Karawana

Przewodnik gry The Banner Saga

Znacząca część The Banner Saga rozgrywa się z perspektywy widoku karawany. To właśnie w czasie podróży między kolejnymi osadami i miastami rozegra się większość istotnych wydarzeń fabularnych. Warto wiedzieć, jak skutecznie zarządzać swoimi ludźmi, aby doprowadzić ich do ostatecznego celu w możliwie jak największym stanie.

Skład

Początkowo będziesz obserwować podróż dwóch różnych karawan, które w późniejszych rozdziałach gry połączą swe siły. Każda karawana składa się z czterech typów postaci:

    • Bohaterowie - są to postaci należące do twojej aktywnej drużyny. Znasz ich z imienia, możesz ich wystawiać do bitew, a później awansować.
    • Członkowie klanu - najmniej istotna część karawany, którą stanowią zwykli, prości ludzie. Jako dobry przywódca powinieneś dbać o ich życie, choć w dłuższej perspektywie musisz pamiętać, że im większą liczbę członków klanu przyjmiesz do swojej karawany, tym więcej będziesz zużywał zapasów w przeliczeniu na dni.
    • Wojownicy - są to bezpośredni "ochroniarze" karawany, którzy stanowią o jej sile. Ich liczebność jest szczególnie ważna w kontekście prowadzenia Wojen.
    • Varlowie - również działają jako "ochroniarze" karawany. Pod względem militarnym, a zwłaszcza wojen, są cenniejsi od zwykłych wojowników, ale też mniej liczebni.

Skład twojej karawany jest dosyć płynny, a liczebność poszczególnych grup zależna od podejmowanych od ciebie decyzji. Mądre wybory pozwolą zachować członków twojej karawany przy życiu, podczas gdy złe mogą nieść ze sobą konsekwencje w postaci śmierci (nawet w przypadku bohaterów!) czy odłączenia się od głównej grupy.

Morale

Morale karawany jest dosyć ważnym wskaźnikiem twoich czynów, dlatego nie powinieneś go ignorować. Decyzje, które pozytywnie wpływają na twoich towarzyszy, jak również częste obozowanie mogą znacząco poprawić nastroje twoich ludzi (i varlów). Z drugiej strony postawa antyspołeczna (np. grabież zapasów, zabijanie niewinnych), jak również długi marsz bez postojów, wpłyną na morale zdecydowanie negatywnie.

Dlaczego morale jest ważne? Otóż jego wysoki poziom zapewni twoim bohaterom premię do Siły woli w czasie toczenia bitew, dzięki czemu uzyskasz możliwość wykonywania silniejszych ataków oraz dłuższych szarż na linie wroga. Niskie morale może z kolei pomniejszyć startową ilość punktów Siły woli na początku bitwy, a zatem i ograniczyć liczbę manewrów, jakie możesz wykonać w każdej turze.

Zapasy

Zapasy są znacznie ważniejszym aspektem rozgrywki od morale, ponieważ reprezentują jedzenie, którym żywi się karawana. Jeśli liczba zapasów spadnie do zera, twoi ludzie zaczną głodować, w efekcie czego codziennie będziesz tracił członków klanu, wojowników oraz varlów. W czasie podrózy liczba zapasów zmienia się dynamicznie. Nie jesteś w stanie dokładnie przewidzieć, co się wydarzy, bowiem wskutek jednej nierozważnej decyzji możesz doprowadzić do utraty połowy żywności. Niemniej gdy widzisz na mapie, że niedługo czeka cię daleka wędrówka, warto rozważyć pozyskanie dodatkowych racji żywnościowych.

Wskaźnik zapasów, który znajduje się u góry ekranu karawany, dostarczy ci informacji na ile dni wystarczą twoje obecne zapasy. Oczywiście im bardziej liczebna karawana, tym więcej jedzenia zużywa. Stąd, jeśli jesteś blisko wyczerpania zapasów, nie powinieneś przyjmować do karawany wszystkich napotkanych ludzi. Co innego, jeśli chodzi o wojowników i varlów - ci przydają się "niemal" zawsze.

