Charaktery

Vademecum gry Neverwinter Nights

Charakter odzwierciedla stosunek postaci do idei dobra i zła oraz porządku i chaosu. Charakter bohatera może mieć wpływ na reakcje niektórych postaci niezależnych w grze, a niekiedy będzie decydować o tym, czy postać może użyć danego przedmiotu (niektóre przedmioty mają własny charakter, a między przedmiotem a użytkownikiem nie może wystąpić konflikt). Jednak głównym znaczeniem charakteru postaci jest decydowanie o jej zachowaniu w trakcie gry, aczkolwiek charakter nie jest elementem niezmiennym. Może się on zmienić w celu dopasowania do stylu gry postaci, jeśli odchylenia od pierwotnego charakteru są stałe i poważne. Cała dziewiątka kombinacji jest dostępna dla graczy, chociaż charaktery "złe" zdarzają się częściej wśród złoczyńców i potworów.

Uwaga! W przypadku niektórych klas postępowanie wbrew określonemu charakterowi może doprowadzić do jego zmiany! Przykładowo paladyn, który zacznie zabijać niewinnych ludzi i wyłudzać złoto od kupców stanie się upadłym rycerzem. Proces ten można oczywiście odwrócić poprzez zmianę swojego postępowania.

Poniżej przedstawiono pokrótce każdy z dziewięciu dostępnych do wyboru charakterów.

Neutralny dobry - "Dobroczyńca"

Osoby neutralne dobre starają się pomagać innym i nie potrzebują do tego jakiegoś nadrzędnego celu. Mogą współpracować z władzami, ale nigdy się od nich nie uzależniają. Dobrym przykładem jest postać kapłana, który stara się wspierać wszystkich w zależności od ich potrzeb, czyniąc dobro niezależne od obowiązujących zasad.

Chaotyczny dobry - "Buntownik"

Postać o charakterze chaotycznym dobrym działa zgodnie ze swoimi poglądami na świat, nie zwracając specjalnej uwagi na innych. Wierzy w dobro i ład, ale regulacje prawne na ogół jej zawadzają. Posiada własny moralny "kompas", według którego wytycza swoje życiowe ścieżki, choć nie zawsze zgodne z tymi uznanymi przez ogół. Łowca, który walczy z podstępnym poborcą podatkowym złego barona to przykład takiej postaci. Prawe serce i wolny duch to efekt kombinacji dobra z elementami chaosu.

Praworządny neutralny - "Sędzia"

Postacie praworządne neutralne działają zgodnie z prawem, czy to wewnętrznym, czy to nadanym odgórnie. Mogą wierzyć w zasady, które same ustanawiają lub też opowiadać się za silną i zorganizowaną administracją. Mnich, dla którego najważniejsza jest dyscyplina i który nie ulega ani potrzebie pomagania innym, ani podszeptom zła jest osobą praworządną neutralną. Oznacza to, że na kimś takim można polegać i wierzyć w jego honor, mając jednocześnie pewność, że nie ma do czynienia z fanatykiem.

Prawdziwie neutralny - "Niezdecydowany"

Postacie prawdziwie neutralne nie czują potrzeby deklarowania się po stronie dobra albo zła. Nie pochwalają ani jednego, ani drugiego, uważając je za niebezpieczne ekstrema. Oczywiście nie przepadają za towarzystwem złych istot - w końcu lepiej jest mieć sympatycznego sąsiada i dobrego władcę. Czarodziej, który poświęca się swej Sztuce i który ma powyżej uszu moralnych dysput, które i tak do niczego nie prowadzą, to właśnie prawdziwie neutralna postać. Dla takich osób neutralność jest najlepszą z dróg, ponieważ zapewnia spokój ducha i brak rozterek przy jednoczesnym zachowaniu własnej autonomii. Być neutralnym to znaczy działać bez uprzedzeń i nie kierować się chwilowymi emocjami.

Chaotyczny neutralny - "Wolny Duch"

Postacie chaotyczne neutralne to indywidualiści, którzy nie znoszą ograniczeń i wciąż rzucają wyzwania utartym schematom. Nie są jednak wyznawcami anarchii, ponieważ wiązałoby to się z potrzebą zadeklarowania się po stronie dobra (pomoc uciśnionym) lub zła (czynienie krzywdy innym). Za przykład takiej postaci może uchodzić bard, który wędruje po świecie i polega jedynie na swym sprycie. Być chaotycznym neutralnym to być wolnym od nakazów społecznych i więzów moralności. Nie znaczy to wszakże, że taka osoba działa zupełnie dowolnie. Zamiast skakać z mostu, woli na ogół po nim przejść.

Praworządny zły - "Dominator"

Istoty praworządne złe działają w ramach własnego kodu postępowania, biorąc z niego zawsze to, co im akurat pasuje. Dbają o tradycję, cenią sobie lojalność i porządek, ale pojęcia takiej jak godność, wolność i poszanowanie cudzego życia nic dla nich nie znaczą. Taka postać nie lubi łamać praw, ponieważ na ogół kryje się pod ich ochronnym płaszczem. Zdarza się, że sama stawia sobie ograniczenia, postanawiając na przykład nigdy nie zabijać nikogo z zimną krwią i wyobrażając sobie, że jest przez to lepsza od zwykłego łotra. Hrabia, który żeruje na swych poddanych to przykład takiej osoby. Działa zgodnie z zasadami, czyniąc zło w ramach panującego systemu.

Neutralny zły - "Złoczyńca"

Takie postacie są w stanie zrobić wszystko jeżeli tylko mogą przy tym uniknąć konsekwencji. Raczej nie będą płakać nad losem tych, których skrzywdziły. W odróżnieniu od istot chaotycznych złych nie dążą jednak do zniszczenia i walki za wszelką cenę. Jeżeli to tylko możliwe, unikają rzeczy, które mogłyby im zaszkodzić. Kryminalista, który rabuje i morduje, żeby zrealizować swoje zachcianki i potrzeby to postać neutralna zła. Reprezentuje sobą zło pozbawione zarówno honoru, jak i urozmaicenia, zło czysto pragmatyczne.

Chaotyczny zły - "Niszczyciel"

Dla postaci o tym charakterze jedyną wytyczną działań jest to, co akurat dyktuje jej chciwość, nienawiść czy żądza niszczenia. Jest wybuchowa, złośliwa i nieprzewidywalna. Na szczęście jej poczynania mają charakter zupełnie przypadkowy, a grupy jej podobnych są źle zorganizowane. Do współpracy można ją na ogół zmusić jedynie siłą, a ewentualni przywódcy zmieniają się jak w kalejdoskopie, zależnie od tego, ile czasu są w stanie przeżyć. Zdegenerowany czarownik snujący marzenia o osobistej zemście to typowy przykład takiej postaci. Osoby chaotyczne złe reprezentują sobą wszystko, co jest sprzeczne z pięknem, życiem, ładem i porządkiem, ponieważ nie wyznają żadnych zasad, niszcząc wszystko, co napotkają na swej drodze.


Profil redaktora Mrozie


Opublikowano:


Solucja i poradnik do gry Neverwinter Nights

Solucja: Spis treści - lokacje, zadania, mapy

Poradnik: AtutyCechyCharakteryCzaryKlasyRasyTowarzyszeUmiejętności