>

Podążaj Twitter Facebook



Magia

Mrozie
Autor: Mrozie
Opublikowano: 25.12.2016 01:29

Nordowie ze Skyrim podchodzą do magii bardzo nieufnie - i mają ku temu swoje powody. Jednakże tak jak w całym Tamriel, tak i tam magia jest wszechobecna. Szkoda byłoby z niej skorzystać! Zanim jednak zabierzesz się do czarowania (nie tylko swoich wrogów), warto zapoznać się z informacjami dotyczącymi funkcjonowania tego elementu rozgrywki w piątej odsłonie serii The Elder Scrolls.

Magia dla początkujących

W norskiej części Tamriel nie funkcjonuje znana z innych prowincji Gildia Magów. Jej substytutem jest Akademia w Zimowej Twierdzy, która być może nie może pochwalić się taką estymą jak jej cesarska odpowiedniczka, ale i tak stanowi najlepsze miejsce do edukacji. Jeśli chcesz się wyszkolić jako mag lub zwyczajnie nauczyć kilku zaklęć, powinieneś udać się właśnie tam. Czasy nastały niespokojne, dlatego jeśli zdecydujsz sie wesprzeć Akademię swymi umiejętności, możesz zajść naprawdę daleko... Więcej na ten temat dowiesz się tutaj.

W Skyrim magia przybiera wiele różnych form. Może objawiać się w zaklęciach, zwojach i specjalnych tomach. Do tego wszystkiego dochodzą Smocze Krzyki, błogosławiństwa i inne specjalne moce. Od natłoku możliwości można się pogubić, dlatego poniżej przybliżymy każdą z nich.

Zaklęcia - jak ich używać?

Podobnie jak w poprzednich częściach gry, podstawą warsztatu każdego czarodzieja są zaklęcia. Należą one do pięciu grup, które reprezentują pięć szkół magii: Przemianę, Przywołanie, Zniszczenie, Iluzję i Przywracanie. Korzystanie z zaklęć danej szkoły sprawi, że twoje umiejętności zaczną wzrastać. Wówczas powinieneś je rozwijać wykupując wraz z kolejnymi poziomami nowe perki - dokładny opis każdego drzewka umiejętności znajdziesz tutaj. Oczywiście w poszerzaniu wiedzy mogą pomóc ci trenerzy. Nie będzie to wprawdzie usługa darmowa, ale czasami warto wykupić kilka lekcji, zanim poddasz swe umiejętności weryfikacji w pobliskim norskim kurhanie. Dokładną listę trenerów dla wszystkich powyższych zdolności znajdziesz tutaj.

Korzystanie z zaklęć jest stosunkowo proste. Wystarczy wybrać dany czar z listy znanych zaklęć i przypisać go do prawej lub lewej ręki postaci. Użycie czaru odbywa się zazwyczaj przez pojedyncze kliknięcie. W niektórych przypadkach wymagane, aby prztrzymać na chwilę przycisk ataku, dzięki czemu zaklęcie nabierze siły. Pamiętaj jednak, że każdorazowe użycie zaklęcia zużywa trochę pkt many, które są zobrazowane przez niebieski wskaźnik w interfejsie. Zasada jest dość prosta: im mocniejszy czar rzucasz, tym więcej many będzie wymagał. Jeśli koszt rzucenia zaklęcia okaże się większy od twojego aktualnego poziomu many, czar nie zostanie rzucony. Mana uzupełnie się samoczynnie, aczkolwiek w czasie walki raczej nie będziesz miał czasu na to czekać. Zaradzić temu możesz w dość prosty sposób: nosząc ze sobą mikstury przywracające manę. Jest to najprostszy sposób odnowienia energii magicznej, choć oczywiście nie jedyny!

Do każdej z rąk możesz przypisać osobne lub jednakowe zaklęcia. Warto zauważyć, że w każdym drzewku umiejętności połączonym z magią można wykupić perk, który gwarantuje rzucanie zaklęć oburącz. Dzięki niemu twoje zaklęcia mogą zyskać dodatkową moc. Ponadto, niektóre czary (np. zaklęcia mistrzowskie) mogą być używane tylko i wyłącznie oburącz, dlatego jeśli zamierzasz specjalizować się w danej szkole magii, koniecznie wykup wspomnianego perka.

