U nieba bram

Solucja i poradnik gry The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard

Wstęp

Zadanie to otrzymasz automatycznie po ukończeniu misji Ukryte wizje.

Eksploracja

Jaskinia Zmierzchania

Gry cRPG - Solucja i poradnik - The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard - Wątek główny - U nieba bram - Zapomniana Dolina, Jaskinia Zmierzchania

1 - wyjście na zewnątrz.

2 - most. Kiedy go przekroczysz, konstrukcja zawali się, a ty wpadniesz do rwącej, podziemnej rzeki. Nie możesz tego w żaden sposób uniknąć. Nurt wyrzuci cię na brzeg po drugiej stronie jaskini (3).

3 - brzeg. To właśnie tutaj wyrzuci cię podziemna rzeka.

4 - zwłoki Bretona. Znajdziesz przy nich m.in. interesującą Notatkę z Jaskini Zmierzchania.

5 - Rycerz-paladyn Gelebor.

6 - kapliczka teleportacyjna. Przy jej pomocy możesz przenieść się do Przejścia Zmierzchania.

Przejście Zmierzchania

Gry cRPG - Solucja i poradnik - The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard - Wątek główny - U nieba bram - Zapomniana Dolina, Przejście Zmierzchania

6 - kapliczka teleportacyjna. Przy jej pomocy możesz przenieść się z powrotem do Jaskini Zmierzchania.

7 - wejście do podwodnej groty. Jeśli zanurzysz się w tym miejscu w wodzie, odkryjesz przejście do położonej nieco na wschód groty. Wewnątrz niej odkryjesz szkielet, który będzie miał przy sobie Notatkę z Przejścia Zmierzchania I. W samej grocie znajdziesz też sporo rzadkiej Blaskotki.

8 - sekretne wrota. Aby przez nie przejść, musisz pociągnąć za linę, która znajduje się po ich południowej stronie. Jedynym sposobem, żeby się tam dostać, jest zeskoczenie z okolic wodospadu.

9 - liny. W tym miejscu natkniesz się na dwie zwisające liny. Ta po lewej otwiera pobliskie drzwi, podczas gdy ta po prawej aktywuje pułapki - i to aż trzy jednocześnie! Wiesz zatem chyba, co należy zrobić.

Nieopodal tego miejsca natkniesz się również na szkielet, przy którym znajdziesz Notatkę z Przejścia Zmierzchania II.

10 - Kapliczka Iluminacji. Tuż przy niej spotkasz ducha Prałata Sidanyisa.

11 - przejście wiodące z Groty Zmierzchania. Jest ono dostępne jedynie od strony Zapomnianej Doliny.

Zapomniana Dolina

Gry cRPG - Solucja i poradnik - The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard - Wątek główny - U nieba bram - Zapomniana Dolina

12 - portal wiodący do Przejścia Zmierzchania (10).

13 - Kapliczka Wzroku.

14 - szkielet. Tuż obok niego znajdziesz kufer z losowymi łupami oraz Nieznaną książkę, tom I. Wolumin jest związany z zadaniem dla Uraga gro-Shuba.

15 - Kapliczka Nauki.

16 - wodospad. Jeśli z niego zeskoczysz, nurt zabierze cię do Groty Zmierzchania, gdzie odkryjesz splądrowaną osadę oraz całe mrowie Falmerów, ale również sporo skarbów. Aby wydostać się z groty, będziesz musiał wskoczyć do podwodnej rzeki, która poniesie cię do Przejścia Zmierzchania (11).

17 - Naaslarum. Kiedy zbliżysz się do tego miejsca, spod lodu wyłoni się smok, prawdopodobnie wraz ze swoim bratem (18). Nie pozostanie ci nic innego, jak zabić gada. Walka w niczym nie różni się od typowej potyczki ze smokiem.

18 - Vooslarum. To kolejny smok strzegący Zapomnianej Doliny, z którym będziesz musiał zmierzyć się w pobliżu tego miejsca. Walka z nim niczym nie różni się od typowej potyczki ze smokiem.

