia niemal pod każdym względem, Divine Divinity.

Fabuła i kilka słów wyjaśnienia

Dawno temu w bardzo odległej galaktyce … Ach, to chyba nie ta bajka. Powinno być: w przyszłości, w nie aż tak odległej galaktyce narodził się Komandor Shepard, wybitny żołnierz, pierwsze ludzkie Widmo, obrońca Cytadeli, który obecnie …nie żyje.

Fallout to legenda. Od czasów wydania stawiany w gronie klasyków, do dziś trwa między sagą Baldur’s Gate i Planescape: Torment, czyli najlepszymi grami cRPG w historii gatunku. Czy jednak nadal można się świetnie bawić grając w grę, którą wydano w 1997 roku?

„Starą” nazywa się grę, która ma rok lub więcej.

Jade Empire to moja pierwsza gra ze stajni BioWare. Wiem, zrobili wiele lepszych produkcji, które są już klasykami (Baldur's Gate, Neverwinter Nights), jednak JE skusiło mnie niską ceną. 20zł to bardzo mało za RPG-a takich twórców, a i klasa wcale niska nie jest.

Knights of the Old Republic to dzieło kanadyjskiego studia BioWare – wówczas znanych ze wspaniałego Baldur’s Gate i, moim skromnym zdaniem, niezbyt udanego Neverwinter Nights, a obecnie kojarzonych z Mass Effect.

Od premiery Wiedźmina minął rok. Znakomita większość mediów i graczy (w tym także ja) była zachwycona tym, co zaoferował produkt studia CD Projekt RED. Kontynuacja gry, która do tej pory sprzedała się na całym świecie w nakładzie miliona egzemplarzy, miała pojawić się w przeciągu 18 miesięcy od wydania gry.

Nie można mówić o sobie "prawdziwy gracz cRPG", jeśli nie miało się do czynienia z klasyką gatunku. Jednak co nią jest, a co nie? Kanon tych gier to zestaw kilkunastu tytułów, które zmieniły oblicze cRPG lub stanowią esencję gatunku.