Cechy

Przewodnik gry Baldur's Gate

Pod pojęciem "cecha" rozumiemy jedną z sześciu naturalnych umiejętności, które są podstawą naszego bohatera. To one określają sukces, bądź też porażkę w wielu sytuacjach.

Siła

Siła opisuje muskulaturę i wytrzymałość postaci. Jest ona zazwyczaj podstawową cechą wojowników, którzy muszą być fizycznie potężni aby móc nosić zbroje i dzierżyć najcięższe bronie. Odpowiada ona za prawdopodobieństwo trafienia, ilość zadanych obrażeń, ciężar możliwy do uniesienia i wyważanie zamków.

Zręczność

Zręczność charakteryzuje kilka fizycznych atrybutów postaci, takich jak koordynacja wzrokowo-ruchowa, zwinność, czas reakcji, refleks i równowagę. Odpowiada za reakcję postaci na zaskoczenie lub zagrożenie, celność w strzelaniu z łuku oraz posługiwaniu się bronią miotaną, a także zdolność do unikania ataków wroga. Na ogół jest podstawową cechą łotrzyków i wpływa na ich umiejętności klasowe. Bonusy do ataków na odległość, rzuty obronne na refleks, oraz klasa pancerza także są modyfikowane przez Zręczność.

Kondycja

Kondycja odnosi się do budowy fizycznej bohatera, formy, zdrowia oraz fizycznej odporności na zranienia, niedogodności oraz choroby. Ta cecha określa ilość punktów życia oraz szanse przetrwania tak ciężkich doświadczeń, jak zmiana fizycznego kształtu przez magię, czy też bycie wskrzeszanym. Jest to cecha istotna dla wszystkich klas. Rzuty obronne na wytrzymałość oraz koncentracja rzucającego czar także są uzależnione od Kondycji.

Inteligencja

Inteligencja reprezentuje intelekt, pamięć, zdolność logicznego myślenia i uczenia się. Od niej zależy ilość języków, których bohater będzie mógł się nauczyć. Jest podstawową cechą magów, którzy muszą mieć bystry umysł, umożliwiający zrozumienie i nauczenie się magicznych zaklęć. Inteligencja maga wpływa na to, których czarów będzie się mógł nauczyć, oraz ilość czarów możliwych do zapamiętania i gotowych do użycia. Początkowe umiejętności w posługiwaniu się bronią, bonusy do czarów maga, oraz opcje dialogowe również są warunkowane przez Inteligencję.

Mądrość

Mądrość to połączenie zdolności osądu, siły woli, przebiegłości, intuicji oraz zdrowego rozsądku postaci. Wpływa na odporność bohatera na ataki magiczne, a także rzuty obronne na siłę woli. Jest podstawową cechą kapłanów. W przypadku kapłanów, druidów, paladynów oraz łowców Mądrość ma także wpływ na bonusy do czarów.

Charyzma

Charyzma jest miarą uroku osobistego, zdolności perswazji oraz umiejętności przywódczych bohatera. Nie jest odbiciem atrakcyjności fizycznej, aczkolwiek atrakcyjność gra tutaj istotą rolę. Jest ważna dla wszystkich postaci, a zwłaszcza dla tych, które prowadzą dialogi z bohaterami niezależnymi, najemnikami, strażnikami i inteligentnymi istotami. Dyktuje liczbę i lojalność zwolenników, które postać może przy sobie utrzymać. Ceny w sklepach, opcje dialogowe, bonusy do czarów barda i czarownika, odrzucanie nieumarłych oraz rzuty obronne paladyna są determinowane przez Charyzmę.


Mrozie


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.