Atrybuty

Przewodnik gry TES IV: Oblivion

Wszelkie twoje umiejętności zależą przede wszystkim od wartości ośmiu podstawowych atrybutów. Dzięki tym właśnie współczynnikom rasy dostępne w grze są tak zróżnicowane pod względem swoich umiejętności, a co za tym idzie - ulubionej profesji. Odpowiadają one za to, że wojownik jest silniejszy i wytrzymalszy od złodzieja, ten natomiast jest nieporównywalnie szybszy i zwinniejszy.

Do atrybutów (za wyjątkiem Luck (Szczęście)) przypisane są określone umiejętności - po trzy do każdego. Rozwijanie umiejętności przypisanych do danego atrybutu pozwoli ci na jego rozwinięcie.

Atrybuty mogą zostać obniżone wrogim zaklęciem, chorobą, czy zaklętym przedmiotem. Jego wartość będzie wówczas wyrażona czerwonym kolorem (by przywrócić współczynniki, udaj się do kaplicy i skorzystaj z ołtarza). Atrybuty podniesione zaklętym przedmiotem lub błogosławieństwem będą wyrażone kolorem zielonym.

Poniżej zamieszczone zostały opisy wszystkich atrybutów, łącznie z atrybutami pochodnymi, których wartości zależą od stopnia rozwinięcia podstawowych. Miłej lektury!

Atrybuty podstawowe

Agility (Zwinność)

TES IV: Oblivion - Atrybuty - Zwinność

Atrybut ten wpływa na twoją umiejętność pozostawania niezauważonym, na twoja całkowitą kondycję oraz jak dobrze potrafisz unikać ciosów wroga. Odpowiada też za to, jakie obrażenia zadajesz bronią dystansową i jak łatwo poradzisz sobie wytrychem z zapadkami zamka.

Przypisane umiejętności: Marksman (Celność), Security (Zabezpieczenia), Sneak (Skradanie się).

Endurance (Wytrzymałość)

TES IV: Oblivion - Atrybuty - Wytrzymałość

Wytrzymałość określa ilość punktów zdrowia twojej postaci, wpływa też na jej kondycję.

Przypisane umiejętności: Block (Blok), Armorer (Płatnerstwo), Heavy armor (Ciężki pancerz).

Intelligence (Inteligencja)

TES IV: Oblivion - Atrybuty - Inteligencja

Od tego atrybutu zależy całkowita ilość twoich punktów Many.

Ilość Many = Inteligencja x2 + bonusy wynikające z wyboru rasy i znaku zodiaku.

Przypisane umiejętności: Conjuration (Przywołanie), Mysticism (Mistycyzm), Alchemy (Alchemia).

Luck (Szczęście)

TES IV: Oblivion - Atrybuty - Szczęście

Szczęście częściowo wpływa na każdą akcję podjętą przez twoją postać: np. udany unik, trafienie, powodzenie rzuconego zaklęcia czy otwarcie zamku.

Przypisane umiejętności: Atrybut ten nie jest odpowiedzialny za żadną umiejętność.

Personality (Osobowość)

TES IV: Oblivion - Atrybuty - Osobowość

Atrybut ten odpowiada za to, z jaką łatwością dogadujesz się z napotkanymi NPC-ami, jakim nakładem sił jesteś w stanie uzyskać od nich istotne informacje.

Przypisane umiejętności: Mercantile (Handel), Speechcraft (Retoryka), Illusion (Iluzja).

Speed (Szybkość)

TES IV: Oblivion - Atrybuty - Osobowość

Szybkość odpowiada za to, w jakim tempie się poruszasz (łącznie z czasem zużytym w trybie Fast Travel) oraz jak wysoko i daleko skaczesz.

Przypisane umiejętności: Acrobatics (Akrobatyka), Athletics (Atletyka), Light Armor (Lekki pancerz).

Strength (Siła)

TES IV: Oblivion - Atrybuty - Siła

Wpływa na twoje maksymalne Obciążenie, czyli to, jak wiele przedmiotów możesz unieść (Siła x5), wpływa na Kondycję, oraz na zadawane obrażenia.

Przypisane umiejętności: Blade (Ostrze), Blunt (Broń obuchowa), Hand to Hand (Walka wręcz).

Willpower (Siła woli)

TES IV: Oblivion - Atrybuty - Siła Woli

Wpływa na Kondycję, a także określa, jak szybko jesteś w stanie zregenerować zużytą Manę.

Przypisane umiejętności: Alteration (Przemiana), Restoration (Przywrócenie), Destruction (Zniszczenie).

Atrybuty pochodne

Health (Zdrowie)

Zdrowie określa ilość obrażeń, które możesz przyjąć i uniknąć śmierci. Wraz z awansami na kolejne poziomy, twoje zdrowie będzie rosło (odpowiedzialnym za nie współczynnikiem jest Endurance (Wytrzymałość). Utracone punkty Zdrowia możesz przywrócić za pomocą stosownych zaklęć, używając mikstur i zaklętych przedmiotów z efektem Restore Health (Przywrócenie Zdrowia), lub po prostu odpoczywając.

Magicka (Mana)

Mana jest niezbędna podczas rzucania zaklęć. Za jej ilość odpowiada poziom Inteligencji (Inteligencja x2). Rasy predestynowane do profesji Maga i podobne znaki zodiaku mają dodatkowo bonusy do punktów Many. Każde rzucane zaklęcie potrzebuje określonej ilości Many, dlatego tak ważne jest rozwijanie Inteligencji, jeśli chcesz zacząć rzucać potężniejsze zaklęcia. Mana regeneruje się sama - wyjątkiem jest przypadek, kiedy wybierzesz znak Atronach lub zachorujesz na jakąś chorobę uniemożliwiającą jej regenerację. Wówczas możesz ją przywracać np. za pomocą mikstur.

Fatigue (Kondycja)

Poziom kondycji opisuje zmęczenie twojej postaci. Spada ona podczas walki, a im niższa, tym twoje ciosy słabsze, a ty bardziej podatny na uderzenia przeciwników. Kondycja, podobnie jak Mana, regeneruje się sama (szybciej jednak podczas spokojnego spaceru, niż biegu). Możesz ją oczywiście przywracać "sztucznie" np. miksturami.

Kondycja = Wytrzymałość + Zwinność + Siła + Siła woli

Encumbrance (Obciążenie)

Obciążenie określa maksymalny ciężar, jaki twoja postać może unieść. Wpływa on na szybkość, z jaką się poruszasz. Jeśli ciężar wszystkich przedmiotów w ekwipunku będzie równy lub większy od współczynnika odpowiadającego za Obciążenie (Siła x5), twoja postać nie będzie w stanie się ruszyć.


Shane


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.