19 - smocza ściana. Aktywując ją, poznasz pojedyncze słowo Smoczego Krzyku o nazwie Wyssanie witalności.

20 - lodowy olbrzym. Kiedy go zabijesz, przy jego zwłokach znajdziesz cenny Ametystowy talizman.

21 - lodowy olbrzym. Kiedy go zabijesz, przy jego zwłokach znajdziesz cenny Szafirowy talizman.

22 - gniazdo na talizman. W tym szczególnym miejscu możesz umieszczać rozrzucone po całej Zapomnianej Dolinie amulety. Warto to robić, bowiem dzięki temu otworzysz portale wiodące do niedostępnych w inny sposób miejsc!

Oto lista lokacji, w których można znaleźć amulety oraz miejsc, do których zabierze cię portal po włożeniu stosownego talizmanu do gniazda.

  • Ametystowy talizman (20) - przeniesie cię na wiszącą wysoko nad ziemią półkę skalną w Grocie Zmierzchania. Znajdziesz tam kufer z losowymi łupami.
  • Diamentowy talizman (32) - przeniesie cię na wiszącą wysoko nad ziemią półkę skalną w Lodowej Szczelinie (30). Znajdziesz tam kufer z losowymi łupami.
  • Rubinowy talizman (38) - przeniesię cię do odizolowanej części lasu w Zapomnianej Dolinie (42).
  • Szafirowy talizman (21) - przeniesię cię do zamkniętego od zewnątrz pomieszczenia w Wewnętrznym Sanktuarium (36).
  • Szmaragdowy talizman (24) - przeniesie cię na położony wysoko punkt widokowy (26). Niedaleko stąd odnajdziesz Nieznaną książkę, tom II (27). Droga przez portal jest jedynym sposobem, aby się do niej dostać.

23 - Kapliczka Zdecydowania.

24 - lodowy olbrzym. Kiedy go zabijesz, przy jego zwłokach znajdziesz cenny Szmaragdowy talizman.

25 - wejścia wiodące do Jaskini Stromego Stoku. W środku napotkasz mnóstwo Falmerów i chaurusów, lecz poza tym, nie znajdziesz żadnych interesujących skarbów.

26 - portal. To właśnie w tym miejscu wylądujesz, jeśli w gnieździe na talizmany (22) użyjesz Szafirowego talizmanu.

27 - Nieznana Książka, tom II. Jest to jeden z woluminów, których poszukuje Urag gro-Shub.

28 - Nieznana Książka, tom III. Znajdziesz ją w jednym z falmerskich namiotów. Warto ją zabrać i przy najbliższej okazji odsprzedać Uragowi gro-Shubowi.

29 - wejście do Lodowej Szczeliny.

31 - wyjście z Lodowej Szczeliny.

32 - lodowy olbrzym. Kiedy go zabijesz, przy jego zwłokach znajdziesz cenny Diamentowy talizman.

33 - Nieznana książka, tom IV. Znajdziesz ją w chacie wodza Falmerów. To kolejny wolumin, którego poszukuje Urag gro-Shub.

34 - Kapliczka Blasku.

35 - wejście do Wewnętrznego Sanktuarium.

39 - wyjście z Wewnętrznego Sanktuarium. Prowadzi do Kaplicy Auri-Ela.

40 - Arcy-Kurator Vyrthur.

41 - balkon świątyni Auri-Ela.

42 - las w Zapomnianej Dolinie. To właśnie tutaj wylądujesz, jeśli przy gnieździe na talizmany (22) skorzystasz z Rubinowego talizmanu. Ów portal jest jedynym sposobem, żeby dostać się do tego miejsca.

