Tel Fyr

Przewodnik gry The Elder Scrolls III: Morrowind

TES III: Morrowind - Przewodnik - Inne - Tel Fyr

Tel Fyr jest może nie tyle tyle twierdzą, co siedzibą sędziwego czarodzieja Divaytha Fyra. Wieża położona jest na południowy-zachód od Sadrith Mora. Jest to jedno z tych miejsc, które odwiedzisz na pewno podczas eksploracji Morrowind, ponieważ wiąże się z nim jedno z zadań wątku głównego.

Tel Fyr, Sala Onyksowa

TES III: Morrowind - Przewodnik - Inne - Tel Fyr, Sala Onyksowa
  1. Wejście/wyjście
  2. Komnata Beyte Fyr
  3. Przejście do Sali Fyra
  4. Komnata Delte Fyr, przejście do Domu Spaczonych
  5. Cela Delyny Mandas
  6. Piąta skrzynia Fyra (klucz .1008)

Naprzeciwko wejścia znajdziesz komnatę Beyte Fyr (1), jednej z "córek" Lorda Divaytha. Jeśli chcesz, możesz z nią porozmawiać. W workach i beczkach znajdziesz różne pospolite ingrediencje. Korytarz na prawo od wejścia prowadzi w górę, do Sali Fyra (2). Drugi tunel, prowadzący w dół pozwoli nam odwiedzić Delte Fyr i Dom Spaczonych (3). Naprzeciwko komnaty drugiej z córek Fyra, znajduję się cela Delyny Mandas, zamknięta zamkiem poziomu 60 i obłożona pułapką. Uwolnienie Delyny jest związane z zadaniem dla rodu Redoran, jednak nagrodę za jej uwolnienie dostaniesz nawet jeśli należysz do innego rodu. Uważaj tylko na obserwującą wszystko Delte, która może wszcząć alarm; jeśli nie jesteś w stanie włamać się do celi, nie martw się - otworzy ją jeden z kluczy Fyra, które znajdziesz w trakcie opisanej poniżej gry. W ostatnim pomieszczeniu do którego prowadzi korytarz znajdziesz jedynie skrzynię zamknięta na 100 i obłożoną pułapką, również związaną ze wspomnianą wyżej grą.

Tel Fyr, Sala Fyra

TES III: Morrowind - Przewodnik - Inne - Tel Fyr, Sala Fyra

Sala Fyra jest bardzo małą lokacją składającą się z dwóch poziomów: dolnego i górnego, na który można się dostać przez szyb znajdujący się pośrodku Sali, używając Lewitacji lub Mikstury Wznoszenia. Z racji, że jest to tak mała lokacja, zrezygnowałem z tradycyjnego zaznaczenia punktów na mapie, gdyż bardzo łatwo można zorientować się co jest gdzie.

Na dole, na lewo od wejścia znajduje się sypialnia Lorda Fyra; znajdziesz w niej zwykłe narzędzia alchemiczne, trochę ingrediencji, książek, mikstur oraz ubrań. Na prawo z kolei znajduje się pokój zaklinania, gdzie natkniesz się na niestrzeżone książki, kamienie dusz (w tym 2 Wielkie), trochę pospolitych ingrediencji alchemicznych oraz ceramiczna zastawę. Korytarz na wprost wejścia zaprowadzi cię do małego, nie posprzątanego pomieszczenia, w którym jedyną wartą uwagi rzeczą jest unikatowa książka "Lorkhan Ksieżycowy".

W górnej części Sali Fyra znajdziesz ciekawsze rzeczy. W północnej części znajdziesz szafę zamkniętą na 100 i obłożoną pułapką, w której znajdziesz rewelacyjny lekki pancerz - Pancerz ze Skóry Hircyna. We wschodnie części spotkasz trzecią z córek Fyra, Alfe. Wreszcie w zachodniej części będziesz miał okazje poznać samego Divaytha Fyra. Lord Fyr zaoferuje ci miskturę, mogącą wyleczyć cię ze spaczenia, pod warunkeim, ze przyniesiesz mu buty od Yagruma Bagarna, rezydującego w Domu Spaczonych. Ponadto, jeśli wspomnisz o "plądrowaniu", Divayth opowie ci o "grze" jaką prowadzi z potencjalnymi złodziejami; na początek zabierz ze stołu stojącego za nim klucz .637 - więcej szczegółów niżej. Obok klucza znajdziesz także indeks - możesz go spokojnie zabrać, Lord Fyr nie będzie miał do ciebie pretensji; jeśli jednak spróbujesz zabrać którąś z pozostałych rzeczy znajdujących się w pokoju, Fyr zaatakuje. Lorda Divaytha nie możesz zabić, dopóki nie zostaniesz wyleczony ze spaczenia - później możesz spokojnie wykończyć sędziwego maga, choćby dla zdobycia unikatowego zestawu zbroi daedrycznej; mimo wszystko odradzam zabójstwo członka Rady Telvanni, jednak co ty zrobisz Drogi graczu, to już twoja sprawa.

