System walki

Vademecum gry The Bard's Tale IV: Barrows Deep

Profil redaktora Mrozie


Opublikowano:

Caith jest pełen potworów i bandytów. Nie z wszystkimi musisz walczyć, lecz niektórych bitew nie możesz uniknąć - koniec końców jest to przecież dungeon crawler. The Bard's Tale IV: Barrows Deep opiera się na turowym systemie walki - złożonym, choć raczej mało skomplikowanym. Dla nowicjuszy opanowanie go może stanowić jednak pewne wyzwanie, dlatego przed stoczeniem pierwszej walki warto zapoznać się przynajmniej z ogólnym zarysem bitewnych mechanik. Przedstawiam je w niniejszym artykule.

Walczyć czy nie walczyć - oto jest pytanie!

Rozpoznanie to podstawa. Gdy na twojej drodze staną potencjalni wrogowie, ujrzysz wokół nich otoczkę w jednym z trzech kolorów. Pozwoli ci on ocenić skalę wyzwania.

  • Kolor zielony - przeciwnicy są słabsi od twojej drużyny i nie powinieneś mieć żadnych problemów z pokonaniem ich.
  • Kolor pomarańczowy - przeciwnicy są na poziomie zbliżonym do twojej drużyny. Walka z nimi może stanowić wyzwanie.
  • Kolor czerwony - przeciwnicy są znacznie silniejsi od twojej drużyny. Walka z nimi to niemal pewna śmierć.

Oczywiście kolorowy wskaźnik nie jest w 100% dokładny - przy odpowiednim przygotowaniu, dobrym planie i odrobinie szczęścia jesteś w stanie pokonać nawet przeciwników oznaczonych na czerwono. Pamiętaj jednak, że jest to niezwykle trudne wyzwanie, dlatego jeśli nie chcesz tracić czasu i/lub nerwów, odpuść sobie i wróć do tej potyczki później.

No właśnie - co w przypadku, gdy nie chcesz walczyć z danym przeciwnikiem? Otóż przeważnie możesz go ominąć, korzystając z opcji skradania się, którą posiada każdy łotrzyk. Wystarczy podczas wędrówki aktywować interfejs walki (domyślnie spacja) i wybrać stosowną umiejętność. Pamiętaj tylko, by podczas krycia się w cieniu nie przechodzić zbyt blisko przeciwnika, którego chcesz ominąć. Twoi wrogowie mogą być nieuważni, ale nie ślepi!

Przygotowania do bitwy

Prędzej czy później staniesz przed koniecznością stoczenia bitwy, a prawdziwy strateg nie powinien przystępować do walki nieprzygotowany. O czym warto pamiętać?

  • Początkowe rozstawienie bohaterów na polu bitwy może przesądzić o dobrym otwarciu potyczki, dlatego powinieneś się nad nim poważnie zastanowić. Należy pamiętać, że postaci stojące w pierwszej linii niejako "osłaniają" bohaterów, którzy stoją tuż za nimi, bowiem część ataków może zostać wymierzonych jedynie w pierwszą postać w danej kolumnie. To sprawia, że twój wojownik ZAWSZE powinien chronić najsłabszego spośród swoich kompanów. Oczywiście nie uchroni go przed wrażymi atakami dystansowymi i zaklęciami, niemniej szybka utrata maga w potyczce ze zwykłym goblinem byłaby czymś naprawdę nierozsądnym.
  • Zważywszy na to, co napisałem powyżej, Wojownicy zawsze powinni znajdować się w pierwszej linii, a Adepci w drugiej. Jak wygląda sprawa z Bardami i Łotrzykami? Cóż, to już zależy od tego, w jaki sposób rozwijasz swoją drużynę. Przeważnie to Łotrzyk powinien stać w pierwszej linii obok Wojownika; niemniej jeśli posiadasz Barda wywodzącego się spośród Einarrów, to z uwagi na jego umiejętność pasywną to właśnie on powinien stać na pierwszej linii ognia, będąc zaopatrzonym w możliwie jak najlepszy pancerz.
  • ZAWSZE atakuj pierwszy. System walki The Bard's Tale IV: Barrows Deep nie zawiera czegoś takiego jak inicjatywa poszczególnych postaci. Obie drużyny atakują naprzemiennie, począwszy od tej, która ruszy do boju jako pierwsza. Zrób zatem wszystko, aby to twoja drużyna zawsze wymierzała pierwszy cios.
  • Podczas bitwy bohater może korzystać z maks. 6 spośród wszystkich swoich umiejętności. Ich wybór jest możliwy dzięki panelowi Księgi Biegłości. Wraz z rozwojem postaci warto pamiętać, by regularnie sprawdzać dostępne umiejętności i modyfikować je pod kątem nadciągających bitew.
  • Staraj się, aby do każdej walki twoja drużyna podchodziła z możliwie jak największą liczbą Punktów Życia. Te możesz odnowić przy Kamieniu Szczęścia lub... konsumując żywność. Warzywa czy różnego rodzaju bułki znajdziesz bez problemu wśród zwykłych łupów, a z biegiem czasu będziesz mógł nawet nauczyć się je wytwarzać. Konsumpcja żywności pozwala znacząco ograniczyć spożywanie mikstur leczniczych, które szczególnie na początku gry stanowią towar deficytowy.

A zatem walka!