43 - falmerski bojówkarz. Swojego przeciwnika zastaniesz w trakcie walki ze śnieżnymi trollami - możesz mu pomóc je pokonać lub poczekać na wynik walki i dobić wrogów. Ów Falmer jest wyposażony w Tarczę Auriela, dlatego też spodziewaj się nieco cięższej potyczki niż zazwyczaj. Plus jest taki, że kiedy pokonasz tego samotnego renegata, artefakt poświęcony przez boga Śnieżnych Elfów stanie się twoją własnością.

Zapomniana Dolina, Lodowa Szczelina

Gry cRPG - Solucja i poradnik - The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard - Wątek główny - U nieba bram - Zapomniana Dolina, Lodowa Szczelina

29 - wyjście prowadzące do północnej części Zapomnianej Doliny.

30 - kufer bossa. Znajduje się na półce skalnej, położonej wysoko ponad poziomem jaskini. Jedynym sposobem, żeby się do niego dostać, jest włożenie do gniazda na talizmany (22) Diamentowego talizmanu.

31 - wyjście prowadzące do południowej części Zapomnianej Doliny.

Zapomniana Dolina, Wewnętrzne Sanktuarium

Gry cRPG - Solucja i poradnik - The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard - Wątek główny - U nieba bram - Zapomniana Dolina, Wewnętrzne Sanktuarium

35 - dolne wyjście, które prowadzi do Zapomnianej Doliny.

36 - skarbiec. Jest zamknięty od zewnątrz, dlatego jedynym sposobem, aby się do niego dostać, jest włożenie do gniazda na talizmany (22) Szafirowego talizmanu. Wewnątrz skarbca znajdziesz kufry z losowymi łupami, sporo elementów elfiej zbroi oraz klejnotów.

37 - wrota. Przete dwie bramy wymaga odrobiny sprytu. Na początek aktywuj znajdujący się przed wrotami ołtarz. Pierwsza brama stanie przed tobą otworem, lecz twój Dzban Nowicjusza wyląduje na ołtarzu. Przejdź przez bramę i zabierz naczynie z ołtarza. Teraz wystarczy już, że aktywujesz drugi ołtarz, a kolejne wrota przestaną być dla ciebie przeszkodą. Za nimi znajdziesz kufry z losowymi przedmiotami, trochę eliksirów oraz innych różności.

38 - lodowy olbrzym. Kiedy go zabijesz, przy jego zwłokach znajdziesz cenny Rubinowy talizman.

39 - przejście prowadzące do Kaplicy Auri-Ela.

Opis

Gry cRPG - Solucja i poradnik - The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard - Wątek główny - U nieba bram - Jaskinia Zmierzchania, mapa

Jaskinia Zmierzchania położona jest na południowy-zachód od Smoczymostu, nieopodal orsimerskiej twierdzy Mor Khazgur. W środku czeka cię przymusowa kąpiel (2-3), a następnie długa marszruta, w czasie której przyjdzie ci zmierzyć się z kilkoma pająkami śnieżnymi i trollami; uważaj też na pułapki. W końcu dotrzesz do małego obozowiska (5), w którym przywita cię Rycerz-paladyn Gelebor. W trakcie rozmowy okaże się, że mężczyzna jest prawdopodobnie ostatnim żyjącym Śnieżnym Elfem... a to co widzisz, to wszystko, co pozostało po wspaniałej niegdyś świątyni Auri-Ela. W toku konwersacji dowiesz się, że to święte miejsce została zniszczone i splądrowane przez Falmerów, lub, jak nazywa ich paladyn, "Zdradzonych". Co więcej, wśród nich znajduje się brat rycerza, Arcy-Kurator Vyrthur... Gelebor pragnie wywrzeć na nim zemstę, lecz nie może opuścić swojego posterunku. Jeśli zatem chcesz zdobyć Łuk Auriela - a przecież właśnie po niego tutaj przybyłeś - musisz zgodzić się pomóc Śnieżnemu Elfowi. Wówczas rycerz opowie ci o próbie, jaką musisz przejść, a także o systemie kapliczek teleportacyjnych, które pozwalają przemieszczać się po całym kompleksie świątynnym, rozciągającym się nie tylko wśród rozległych jaskiń, ale również po całej Zapomnianej Dolinie. Następnie Gelebor podaruje ci Dzban Nowicjusza - jest on niezbędny do aktywowania każdej z pięciu kapliczek i uzyskania wyższego stopnia wtajemniczenia, który pozwala wejść do Wewnętrznego Sanktuarium świątyni. Jak tego dokonać? Otóż przy każdej kapliczce spotkasz ducha jednego z pięciu Prałatów. Każdy z nich zapyta cię o powód przybycia, a ty musisz im odpowiadać, że przybyłeś jako nowicjusz, by zaczerpnąć wody z miejscowej kapliczki. Gdy kapłan otworzy jej wrota, nabierz wody z misy. W ten sposób otworzysz kolejne przejścia pomiędzy kapliczkami (łącznie pięć), co pozwoli ci nie tylko ukończyć zleconą przez Gelebora misję, ale także znacząco ułatwi poruszanie się po naprawdę ogromnym kompleksie świątyni Auri-Ela.

