Ostagar

Solucja i poradnik gry Dragon Age: Początek

Eksploracja

Ostagar, pole bitwy

cRPG - Dragon Age: Początek - DLC - Powrót do Ostagaru - Solucja - Ostagar

1 - wyjście (do mapy świata).

2 - klatka z więźniem. Jeśli podczas swojego pierwszego pobytu w Ostagarze nie wziąłeś od niego klucza, możesz go teraz zabrać z jego zwłok. Otwiera on kufer oznaczony liczbą 6.

3 - hurlok-wędrowiec. Po zabiciu go, przy zwłokach znajdziesz Nagolenniki Cailana.

4 - Kielich Dołączenia. Ot, leży na ziemi. Jest to świetny prezent dla Alistaira.

5 - kowal genloków. Po zlikwidowaniu go przy zwłokach znajdziesz trochę losowych łupów.

6 - skrzynia magów. Jeśli posiadasz do niej klucz (zachowałeś go z poprzedniej wizyty w Ostagarze bądź też zabrałeś z klatki w punkcie 2), możesz ją otworzyć i zabrać Spaczony kostur Magistra.

7 - klucz Elrika. To właśnie o nim wspominał przyboczny Cailana, który został zabity na ziemiach banna Lorena. Otwiera królewski kufer (11).

8 - psiarnia. Jeśli w czasie pierwszego pobytu w Ostagarze nie zdobyłeś własnego ogara mabari, teraz masz drugą szansę, by tego dokonać. Nakarm psa, a dołączy do twojej drużyny.

9 - zwłoki mabari. Kiedy do nich podejdziesz, na miejscu pojawi się kilka genloków, wilków Plagi, a także przdownik hurloków. Walka do trudnych nie należy, zaś przy tym ostatnim znajdziesz Tarczę Cailana. Warto też zbadać truchła ogarów, przy których natkniesz się na Uprząż ognistego kamienia oraz Barwy wojenne szybkonoga.

10 - skrzynia. Wewnątrz znajdziesz Ochronne rękawice.

11 - kufer Cailana. Otworzyć go możesz tylko przy pomocy klucza, który został ukryty w miejscu oznaczonym liczbą 7.

Wewnątrz znajdziesz Ostrze Marica - całkiem niezły długi miecz, a także Tajną korespondencję, której lektura wyjawi ci nieco na temat planów tragicznie zmarłego króla Fereledenu, zapewniając przy tym nowe wpisy do Kodeksu.

12 - szczątki Cailana. Zwłoki króla nie są w najlepszym stanie, jednak zanim będziesz w stanie cokolwiek zrobić, na miejscu pojawi się nekromanta genloków, który zastawił na ciebie pułapkę. Gdy tylko rozpocznie się walka, biegnij na wschodnią stronę mostu i możliwie jak najszybciej rozpraw się ze szkieletem-magiem, bowiem jest on w stanie skutecznie eksterminować całą twoją drużynę. Pozostała część wrogów, składajaca się głównie z "szeregowych" szkieletów i mrocznych pomiotów nie powinna stanowić dla ciebie żadnego wyzwania.

Niemniej, nie będziesz miał okazji sprawić Cailanowi godnego pochówku aż do czasu zakończenia tego DLC.

13 - hurlok-strateg. Ów mroczny pomiot czeka tutaj na ciebie dość dobrze przygotowany - oprócz kilkunastu wrogów, naprzeciwko siebie masz także kilka balist, dlatego uważaj, by nie stanąć dokładnie na wprost nich - twoi wrogowie skrzętnie to wykorzystają.

Pomijając balisty, wygranie bitwy nie jest zbyt trudne. Po walce koniecznie odszukaj zwłoki hurloka-stratega, bowiem znajdziesz przy nich Rękawice Cailana.

15 - dwóch emisariuszy hurloków. Eksterminuj ich szybko, a pozostałe pomioty nie będą zbyt długo stawiać oporu. Przy zwłokach emisarisuzy znajdziesz jedynie losowe łupy.

16 - generał hurloków. Jak łatwo się domyślić, ten pomiot zebrał wokół siebie naprawdę liczną rzeszę pobratymców. Przygotuj się na długą potyczkę, lecz niekoniecznie trudną - twoi przeciwnicy to niemal tylko i wyłącznie "zwykłe" genloki i hurloki. Kiedy już się z nimi uporasz, przeszukaj szczątki generała - szkoda by było przy nim zostawić Napierśnik Cailana.

17 - wejście do wieży Ishal.

25 - wejście do tuneli.

26 - miejsce śmierci Cailana i Duncana. To właśnie tutaj zginęli król oraz pierwszy Szary Strażnik Fereldenu. Teraz czeka cię tutaj walka z ogrem-zabójcą Cailana, którego do życia powoła spotkany już wcześniej genlok nekromanta.

Walka jest dość łatwa, o ile nie zbliżysz się za bardzo do punktu 27 - jeśli to zrobisz, będziesz musiał jednocześnie walczyć z ogrem, genlokiem nekromantą oraz jego sługami, co znacznie utrudni całą potyczkę.

Przy zwłokach ogra znajdziesz dwa bardzo cenne przedmioty: Sztylet Duncana oraz Miecz Duncana.

27 - genlok nekromanta. Walka z nim to zarazem finałowa bitwa tego DLC. Gdy zabijesz tego pomiota, przy jego zwłokach znajdziesz Hełm Cailana.

Ostagar, wieża Ishal

cRPG - Dragon Age: Początek - DLC - Powrót do Ostagaru - Solucja - Wieża Ishal

18 - wyjście (na dziedziniec twierdzy).

