Wampiryzm

Profil redaktora Mrozie


Opublikowano: 22.10.2017 14:50

Wampiryzm to choroba znana jako Sanguinare Vampiris. Po zarażeniu stopniowo przemienia postać w wampira - nocną bestię, której obawia się zdecydowana większość mieszkańców Skyrim. Owa przypadłość wpływa znacząco na wygląd bohatera. Im bardziej zaawansowany wampiryzm, tym mocniej widoczne są takie cechy dystynktywne jak czerwone oczy, dodatkowe kły czy zniekształcony nos.

Jak zostać wampirem?

Chorobą można się zarazić podczas zwyczajnej potyczki z wampirami. Za każdym razem, gdy przeciwnik rzuca Wampirze Wyssanie, istnieje 10% szans, że zarazi cię wampiryzmem. Infekcja obniży twoje Zdrowie o 25 pkt, jednakże jej wyleczenie jest bardzo łatwe: wystarczy skorzystać z Mikstury wyleczenia z choroby, odwiedzić kapliczkę dowolnego bóstwa lub poprosić o pomoc jednego z Czuwających strażników Stendarra. Jeżeli tego nie zrobisz, następnego dnia zostaniesz poinformowany, że twoja postać słabnie pod wpływem słońca i z powodu pragnienia. Od tego momentu będziesz mieć trzy dni, aby pozbyć się Sanguinare Vampiris z organizmu. Jeśli tego nie zrobisz, zostaniesz pełnoprawnym wampirem.

Po zainstalowaniu dodatku Dawnguard wampirem możesz zostać w jeszcze szybszy i łatwiejszy sposób - wystarczy przyjąc ów "dar" z rąk lorda Harkona lub Serany.

Pamiętaj jednak, że nie możesz być jednocześnie wilkołakiem i wampirem - krew bestii sprawia bowiem, że masz 100% odporności na wszystkie choroby, a zatem także na wampiryzm. Z kolei jeśli zgodzisz się, by do przemiany doszło za sprawą lorda Harkona lub Serany, utracisz swoją wilczą osobowość na rzecz Sanguinare Vampiris.

Specjalne moce i zdolności

Wampiryzm posiada aż cztery stadia rozwoju, które charakteryzuje nie tylko odmienny wygląd, ale również odmienne wartości niektórych odporności oraz dostęp do unikalnych zdolności. Każdy dzień, który spędzisz bez żywienia się ludzką krwią, zakończy się rozwojem choroby. Gdy dotrzesz do czwartego stadium, twoje wampirze cechy staną się tak widoczne, że każdy NPC będzie próbował cię zabić. Na szczęście posmakowanie krwi pojedynczego mieszkańca Skyrim wystarczy, aby przywrócić dobrze zakamuflowany, pierwszy etap Sanguinare Vampiris - wówczas utracisz jednak wszystkie specjalne zdolności z bardziej zaawansowanych faz wampiryzmu.

Twoją podstawową wampirzą zdolnością jest wspomniane już "żywienie się". Aby z niego skorzystać, zakradnij się do ofiary, następnie wybierz przycisk "Użyj" i potwierdź chęć wgryzienia się w wybraną postać. Twoim celem może zostać właściwie każdy śpiący NPC (nawet inne wampiry) - nie możesz jedynie zaatakować w ten sposób dzieci. W czasie żywienia warto zachować ostrożność, bowiem jeśli zbudzisz ofiarę, lub ktoś inny przyłapię cię przy cudzej szyi, to takie osoby automatycznie zmienią swoje nastawienie na wrogie. Niemniej należy wspomnieć, że żerowanie na mieszkańcach Skyrim nie przerywa działania efektów magicznych, dlatego zaopatrzenie się w zaklęcie lub miksturę niewidzialności jest całkiem niezłym pomysłem.