To w zasadzie wszystko, co musisz wiedzieć, jednak na odchodnym możesz zadać Geleborowi jeszcze kilka pytań dotyczących świątyni, Śnieżnych Elfów oraz Falmerów. Kiedy zakończysz rozmowę, paladyn aktywuje pobliską kapliczkę teleportacyjną (6). Przejdź przez jej wrota, a następnie wejdź w ciemną, mętną pustkę, która zarysuje się naprzeciwko wejścia. Otworzony w tym miejscu teleport zabierze cię do Przejścia Zmierzchania.

Przed tobą kolejny długi marsz, a towarzyszyć ci będą nie tylko Serana i pająki, ale również wielu Falmerów i ich liczne zastępy chaurusów. Przebijaj się przez hordy wrogów i omijaj pułapki, idąc przez mosty w stronę obszernej kawerny. To właśnie wewnątrz niej natkniesz się na Kapliczkę Iluminacji (10), której będzie strzegł eteryczny Prałat Sidanyis. Kapłan zapyta cię, czy przybyłeś, by napełnić swój Dzban. Odpowiedz twierdząco, a zjawa aktywuje kapliczkę. Wejdź do środka, napełnij naczynie wodą z misy, a następnie przejdź przez portal. W ten sposób dostaniesz się do Zapomnianej Doliny.

Tę część wyprawy rozpoczniesz w średniej wielkości jaskini (12), lecz szybko przyjdzie ci wydostać się na otwartą przestrzeń. Zapomniana Dolina rozciąga się na naprawdę ogromnym obszarze, a widoki, jakie oferuje, zapierają dech w piersiach. Nazwa lokacji nie jest przypadkowa, dlatego spodziewaj się, że w tym zapomnianych przez bogów i merów miejscu spotkasz całe zastępy Falmerów, chaurusów, lodowych olbrzymów, pająków i trolli śnieżnych, a nawet dwa smoki (17 i 18). Z uwagi na tych pierwszych musisz uważać na rozmaite pułapki oraz falmerskie ule. Słowem, okazji do wykazania się sprytem i kunsztem bitewnym nie zabraknie.

Twoim podstawowym celem jest zaczerpnięcie wody ze wspomnianych pięciu kapliczek. Kapliczkę Iluminacji (10) już odwiedziłeś, a do kolejnych trzech (13, 15, 23) dotrzesz bez większych problemów, ponieważ znajdują się w głównej części Zapomnianej Doliny i są całkiem nieźle oznakowane. Wizyta w ostatniej z pięciu kapliczek, Kapliczce Blasku (34) będzie cię już jednak kosztowała sporo wysiłku. Najpierw musisz zawędrować do zachodniej części doliny, skąd dostaniesz się do Lodowej Szczeliny (29). Po wyrąbaniu sobie drogi przez tę zamarzniętą, podtopioną jaskinię trafisz do wioski Falmerów (33), skąd naokoło, jedyną dostępną drogą, dotrzesz wreszcie do Kapliczki Blasku (34).