Kiedy już dojdzie do starcia, twoim oczom ukaże się mniej więcej taki ekran:

Gry PC - Vademecum - The Bard's Tale IV: Barrows Deep - System walki - Ekran bitwy

Co znajduje się na nim? Spieszę z wyjaśnieniem:

  • Niebieska siatka (4x2 pola) wyznacza obszar, po którym mogą poruszać się członkowie twojej drużyny. Nie istnieje opcja pozwalająca przechodzić na pola wroga.
  • Żółta siatka (4x2 pola) wyznacza obszar, po którym mogą poruszać się wrogowie.
  • Czerwoną ramką otoczono umiejętności danej postaci. Do korzystania z umiejętności niezbędne są Punkty Akcji (każda drużyna posiada jedną wspólną pulę) i/lub Punkty Magii (każdy Adept/Bard posiada indywidualną pulę).
  • Żółtą ramką oznaczono pulę Punktów Akcji drużyny w danej turze. Warto pamiętać, że każda postać może wykorzystać dowolną liczbę Punktów Akcji z puli drużyny. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, by w danej turze atakować np. tylko samym wojownikiem, a w kolejnej umożliwić każdemu z bohaterów wymierzenie pojedynczego ciosu.
  • Liczbą 1 oznaczono Punkty Życia postaci. Kiedy ich wartość spadnie do 0, bohater straci przytomność i nie będzie w stanie kontynuować walki. System działa analogicznie w przypadku wrogów.
  • Liczbą 2 oznaczono Punkty Zbroi postaci. Za każdym razem, gdy bohater zostanie zaatakowany atakiem fizycznym, liczba obrażeń, jakie odniesie, zostanie pomniejszona o wartość Punktów Zbroi. System działa analogicznie w przypadku wrogów.
  • Liczbą 3 oznaczono Punkty Siły Umysłu. Za każdym razem, gdy bohater zostanie zaatakowany atakiem mentalnym, liczba obrażeń, jakie odniesie, zostanie pomniejszona o wartość tych punktów. W przypadku Adeptów, którzy rozpoczną rzucanie zaklęcia wymagającego koncentracji, wartość Punktów Siły Umysłu oznacza również liczbę obrażeń mentalnych, jakie postać może odnieść, zanim jego koncentracja zostanie przerwana. System działa analogicznie w przypadku wrogów.
  • Przycisk końca tury. Pozwala w dowolnym momencie zakończyć bieżącą turę.

Porady dla początkujących

Poznałeś już podstawy systemu walki w The Bard's Tale IV: Barrows Deep. O czym jeszcze warto pamiętać? Oto garść porad dla każdego początkującego odkrywcy Caithu:

  • Punkty Akcji nie są tożsame z Punktami Magii, o czym zdaje się zapominać wielu poczatkujących graczy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby po wykorzystaniu wszystkich Punktów Akcji twój Adept nadal rzucał zaklęcia, które wymagają jedynie Punktów Magii.
  • Wrogowie czający się w drugiej linii są przeważnie osłonięci przed atakami twoich bohaterów. Na szczęście istnieją umiejętności takie jak Teleportacja, które pozwalają "przyciągnąć" wroga do siebie i już w kolejnej akcji zadać mu obrażenia.
  • Za wszelką cenę staraj się unikać "fioletowych", skoncentrowanych ataków przeciwników. Kiedy widzisz, że przeciwnik zbiera siły do takiego ataku, postaraj się go przerwać, wymierzając mu cios zadający obrażenia mentalne. Jeśli nie jesteś w stanie przerwać procesu koncentracji wroga, spróbuj przynajmniej usunąć swoich bohaterów z pola rażenia ataku.
  • Rzadko się zdarza, by twój przeciwnik zginął od pojedynczego ciosu. Przeważnie najlepiej koncentrować ataki na wybranym przeciwniku i eliminować wrogów jednego po drugim.
  • Zawsze staraj się wytypować najbardziej niebezpiecznego wroga i likwidować go w pierwszej kolejności. Największe zagrożenie stanowią bez wątpienia przeciwnicy, którzy posiadają zdolności specjalne, a zaraz po nich magowie - zwłaszcza tacy, którzy potrafią przywoływać sobie do pomocy inne istoty. Takich wrogów eliminuj możliwie jak najszybciej.
  • Zwracaj uwagę, czy przeciwnik nie posiada wysokiej wartości Punktów Zbroi. Często zdarza się bowiem, że wróg za pomocą magii uzyskuje tymczasową premię do Zbroi, która jest na tyle duża, że neguje większość obrażeń, jakie mógłbyś mu zadać. W takim wypadku lepiej nie marnować ataku i wybrać inny cel, a do wcześniej upatrzonego wroga wrócić, gdy tylko zaklęcie ochronne przestanie działać.
  • Regularnie wytwarzaj przedmioty, których możesz użyć w walce, jak Kolczatki, Barykady czy rozmaite trunki. Twój Łotrzyk i Bard zrobią z nich znakomity użytek.
  • Używaj zdolności swoich bohaterów na swoją korzyść. Przykładowo każdy chochlik w momencie zadania śmiertelnego ciosu raz w ciągu tury zapewnia drużynie dodatkowy Punkt Akcji. Jeśli więc zaplanujesz atak w taki sposób, by to np. Wringneck wykończył przeciwnika, jego cios okaże się w zasadzie "darmowy", ponieważ drużyna od razu odzyska utracony Punkt Akcji, który można wykorzystać do zadania kolejnego ciosu w danej turze.

To w zasadzie wszystko, co powinieneś wiedzieć, przystępujac do walki w The Bard's Tale IV: Barrows Deep. Jeśli szukasz porad dotyczących konkretnych bitew, odwiedź nasz dział solucji.