Zapasy najlepiej zdobywać poprzez różne losowe zdarzenia w trakcie wędrówki. Mądre decyzje pozwolą ci zwiększyć ilość racji żywnościowych niemal za darmo. W ostateczności możesz wymienić punkty Sławy na zapasy na dowolnym targowisku, choć jest to dość kiepska inwestycja. Z kupowania zapasów korzystaj tylko wtedy, gdy ilość jedzenia jest mniejsza od przewidywanej długości następnego marszu.

Sława

W The Banner Saga tzw. Sława funkcjonuje zarówno jako Punkty Doświadczenia, jak i waluta do wymiany handlowej. W związku z tym, punkty Sławy mogą być używane do rozwijania postaci lub robienia zakupów na targowiskach. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest inwestowanie Sławy w swoich bohaterów, dzięki czemu staną się silniejsi i bardziej efektywni w czasie bitew - więcej informacji o rozwoju postaci znajdziecie tutaj. Wykorzystywanie punktów Sławy do zakupu zapasów traktuj jako ostateczność, o czym wspomniano już wyżej. O kupowaniu od handlarzy artefaktów możesz w ogóle zapomnieć - przeważnie są drogie i niewarte swej ceny. O wiele lepsze przedmioty możesz pozyskać za darmo w trakcie uważnej eksploracji terenów, przez które przejeżdża karawana.

Punkty Sławy możesz zdobywać w dwojaki sposób: poprzez podejmowanie określonych decyzji w czasie podróży lub wskutek zabijania przeciwników w czasie bitew. Szczególnie efektywny jest ten drugi sposób, dlatego jeśli tylko posiadasz w pełni zdrowych bohaterów, nie powinieneś unikać żadnych batalii.

Obozowisko

W każdym rozdziale karawana odwiedza przynajmniej jedną wioskę lub miasto, gdzie jej członkowie mogą odpocząć, dokonać zakupów, etc. Niemniej nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozbić obozowisko również w trakcie wędrówki. Niektóre postoje są wymuszone wydarzeniami fabularnymi, jednakże możliwość rozstawienia namiotów jest dostępna w niemal każdym momencie podróży.

Na ekranie obozu pojawi się zawsze kilka opcji:

    • Odpoczynek - warto z niego korzystać, jeśli w ostatniej walce twoi bohaterowie doznali poważnych ran lub gdy morale w karawanie jest niskie. Pamiętaj jednak, że każdy dzień odpoczynku uszczupla liczbę twoich zapasów, co w przypadku złego rozplanowania wędrówki może się skończyć nawet głodem!
    • Sala bohaterów - powinieneś odwiedzać ją często, bowiem to właśnie tutaj możesz awansować swoich bohaterów i przydzielać im nowe punkty cech.
    • Trening - pozwala toczyć bitwy treningowe, w których twoi bohaterowie nie odnoszą prawdziwych ran. Udział w takich potyczkach jest zalecany początkującym graczom The Banner Saga, którzy za ich pomocą mogą lepiej poznać obowiązujący w grze system walki. Zwycięstwa w bitwach treningowych nie są jednak w żaden sposób premiowane, dlatego doświadczeni gracze mogą śmiało odpuścić odwiedziny tego namiotu.
    • Rozmowy z bohaterami - w niektórych przypadkach, np. gdy do drużyny dołącza nowy bohater lub po ważnych wydarzeniach fabularnych, w obozowisku pojawi się możliwość rozmowy z daną postacią. Konwersacje z członkami karawany nie są obowiązkowe, ale pozwalają lepiej poznać daną osobę, jej motywacje, a niekiedy zarobić nawet kilka dodatkowych punktów Sławy.

Mrozie


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.