Napełniwszy Dzban Nowicjusza wodą z pięciu różnych mis, nie pozostanie ci nic innego, jak udanie się do Wewnętrznego Sanktuarium (35). Wlej zebraną wodę do misy znajdującej się tuż przed wejściem, a wrota do serca świątyni staną przed tobą otworem.

W środku natkniesz się na sporą liczbę zamarzniętych posągów, które teoretycznie możesz okraść z posiadanych przez nie fantów. Teoretycznie, ponieważ część z nich przebudzi się, gdy tylko spróbujesz ich dotknąć. Oczywiście przebudzone istoty rzucą ci się do gardła, a że jest ich całkiem sporo, bądź gotowy na całkiem trudną bitwę. Z drugiej strony, jeśli nie będziesz dotykał posągów, to tej potyczki możesz uniknąć.

Następnie udaj się do Kaplicy Auri-Ela (39). To właśnie tam spotkasz Arcy-Kuratora Vyrthura (40). Śnieżny Elf rzuci kilka słów w stronę Serany, po czym rozpocznie się bitwa. Vyrthur nie zamierza jednak brać w niej osobistego udziału, a przynajmniej jeszcze nie teraz. Arcy-Kurator uwolni z lodowej skorupy zamarznięte chaurusy, które oczywiście będziesz musiał zabić. Następnie twój przeciwnik rzuci do walki połowę zamarzniętych Falmerów, a kiedy ty i Serana poradzicie sobie również z nimi, wściekły Vyrthur przywoła Pradawnego Atronacha Mrozu i uwolni z lodowych okowów resztę Falmerów. Po rozprawieniu się z nimi wampirzyca spróbuje skłonić Elfa do poddania się i oddania Łuku Auriela. W odpowiedzi Vyrthur spróbuje zawalić Kaplicę Auri-Ela i zbiec na balkon świątyni (41). Podążaj za nim.

Wyczerpany Arcy-Kurator zacznie grać na czas, ucinając sobie z Seraną pogawędkę. W trakcie tej rozmowy okaże się, że Śnieżny Elf jest... wampirem. Gdy został zainfekowany, Auri-El odwrócił się od niego, za co ten postanowił się na nim zemścić. Potrzebował do tego Łuku Auriela oraz... krwi wampira czystej krwi. Krwi Serany. Ilość niezwykłych informacji może być nieco oszałamiająca, co Vyrthur spróbuje wykorzystać i ponownie zaatakować waszą dwójkę. Cóż, jedyne co możecie zrobić, to zakończyć jego długie, pełne goryczy życie.

Po walce kapliczka znajdująca się na balkonie zostanie aktywowana, a z portalu wyłoni się nie kto inny jak Gelebor. Rycerz-paladyn podziękuje ci za zabicie brata, choć będzie bardzo zdziwiony jego postępowaniem. Niemniej ostatni Śnieżny Elf stwierdzi, że jesteś godzien, by dzierżyć Łuk Auriela. Artefakt znajdziesz wewnątrz kapliczki. Gdy go zabierzesz, otrzymasz również 12 Uświęconych Słonecznych Strzał i 12 zwykłych Elfich strzał. Możesz poprosić Gelebora, żeby pobłogosławił te ostatnie, dzięki czemu i one staną się Uświęconymi Słonecznymi Stzrałami. Od tej pory rycerz-paladyn będzie strzegł kapliczki na balkonie świętyni, dlatego jeśli kiedykolwiek będziesz potrzebował pobłogosławić kolejne Elfie strzały, to właśnie Gelebor jest osobą, do której powinieneś się zwrócić z prośbą o pomoc.

W momencie zabrania łuku niniejsze zadanie zostanie ukończone. Zaraz otrzymasz jednak kolejne i zarazem ostatnie - Sąd krwi.


Mrozie


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.