Tworzenie postaci

Przewodnik gry Gothic

Wstęp

Królestwo Myrtany zjednoczone pod berłem króla Rhobara II... - graczom, którzy po raz pierwszy mają do czynienia z tym tytułem, zapewne te słowa nie mówią wiele. W tym artykule postaram się doradzić, w jaki sposób inwestować punkty nauki, by stworzyć postać najbardziej odpowiadającą oczekiwaniom gracza eksplorującemu rubieże Myrtany - powszechnie przecież wiadomo, że jedni lubią szlachtować hordy wrogów za pomocą zimnej i twardej stali, podczas gdy inni wprost uwielbiają szyć do nich z wszelkiej maści i rodzaju kusz i łuków. Jeszcze kolejni preferują raczej smażenie przeciwników za pomocą jakże przydatnej kuli ognia, nim ci zorientują się, o co tak naprawdę chodzi, a tak się składa, że Gothic oferuje wszystkie te możliwości - do wyboru, do koloru.

Bezimienny bohater uzbrojony, w... - czyli jak rozdysponowywać punkty nauki.

System rozwoju postaci, to jedna z wielu nowości, jaką wprowadził do gatunku ten tytuł. Gdy trafiamy do koloni karnej, mówiąc krótko i zwięźle jesteśmy "zieloni" w czymkolwiek. Tu nie wybieramy na początku rozgrywki klasy postaci, która niejako narzucała, by nam kształtowanie bohatera w pewnym, określonym kierunku. To my decydujemy, w co inwestować punkty, mogąc dzięki temu wykreować postać, która najbardziej nam odpowiada. Zasadniczo możemy stworzyć cztery typy:

Wojownik - charakteryzuje się piekielnie dużą siłą i wytrzymałością. Doskonale posługuje się bronią jedno i dwuręczną. To idealna postać do walki w zwarciu, na wysokim poziomie po prostu "roznosi" wrogów jednym ciosem powalając potwora, przy którym na początku rozgrywki musieliśmy się nieźle napocić. Punkty nauki inwestujemy w siłę i opanowanie technik walki bronią w zwarciu. Przydatna umiejętnością jest tu akrobatyka. Idealna profesja dla początkujących graczy.

Łucznik - z kolei ta postać specjalizuje się w walce na dystans za pomocą wszelkiego rodzaju kusz i łuków. Ten osobnik powala większość, wrogów nim do niego dobiegną, a potem... no właśnie, potem bez miecza się niestety nie obędzie. Może, dlatego właśnie jest to styl gry preferowany przez niewielu graczy - polecam go ludziom doświadczonym i lubiącym wyzwania. Tutaj punkty nauki inwestujemy w zręczność oraz naukę obsługi kuszy i łuku, przy czym ta pierwsza broń daje nam szybkostrzelność kosztem mniejszej liczby zadawanych obrażeń, zaś jej rywalka, kusza pozwala na strzały rzadsze, ale za to z większa siła rażenia.. Tu dodatkowo możemy wyuczyć się skradania.

Mag - typowy czarodziej posługujący się szeroka paletą zaklęć i zgłębiający arkana magicznych kręgów. To również niezwykle trudna do grania profesja albowiem, jeśli taki magik nie pozbędzie się swoich wrogów, nim ci do niego dobiegną, może być diabelnie ciężko. Szczególne trudności ma młody, początkujący adept sztuk magicznych, ponieważ runy pierwszego i drugiego kręgu są dosyć słabe. Jeżeli jednak już przebrniemy przez ten etap, to dalej taką postać prowadzi się naprawdę przyjemnie. W przypadku tej profesji zdobyte punkty spożytkowujemy na powiększanie zasobów many i naukę magicznych kręgów, z których każdy pozwala korzystać z coraz potężniejszych zaklęć. Jednak należy pamiętać, że nauczenie się każdego kolejnego kręgu wymaga od gracza inwestycji większej ilości punktów nauki. Dla ułatwienia podaję poniżej ich wymagana dla poszczególnego kręgu ilość:

