Historia Skara Brae

Vademecum gry The Bard's Tale IV: Barrows Deep

Profil redaktora Mrozie


Opublikowano:

Skara Brae jest głównym teatrem działań w The Bard's Tale IV: Barrows Deep, jednak jego historia w uniwersum Barda jest o wiele dłuższa. Oto krótka historia tego wspaniałego miasta, które dla wielu starszych graczy stało się symbolem dungeon crawlerów.

Skara Brae w zamierzchłych czasach

Niewielu wie o tym, że Skara Brae istniało... naprawdę. No, może nie dokładnie pod tą nazwą, niemniej jest ona inspirowana starożytną osadą, którą odkryto na jednej z wysp w Zatoce Skaill, w szkockim archipelagu Orkadów. Wedle najnowszych badań pierwotne Skara Brae było zamieszkane od ok. 3180 r. p.n.e. do ok. 2500 r. p.n.e. Pozostałości osady można podziwiać po dziś dzień. Nie miejcie jednak złudzeń - to neolityczne założenie w niczym nie przypomina miast, jakie odwiedzamy w grach z serii The Bard's Tale. Można raczej powiedzieć, że twórcy gier nazwali swoją metropolie na cześć Skara Brae, aniżeli próbowali je w jakikolwiek sposób odtwarzać. Nie ulega jednak wątpliwości, że to właśnie lokalny folklor Orkadów odgrywa kluczową rolę w świecie Opowieści Barda.

Skara Brae w przeszłości

W pierwszej odsłonie serii - The Bard's Tale: The Tales of Unknown - Skara Brae funkcjonuje jako prawdziwa metropolia fantasy. Oczywiście jedne z głównych atrakcji dla każdego Barda stanowiły tawerny, w których można było odnawiać swoje pieśni oraz pozyskiwać informacje przy kuflu pysznego, złocistego trunku. W ciężkich przypadkach, gdy miejscowa ambrozja nie była w stanie wyleczyć członków drużyny Barda, mogli oni odwiedzić świątynie Wielkich Bogów, usytuowane przy majestatycznym Gran Plazu. W okolicy nie brakowało też wybitnych specjalistów od magii i rzemiosła. Roscoe zajmował się odnawianiem punktów magii, natomiast Garth był pierwszą osobą, do której należało się udać w celu kupna, sprzedaży lub identyfikacji zdobytych przedmiotów. Nie sposób nie wspomnieć również o budynku Gildii Poszukiwaczy Przygód, a przy tym kwaterze Komisji Kwalifikacyjnej, która oceniała postępowanie i awanse drużyny gracza. Wszystko to rozplanowane wokół wielu znanych z nazwy ulic jak Ulica Ponura, Ulica Martwego Łucznika, Ulica Szarego Noża, Ulica Nocnego Łucznika i wiele, wiele więcej.

W dawnym Skara Brae nie brakowało również miejsc, w których czyhało niebezpieczeństwo. Wystarczy wspomnieć o miejskich ściekach i katakumbach, a te stanowiły zaledwie preludium do grozy skrywanej w takich miejscach jak Wieża Mangara, Zamek Harkyna czy Wieża Kylearana.

O wydarzeniach z najbardziej zamierzchłej historii miasta opowiada utwór pt. Legenda Skara Brae:

Dawno temu, gdy magia była powszechna, zły czarodziej Mangar Czarny zagroził małemu, lecz spokojnemu miasteczku zwanemu Skara Brae. Złe istoty wdarły się do Skara Brae i włączyły się w realizację jego mrocznych planów. Mangar zamroził okoliczne tereny zaklęciem Wiecznej Zimy, całkowicie izolując Skara Brae od jakiejkolwiek pomocy z zewnątrz. Wówczas, pewnej nocy, wszyscy strażnicy miejscy zniknęli.

Przyszłość Skara Brae wisi na włosku. Kto pozostał, by oprzeć się czarodziejowi? Tylko garstka niedoświadczonych, młodych wojowników, czeladników magicznych, kilku bardów w wieku, który ledwie pozwala im pić, a także paru bezrobotnych łotrzyków.

Ty też jesteś tutaj. Jesteś przywódcą tej rozwydrzonej bandy bojowników o wolność. Całe szczęście, że masz ze sobą barda, który będzie opiewał twoje czyny - o ile przeżyjecie. To jest bowiem materiał na legendę. Tak oto rozpoczyna się ta historia...

W The Bard's Tale: The Tales of Unknown grupa śmiałków pod przewodnictwem nikomu nie znanego wcześniej barda z powodzeniem uratowała Skara Brae przed losem, jaki zamierzał zgotować miastu Mangar Czarny. Niestety, jego pan, Tarjan, postanowił zemścić się później na metropolii i doszczętnie ją zniszczył. W The Bard's Tale III: Thief of Fate śmiałkowie powracają do Skara Brae, by wyzwolić je spod panowania Szalonego Boga, jednak miejsce, do którego przybywają, w niczym nie przypomina już tętniącego życiem miasta... O tamtych wydarzeniach opowiada utwór Opowieść o Skara Brae:

Podejdź i posłuchaj o Skara Brae opowieści: bóg powrócił! To były złe wieści, Istoty cienia, pomioty nocy - miasto upadło w braciach Szalonego mocy.

Obrońcy zginęli, nie uniknęli zagłady: Garth, Roscoe, Kylearan też nie dał rady! Zguba nadeszła, bezbronni zbiegli. Wszystko na nic - ulicami spłynęła dań tych, co polegli.

Niewielu przetrwało, siedzą i się żalą, już tylko jednego promyka nadziei się trzymają: Przez czas i przestrzeń, jak legendy powiadają, bohaterowie nareszcie! Na ratunek przybywają!

Ostatecznie Tarjan, Szalony Bóg, został pokonany, jednak Skara Brae pozostało w gruzach. Przynajmniej na kilkadziesiąt kolejnych lat.

Skara Brae teraz i w przyszłości

Powrót do Skara Brae stał się możliwy sto pięćdziesiąt lat po wydarzeniach znanych z pierwotnej trylogii The Bard's Tale. W czwartej odsłonie serii, Barrows Deep, miasto odrodziło się z popiołów niczym feniks. Metropolia zdominowana przez frakcję Ojcowników oraz powiązanych z nimi Paladynów w niczym nie przypomina jednak dawnego Skara Brae. Przynajmniej dopóki nie zejdziemy do podziemi...

Okazuje się bowiem, że ruiny miasta zniszczonego przez Tarjana stały się fundamentem budowy nowej metropolii. W podziemiach możemy więc natknąć się na wiele pozostałości sprzed półtora wieku: stary budynek Gildii Bohaterów, wieże Mangara i Kylearana, a nawet Gran Plaz, który przetrwał w swoim oryginalnym założeniu, choć niewątpliwie utracił swój blask. Pośród ruin można odnaleźć zarysy dawnych ulic, a nawet niektóre tabliczki, co stanowi wspaniałą podróż do przeszłości dla każdego, kto odkrywał Skara Brae na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Nie można też nie wspomnieć o Roscoe! Mag przetrwał jednak wojenną zawieruchę i nadal oferuje swoje usługi śmiałkom, którzy nie obawiają się udać do podziemi. Dobrze, że pewne rzeczy pozostają stałe.

Co dalej? Czy Skara Brae przetrwa kolejną burzę? Jaka przyszłość czeka słynne miasto? To juz zależy od nowego pokolenia graczy i kolejnej, niedoświadczonej bandy awanturników...