Tel Fyr, Dom Spaczonych

TES III: Morrowind - Przewodnik - Inne - Tel Fyr, Dom Spaczonych
  1. Przejścia do Wnętrza Domu Spaczonych
  2. Pierwsza skrzynia Fyra (klucz .678)
  3. Druga skrzynia Fyra (klucz .738)
  4. Trzecia skrzynia Fyra (klucz .802)
  5. Czwarta skrzynia Fyra (klucz .897)

Dom Spaczonych jest dosyć nieciekawą lokacją; raz, nie ma tu praktycznie żadnych przedmiotów do zdobycia. Dwa, nie możemy tknąć żadnego z "pacjentów". Jeśli nie masz ochoty rozwiązywać zagadki z kluczami, po prostu przejdź do Wnętrza Domu Spaczonych (1).

Tel Fyr, Wnętrze Domu Spaczonych

TES III: Morrowind - Przewodnik - Inne - Tel Fyr, Dom Spaczonych
  1. Przejścia do Domu Spaczonych
  2. Yagrum Bagarn i Uupse Fyr
  3. Szósta skrzynia Fyra (klucz .1092)

Tutaj również nie zaznasz zbyt wielu atrakcji, jakich mógłby oczekiwać poszukiwacz przygód; przy punkcie 2 spotkasz ostatniego żyjącego krasnoluda - Yagruma Bagarna. To właśnie od niego masz wziąć buty dla Lorda Divaytha, i to on również może przetłumaczyć księgi, które pozwolą ci ukończyć zadanie Treboniusa. Krasnolud ma także sporo do powiedzenia nt. zniknięcia jego rasy, dlatego warto poświęcić chwilę by go posłuchać. Obok niego stoi Uupse Fyr, ostatnia córka właściciela tych włości. Jeśli masz bęben ze skóry guara, możesz jej go oddać by swoją grą uspokoiła krwiożerczych mieszkańców Domu Spaczonych; jeśli nie posiadasz instrumentu, przeszukaj dokładnie zwłoki ludzi zabitych w tych jaskiniach - powinien się znaleźć jeden.

Obok Krasnoluda i Dunmerki znajdziesz także solidnie zabezpieczoną skrzynię oraz szafę. Otwarta próba włamu skończy się atakiem, dlatego jeśli chcesz złamać zamki, musisz to robić dyskretnie. Warto się jednak postarać, gdyż w skrzyni znajdziesz 50 Dwemerskich monet + świetny młot zwany "Volendrungiem", a z kolei w szafie zamknięto komplet zbroi dwemerskiej, Krasnoludzki topór wojenny, 246 monet oraz 6 unikatowych ksiąg podnoszących umiejętności twojej postaci. Jeśli masz zamiar grać w grę Lorda Fyra, to w wyżej wspomnianą skrzynkę możesz także otworzyć znalezionym w ostatniej szkatule kluczem .1152.

Na koniec, warto wspomnieć o jednej ze skrzyń Fyra, która stanowi część gry opisanej poniżej.

"Gra" Fyra

Divayth Fyr, oprócz tego, że jest magiem i kolekcjonerem pasjonuje się "sportem". Reguły tej gry, którą Fyr nazywa sportem są dosyć proste: możemy wynieść z jego skarbca (w Domu Spaczonych) co chcemy, pod warunkiem, że nie damy się zabić a i sami nie tkniemy "pacjentów". Tak naprawdę cała zabawa polega na odnajdywaniu kolejnych kluczy, które otwierają kolejne skrzynie by ostatecznie umożliwić otwarcie szkatułki, znajdującej się na półce w pokoju Lorda Fyra. Dokładne lokalizacje wszystkich skrzyń zaznaczono na poszczególnych mapach Tel Fyr. Po kolei:

Ze stołu w komnacie Fyra zabierz klucz .637. Wejdź do Domu Spaczonych, skręć w lewo i biegnij korytarzem dopóki nie zobaczysz skrzyni - w jej wnętrzu znajdziesz Zdobiony puchar Dwemerów i klucz .678. Wróć do miejsca, w którym rozpocząłeś wędrówkę po Domu Spaczonych i idź korytarzem w prawo; podążaj nim, dopóki nie zobaczysz małego jeziora - zanurkuj. W znalezionej skrzyni powinny być 2 Dwemerowe Monety oraz klucz .738. Teraz zwrot w tył i cofnij się aż do drewnianych drzwi. Za nimi odnajdziesz 3 Zdobione puchary Dwemerów oraz klucz .802. Wróć do miejsca, gdzie znalazłeś klucz .678 - na lewo zobaczysz tunel do sporej kawerny; na jej kończy jest skrzynia zawierająca 4 Zdobione puchary Dwemerów oraz klucz .897. Wyjdź z Domu Spaczonych i skieruj się do pomieszczenia na prawo od celi Delyny Mandas - w tamtejszej skrzyni natrafisz na 5 Dwemerowych monet oraz klucz .1008. Teraz z powrotem idź do Domu Spaczonych, dalej do prosto do Wnętrza Domu Spaczonych i znów prościutko aż na swojej drodze zobaczysz skrzynie; zabierz z niej 6 Zdobionych pucharów Dwemerów oraz klucz .1092 i wróć do Divaytha. Ostatni klucz otworzy stojącą na półce szkatułkę, w której znajdziesz klucz .1155 oraz amulet, który umożliwi ci przeniesienie się do Magas Volar - małej sfery zewnętrznej, w której przyjdzie ci stawić czoło Lordowi Dregasowi Volarowi. Po wygranej walce wrócisz z powrotem do Morrowind, a w twoim ekwipunku pojawi się wspaniała broń pokonanego przeciwnika - Daedryczne Zakrzywione Ostrze. Jak więc widać, gra jest warta świeczki.


Mrozie


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.