  1. Pierwszy Krąg Magii - 10 PN
  2. Drugi Krąg Magii - 15 PN
  3. Trzeci Krąg Magii - 20 PN
  4. Czwarty Krąg Magii - 25 PN
  5. Piąty Krąg Magii - 30 PN
  6. Szósty Krąg Magii - 40 PN

Mieszaniec - to ostatnia i za razem moja ulubiona klasa, która w moim przypadku powstała na skutek eksperymentów z dobieraniem umiejętności. Nazwa wywodzi się stąd, ze postać parająca się taką profesją zna doskonale arkana magii, przy czym pod względem biegłości w walce jednoręcznym orężem nie ustępuje ani odrobinę pola wojownikowi. To świetna klasa dla początkujących, choć jej wykreowanie zabiera sporo czasu i wymaga od gracza dokonywania odpowiednich wyborów, ale o tym opowiem już po kolei w solucji właściwej. W każdym razie - myśląc o tworzeniu tej postaci, na początku inwestujemy w siłę i sztukę walki bronią jednoręczną, zaś z czasem zaczynamy powiększać zasób many i powoli opanowywać kręgi magii, przy czym tutaj radzę dobrać sobie zestaw ulubionych zaklęć, które będzie można przypisać do klawiszy szybkiego dostępu (odliczając miecz zostanie ich osiem). Zalecam światło, uzdrowienie, plus sześć czarów dowolnych (więcej o magii i zaklęciach za chwile).

Oczywiście stworzenie takiej postaci wymaga również od gracza eksploracji większych terenów i częstego zbaczania z wytyczonych ścieżek, w celu nabijania kolejnych poziomów i zdobywania kolejnych punktów nauki, albowiem pod tym względem mieszaniec to profesja dość "droga". Myślę jednak, że gra jest w tym przypadku warta świeczki, gdyż w końcowym etapie, gry taki bohater jest przygotowany na każdą ewentualność. Przy tej klasie akrobatyka jak najbardziej się przyda.


Celowo nie wspomniałem przy opisywaniu klas postaci o dwóch grupach umiejętności, a mianowicie o:

Oprawianiu zwierzyny - w skład tej dziedziny wiedzy wchodzą wszelakie zdolności pozyskiwania trofeów myśliwskich, których ogólnie rzecz biorąc uczymy się niemal przez cała grę. Niektórych z nich uczymy się z książek dostępnych u sprzedawców, innych nauczają nas za darmo zleceniodawcy zadań, a jeszcze kolejnych możemy się nauczyć za odpowiednią opłatą. Przy tych ostatnich koszt zarówno pod względem wydanych na nie punktów nauki jak i bryłek rudy (waluta - zamiennik złota w koloni karnej) jest niewielki, a dzięki nim łatwo i szybko dorabiamy się fortuny. Umiejętność niezbędnie konieczna dla WSZYSTKICH postaci bez względu na obrany styl gry.

Umiejętnościach złodziejskich - tu sprawa ma się wręcz odwrotnie. Kradzież kieszonkowa nie daje nam zbyt wiele. a bądź, co bądź idzie na nią trzydzieści punktów. To samo tyczy się otwierania zamków; wytrychy nie są drogie. a ta umiejętność, przynajmniej jak dla mnie, nie przydaje się w ogóle. Stokroć wolałem zapisywać stan gry przed każdą trudniejszą do otwarcia skrzynią i wysilać pamięć zapamiętując kombinacje do skutku, niż marnować na nią kolejne trzydzieści punktów nauki.

Oczywiście, by podnieść statystyki naszej postaci, czy opanować dana umiejętność, musimy najpierw znaleźć kogoś, kto jest nas tego w stanie nauczyć, jednak to materiał na inny artykuł. Jeśli chodzi o umiejętności i podział punktów nauki, to by było na tyle. Do dzieła!


Matimak


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.