19 - ogr. Co więcej, w otoczeniu naprawdę licznych mrocznych pomiotów. Kolejna długa, ale raczej łatwa walka.

20 - stojak na broń. A na nim Bryłkomiazg - bardzo dobry młot bojowy.

21 - przejście do tuneli.

Ostagar, tunele

cRPG - Dragon Age: Początek - DLC - Powrót do Ostagaru - Solucja - Tunele

22 - przejście do wieży Ishal.

23 - dwójka emisariuszy hurloków. Także i tym razem, w otoczeniu wielu swoich pobratymców. Tak jak wcześniej, walka szybka, łatwa i przyjemna, ale i łupy niestety losowe.

24 - spaczone pająki. Gdy tylko wejdziesz do tego pomieszczenia, z sufitu zsunie się kilka takich stawonogów. Nie są zbyt groźne, ale też nie pozostawią po sobie dosłownie niczego.

25 - przejście na pole bitwy.

Wątek główny

Cel twojego powrotu do Ostagaru jest dość klarowny: odzyskać osobiste przedmioty króla Cailana, przy okazji oczyszczając warownię z mrocznych pomiotów, które się tutaj zagnieździły. Jak więc zapewne się spodziewasz, czeka cię tutaj niezliczona ilość walk z wieloma grupami wrogów, zazwyczaj przewyższających twoją drużynę liczebnie. Patrz przy tym pod nogi, gdyż ruiny Ostagaru usiane są różnymi pułapkami. I oczywiście dokładnie przeszukuj każdy skrawek lokacji, gdyż możesz tutaj natrafić na wiele interesujacych przedmiotów.

Twoja podróż rozpoczyna się w górnej części kompleksu, by następnie poprzez wieżę Ishal i tunele zaprowadzić cię na miejsce śmierci Cailana i Duncana (27), gdzie czeka cię konfrontacja z twoim ostatnim (choć wcale nie najgroźniejszym) wrogiem - genlokiem nekromantą. Po drodze musisz również zabić czterech innych dowódców pomiotów (3, 9, 13, 16). Każdy z wymienionych wyżej posiada fragment pancerza króla Cailana, dlatego też zabijając całą piątkę skompletujesz królewską zbroję, będącą jedną z najlepszych w całej grze.

Finałowa batalia nie jest sama w sobie trudna. Na początek musisz pozbyć się pojedynczego ogra (26) - tego samego, który zabił Cailana. Gdy się już z nim rozprawisz, przyjdzie czas na nekromantę (27). Ten zacznie wskrzeszać kolejnych żołnierzy - w sumie ok. tuzina. Zabij ich wszystkich, a zdobędziesz odznaczenie "W walce, zwycięstwo", zaś twój przeciwnik przejdzie do drugiej fazy bitwy, czyli do... ataków przy pomocy magicznego kostura, co nie powinno wyrządzić ci właściwie żadnej krzywdy. W tym momencie losy potyczki są już przesądzone, dopełnij formalności i skorzystaj z przejścia (22), by przenieść się na most łączący wschodnią i zachodnią część warowni.

Ostatnia rzecz, jaką musisz zrobić w tym DLC, to podjęcie decyzji w kwestii zwłok Cailana. Opcji jest co najmniej kilka:

  • Możesz sprawić królowi godny pochówek. Zyskasz w ten sposób uznanie Alistaira, Leliany i Wynne, ale stracisz w oczach Morrigan i Zevrana.
  • Możesz zdjąć ciało króla i zostawić je wilkom na pożarcie. Ta opcja spodoba się Lelianie, ale nie zgodzą się z nią Wynne i Alistair.
  • Możesz również zostawić zwłoki w takim stanie, w jakim je zastałeś. Zdobędziesz w ten sposób kilka pkt u Zevrana i... stracisz kilka u niemal każdej innej postaci.

Jakkolwiek byś nie postąpił, twoja przygoda w Ostagarze właśnie się definitywnie zakończyła. Nie pozostaje ci nic innego, jak opuścić teren warowni i powrócić do spraw bieżących.

Popularny bug

Aż do wersji 1.03 (DLC nie było sprawdzane na nowszych wersjach gry), u wielu graczy występuje bug, który dosć poważnie utrudnia grę, a nawet niemalże uniemożliwia ukończenie DLC. Jest jednak pewien sposób, by poradzić sobie z tą sytuacją.

Po pokonaniu szkieleta-maga (na wschód od 12), możesz zauważyć stojącego jak gdyby nigdy nic genloka nekromantę, który normalnie powinien uciekać... Co ciekawe, nie możesz wejść z nim w żadną interakcję. Jedyne, co możesz zrobić, to kontynuować rozgrywkę, nie bacząc na "zamrożonego" pomiota.

Jeśli powyższa sytuacja miała miejsce, po zabiciu ogra (26) okaże się, że nie możesz stoczyć finałowej bitwy z genlokiem nekromantą, ponieważ... po prostu nie ma go na swoim miejscu, tj. w punkcie 27. Żeby zakończyć to DLC, musisz wrócić się do miejsca, gdzie potwór ostatnio "zamarł" w bezruchu. Gdy tam dotrzesz, genlok "ożyje", tym samym dając ci możliwość zabicia go i zakończenia zadania. Niestety, w tym miejscu nekromanta nie posiada zwłok, które mógłby wskrzesić, dlatego też zdobycie osiągnięcia "W walce, zwycięstwo" jest w przypadku wystąpienia buga niemożliwe.


Mrozie


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.