Współczynniki

Vademecum gry The Elder Scrolls III: Morrowind

Psychiczne, fizyczne i magiczne zdolności każdej postaci zależą w pierwszym rzędzie od ośmiu współczynników podstawowych. Współczynniki podstawowe przybierają wartość od 0 do 100, ale mogą ulec zmianie w wyniku działania magii, napojów lub chorób. Awans na kolejny poziom doświadczenia pozwoli cię zwiększyć współczynniki twojej postaci.

Współczynniki podstawowe

Siła

Współczynniki - Siła

Wpływa na to, jaki maksymalny ciężar może unieść twoja postać (1 punkt siły = 5 lbs), jak szybko będzie się męczyć, ile punktów życia ma na początku gry i ile obrażeń będzie zadawać bronią krótkiego zasięgu.

Wpływa na umiejętności: Akrobatyka, Broń Obuchowa, Długie Ostrze, Płatnerstwo, Topór.

Inteligencja

Współczynniki - Inteligencja

Wyznacza maksymalną ilość many (1 punkt inteligencji = 1 punkt many) i skuteczność rzucanych zaklęć.

Wpływa na umiejętności: Alchemia, Przywołanie, Zabezpieczenia, Zaklinanie.

Siła Woli

Współczynniki - Siła Woli

Wyznacza zdolność twojej postaci do odpierania magicznych ataków i określa jak szybko będzie się ona męczyć.

Wpływa na umiejętności: Mistycyzm, Przemiana, Przywrócenie, Zniszczenie.

Zwinność

Współczynniki - Zwinność

Wyznacza zdolność postaci do celnego zadawania ciosów i unikania ataków przeciwnika oraz jej odporność na zmęczenie.

Wpływa na umiejętności: Celność, Lekki Pancerz, Skradanie, Tarcza.

Szybkość

Współczynniki - Szybkość

Określa jak szybko postać może się poruszać (tyczy się to chodzenia i biegania, Szybkość nie ma wpływa na częstotliwość ciosów).

Wpływa na umiejętności: Atletyka, Bez Zbroi, Krótkie Ostrze, Walka Wręcz.

Wytrzymałość

Współczynniki - Wytrzymałość

Określa odporność postaci na zmęczenie, jej początkowe zdrowie, ilość punktów życia, które będzie odzyskiwać w trakcie snu i zdobywać podczas awansu na kolejny poziom doświadczenia (o 1/10 obecnej liczby punktów Kondycji).

Wpływa na umiejętności: Ciężki Pancerz, Średni Pancerz, Włócznia.

Osobowość

Współczynniki - Osobowość

Postaciom, u których ten współczynnik jest wysoki, łatwiej nawiązać kontakt z innymi, a tym samym łatwiej zdobyć informacje.

Wpływa na umiejętności: Handel, Iluzje, Retoryka.

Szczęście

Współczynniki - Szczęście

Szczęście ma swój udział we wszystkim, co robi twoja postać, choć nie wpływa bezpośrednio na żadną umiejętność.

Wpływa na umiejętności: nie wpływa na żadną umiejętność.

Współczynniki pochodne

Zdrowie

Współczynniki - Zdrowie

Zdrowie określa ilość obrażeń, które twoja postać może odnieść zanim umrze. Maksymalna wartość tego współczynnika wzrasta za każdym razem, gdy postać awansuje na kolejny poziom doświadczenia. Początkowe Zdrowie stanowi połowę łącznej wartości Siły i Wytrzymałości. Ta ostatnia reguluje dodatkowo ilość punktów życia, które postać otrzymuje awansując, oraz szybkość z jaką odzyskuje ona utracone życie.

Mana

Współczynniki - Mana

Mana jest niezbędna do rzucania zaklęć. Początkowo Mana postaci równa jest połowie Inteligencji. Wartość ta może być większa dla niektórych ras lub znaków zodiaku. Zapas Many odnawia się samoczynnie w czasie odpoczynku.

Kondycja

Współczynniki - Kondycja

Im niższa wartość tego współczynnika, tym niższa skuteczność postaci w każdej dziedzinie. Kondycja postaci spada, gdy zostanie ona uderzona, kiedy biegnie, skacze, szybko pływa lub atakuje. Gdy postać odpoczywa lub chodzi, współczynnik wzrasta (czyli zmęczenie maleje). Kondycję można także odnawiać przy użyciu odpowiednich mikstur i zaklęć. Maksymalna wartość tego współczynnika stanowi sumę Siły, Wytrzymałości, Zwinności i Siły Woli.

Obciążenie

Współczynniki - Obciążenie

Obciążenie określa maksymalny ciężar, który twoja postać jest w stanie udźwignąć. Obciążenie wpływa także na szybkość, z jaką porusza się postać oraz to, jak szybko meczy się biegnąc lub pływając. Jeśli ciężar niesionych przedmiotów będzie równy lub większy od współczynnika Obciążenia, postać nie będzie mogła się ruszyć. Obciążenie równe jest pięciokrotnej wartości Siły postaci.

Mnożniki

Mnożniki to nic innego jak liczba punktów, o jaką twoja postać będzie mogła zwiększyć swoje współczynniki przy awansie. Dany współczynnik można minimalnie zwiększyć o 1, maksymalnie o 5. To, jaki będzie mnożnik dla danego współczynnika zależy od tego, jakie umiejętności były podnoszone by zdobyć 10 punktów potrzebnych do awansu - jak łatwo zauważyć, każdemu współczynnikowi przypisanych jest kilka umiejętności, co zostało wyróżnione w powyższym artykule.

Schemat jest następujący: jeśli podniesiesz 10 umiejętności (obojętnie które) na jakie wpływa Siła, przy awansie otrzymasz mnożnik x5 do Siły. Jeśli podniesiesz o 8-9 umiejętności, mnożnik wyniesie x4. Przy 5-7 mnożnik to x3, przy 1-4 x2 i oczywiście przy 0 jest równy 0. Ten schemat jest analogiczny dla wszystkich współczynników z wyjątkiem szczęścia, które nie wpływa na żadną umiejętność i które zawsze można podnieść tylko o jeden punkt.


Profil redaktora Mrozie


Opublikowano: