Cechy

Vademecum gry Neverwinter Nights

Podstawowe charakterystyki, określające twoją postać, dzielą się na sześć cech. Każda z cech oznacza określony aspekt postaci, a umiejętności wywodzące się z tych cech są modyfikowane w oparciu o ich wartości. Niektóre klasy mają też ulubione cechy, a skuteczność działania postaci może być znacznie zwiększona przez ich wysokie wartości takich cech.

Ogólna zasada brzmi, że każda postać powinna mieć przynajmniej 10 punktów każdej cechy, aby uniknąć kar przy testach i rzutach. Nie jest to jednak obowiązkowe, a często najbardziej interesujące są postacie w pewien sposób upośledzone.

Każda postać powinna mieć wysoką wartość przynajmniej jednej cechy istotnej dla klasy postaci. Paladyn na przykład powinien mieć charyzmę 12 lub wyższą, aby osiągać najlepsze rezultaty podczas korzystania ze swych klasowych umiejętności. Czarodziej powinien mieć wysoką inteligencję, aby móc używać zaklęć wysokich poziomów. Niektóre klasy mogą mieć więcej niż jedną cechę istotną - na przykład dla bardów ważna jest zarówno charyzma jak i zręczność. W takim przypadku gracz musi zdecydować, czy chce się skoncentrować na jednej z tych cech kosztem innych, czy też podzielić uwagę między wszystkie.

Każda cecha ma zależny od wartości modyfikator, który może wynosić od -5 do +15 i więcej. Modyfikatory większości postaci stworzonych przez graczy mieszczą się w zakresie od -1 do +4, choć mogą się zdarzyć postacie nietypowe, których modyfikatory będą sięgać +5 lub -2.

Siła: jest miarą potęgi mięśni i mocy fizycznej postaci. Jest to cecha szczególnie ważna dla wojowników, barbarzyńców, paladynów, łowców i mnichów, ponieważ umożliwia im zyskanie przewagi podczas walki.

Zręczność: jest to miara zwinności, szybkości odruchów i poczucia równowagi. Jest najważniejsza dla łotrzyków, ale także dla postaci używających lekkiej i średniej zbroi (barbarzyńcy i łowcy) lub nie używających jej wcale (mnisi, czarownicy, czarodzieje) oraz dla postaci pragnących być dobrymi łucznikami.

Kondycja: odzwierciedla zdrowie i wytrzymałość postaci. Wysoka kondycja zwiększa liczbę punktów wytrzymałości (czyli określa, ile postać może odnieść obrażeń), co jest ważne dla każdego, ale zwłaszcza dla wojowników. Gdy kondycja wzrasta, rośnie także liczba punktów wytrzymałości. Użytkownicy magii potrzebują wysokiej kondycji, aby ich zaklęcia nie były w trakcie walki przerywane.

Inteligencja: decyduje o tym, jak dobrze twoja postać uczy się i rozumuje. Jest ważna dla czarodziejów, ponieważ wywiera wpływ na liczbę rzucanych przez nich zaklęć, ich moc i możliwości przeciwstawienia się im. Jest też ważna dla każdej postaci, która chce dysponować wieloma umiejętnościami, aczkolwiek zwiększenie inteligencji nie spowoduje przydzielenia postaci "zaległych" punktów umiejętności. UWAGA: o umiejętnościach magicznych czarowników decyduje nie inteligencja, ale charyzma. OSTRZEŻENIE: inteligencja o wartości niższej od 9 oznacza, że twoja postać nie jest w stanie poprawnie się wypowiadać.

Mądrość: określa siłę woli postaci, jej zdrowy rozsądek, spostrzegawczość i intuicję (podczas gdy inteligencja określa umiejętność analizowania informacji). Przysłowiowy "roztargniony profesor" będzie mieć niską mądrość, choć wysoką inteligencję. Prostaczek o niskiej inteligencji może jednak mieć dużą mądrość życiową. Jest ona ważna dla kapłanów i druidów (wpływa na siłę i liczbę ich zaklęć), a także dla paladynów i łowców.

Charyzma: jest miarą siły osobowości postaci, jej możliwości perswazji, zdolności przywódczych i atrakcyjnej powierzchowności. Odpowiada rzeczywistej sile osobowości, a nie temu, jak postać jest oceniana przez innych . Charyzma jest najważniejsza dla paladynów, czarowników i bardów. Ma też istotne znaczenie dla kapłanów, ponieważ decyduje o ich umiejętności odpędzania nieumarłych.


Profil redaktora Mrozie


Opublikowano:


Solucja i poradnik do gry Neverwinter Nights

Solucja: Spis treści - lokacje, zadania, mapy

Poradnik: AtutyCechyCharakteryCzaryKlasyRasyTowarzyszeUmiejętności