Z czasem nauczysz się nie tylko korzystać z magii, ale również lepiej przed nią bronić. W tym wypadku musisz zwrócić uwagę na dwa konkretne efekty: Odporność na magię oraz Absorpcję magii. Pierwszy z wymienionych wyraża w procentowy sposób ilość obrażeń, jakie otrzymasz wskutek kontaktu z zaklęciem ofensywnym przeciwnika; odporności mogą się dodawać (np. z kilku różnych przedmiotów), lecz nigdy nie przekroczą 85%. Drugi ze wspomnianych efektów wyraża w procentowy sposób szansę na całkowite uniknięcie skutków wrogiego czaru; absorpcję magii również można dodawać, ale o wiele trudniej uzyskać satysfakcjonujący efekt niż w przypadku zwykłej odporności.

Zaklęcia - jak je zdobyć?

Zaklęcia można zdobyć na kilka sposobów. Podstawowym ich źródłem są magiczne tomy. Przeczytanie takiej księgi sprawia, że dane zaklęcie zostaje przez ciebie zapamiętane na stałe. Podobny efekt mają zwoje, choć w ich przypadku efekt nie jest trwały. Jeśli wykorzystasz zwój, utracisz go bezpowrotnie.

Oba typy przedmiotów można nabyć u konkretnych kupców oraz czarodziejów po osiągnięciu odpowiedniego poziomu umiejętności. Dokładny spis czarów wraz z miejscami, gdzie odnalezienie tomów jest gwarantowane, znajdziesz tutaj. Księgi te występują również losowo w wielu różnych miejscach, aczkolwiek ich odnalezienie również wymaga uzyskania odpowiedniego poziomu zdolności.

Smocze Krzyki

Smocze Krzyki albo Thu'um to kolejna kategoria efektów magicznych, choć nie tak popularna jak tradycyjna magia. W gruncie rzeczy jej używanie jest ograniczone do smoków, kasty Siwobrodych oraz ciebie, Smoczego Dziecięcia. Zanim jednak zaczniesz używać poszczególnych Krzyków, będziesz musiał poznać ich słowa, a to oznacza zwiedzenie wielu prastarych, norskich ruin i grobowców. Dokłądną listę Smoczych Krzykó oraz miejsc, gdzie należy ich szukać, znajdziesz tutaj.

Dodatkowe moce i błogosławieństwa

To ciągle nie wszystko! W Skyrim spotkasz się również z kilkoma innymi typami efektów magicznych, o których wspomnieć:

  • Błogosławieństwa - ich działanie jest przeważnie krótkotrwałe, aczkolwiek czasowe premie, jakie zapewniają, są całkiem użyteczne.
  • Moce - są to efekty, które uzyskujesz przez wzgląd na swoją rasę lub dokonania. Są niezwykle przydatne i dlatego warto się starać o zdobycie ich.
  • Zdolności - działają podobnie jak Moce, ale w przeciwieństwie do nich, zapewniają efekt na stałe.

Magiczne pojedynki

Gry PC - Vademecum - TES V: Skyrim - Magia - Magiczny pojedynek

Powyższy artykuł opisuje wszystkie podstawowe zagadnienia, o jakich powinien wiedzieć adept magicznych sztuk w TES V: Skyrim. Jeżeli jednak planujesz parać się magią na poważnie, to sugeruję rozszerzyć bazową grę o fantastyczny moduł Magic Duel. Jak sama nazwa wskazuje, moduł pozwala toczyć magiczne pojedynki w sposób zbliżony do walki w zwarciu, tyle że za pomocą magicznej energii.

Prosty przykład: jeśli zarówno ty, jak i twój wróg, będziecie korzystać z magii ofensywnej, rozpocznie się między wami "pojedynek". Kamera zacznie śledzić miejsce zetknięcia czarów, a ty będziesz musiał tak manewrować zaklęciami, by odepchnąć wrogi czar i uderzyć w przeciwnika swoim. Opis nie jest być może zbyt precyzyjny, ale w praktyce moduł sprawdza się znakomicie. Polecam go z czystym sumieniem każdemu, kto podstawowy system walki przy pomocy magii uważa za zbyt nudny.

 

Nie dodano jeszcze żadnych komentarzy. Bądź pierwszy!

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze. Aby skomentować, zaloguj się lub zarejestruj.

Dołącz do naszych fanów!