Inne charakterystyczne atuty wampirów to:

  • Odporność na choroby: 100%
  • Odporność na trucizny: 100%
  • Odporność na mróz: 25% w pierwszym stadium wampiryzmu; w każdym kolejnym stadium otrzymasz jej o 25% więcej. Po zainstalowaniu dodatku Dawnguard bazowa odporność wynosi 20% i zwiększa się o 10% w kolejnych stadiach.
  • Czempion nocy: siła zaklęć Iluzji w pierwszym stadium wampiryzmu zwiększa się o 25%, a z każdym następnym o kolejne 25% więcej.
  • Kroki Nocnego Łowcy: w pierwszym stadium wampiryzmu trudniej cię wykryć podczas skradania o 25%, natomiast w każdym następnym o kolejne 25% więcej.
  • Wampirze Wyssanie: jest to aktywna umiejętność, która wysysa 2/3/4/5 pkt Zdrowia/s ofiary za cenę 6/10/13/17 pkt Many (wartości są zależne od stadium wampiryzmu - im wyższy, tym zdolność jest skuteczniejsza).
  • Wampirzy Sługa: reanimuje słabe/przeciętne/silne/potężne zwłoki na 60 s (wartości są zależne od stadium wampiryzmu - im wyższy, tym zdolność jest skuteczniejsza).
  • Wampirzy Wzrok: pozwala widzieć w ciemności przez 60 s.
  • Wampirze Uwodzenie: raz dziennie pozwala uspokoić NPC-a. Po zainstalowaniu dodatku Dawnguard owa moc umożliwi ci żywienie się krwią mieszkańców Skyrim bez względu na to, czy śpią czy nie. Jest jednak dostępna dopiero od drugiego stadium wampiryzmu.
  • Objęcia Cieni: pozwala ci stać się niewidzialnym oraz ulepsza widzenie w nocy przez 180 s. Zdolność ta jest jednak dostępna dopiero w ostatnim, czwartym stadium wampiryzmu.

Życie jako wampir łączy się też z pewnymi ograniczeniami:

  • Podatność na ogień: 25% w pierwszym stadium wampiryzmu; w każdym kolejnym stadium otrzymasz jej o 25% więcej. Po zainstalowaniu dodatku Dawnguard bazowa podatność wynosi 20% i zwiększa się o 10% w kolejnych stadiach.
  • Podatność na promienie słoneczne: w pierwszym stadium otrzymujesz -15 pkt do Siły, Magii i Kondycji; w każdej następnej fazie choroby twoje osłabienie zwiększa się o kolejne 15 pkt. Wszystkie wymienione cechy przestają się również regenerować. Negatywne efekty pojawiają się jedynie za dnia, a zatem między 5 a 19, i nie ma znaczenia, czy przebywasz wówczas na łonie natury czy w głębokich podziemiach. Jedyny sposób ucieczki przed skutkami oddziaływania promieni słonecznych pojawia się po zainstalowaniu dodatku Dawnguard. Jeżeli zdobędziesz Łuk Auriela i wystrzelisz w stronę słońca Przeklętą krwią elfią strzałę, to "zablokujesz" je na cały dzień i tym samym będziesz mógł cieszyć się pełnią wampirzych sił. Efekt blokady słońca zakończy się wraz z kolejnym porankiem.

Jak wyleczyć się z wampiryzmu?

Jeżeli stałeś się już pełnoprawnym wampirem lub przyjąłeś ów dar z rąk lorda Harkona lub Serany, wyleczenie się z Sanguinare Vampiris będzie wymagało nieco wysiłku. W gruncie rzeczy cała operacja ogranicza sie do spotkania z czarodziejem Falionem z Morthal i wykonania zadania pobocznego W świetle dnia. Alternatywnie możesz również dołączyć do Towarzyszy i w trakcie misji Srebrna Ręka zgodzić się na transformację w wilkołaka. Proces ten uleczy wszystkie twoje choroby, w tym także wampiryzm.