Alchemia

Vademecum gry Wiedźmin

Profil redaktora Mrozie


Opublikowano:

Alchemia jest jednym z najważniejszych aspektów Wiedźmina. Co prawda przejście gry bez używania mikstur jest możliwe, jednak ważenie eliksirów czy olejów zaoszczędzi ci sporo czasu przy ekranach ładowania oraz nieco ułatwi rozgrywkę, zwłaszcza tym, którzy grają na najwyższym poziomie trudności.

W czasie swoich podróży Geralt będzie mógł warzyć eliksiry, oleje, a także przyrządzać petardy. Każdy ze spreparowanych przedmiotów ma inne właściwości (może np. zwiększać żywotność wiedźmina lub pozwalać mu dobrze widzieć w kompletnie zaciemnionym pomieszczeniu). W wypadku eliksirów warto zwrócić uwagę na ich toksyczność - jako że każdy z nich produkowany jest na bazie alkoholu, ich picie w mniejszym lub większym zwiększa właśnie ten współczynnik, przedstawiony zielonym paskiem w lewym górnym rogu ekranu. Kiedy ów wskaźnik przekroczy wartość maksymalną, Geralt zginie, dlatego też bardzo ważne jest, by cały czas kontrolować co i w jakich ilościach się pije. Toksyczność można zniwelować pijąc Biały Miód, odpoczywając przez kilka godzin lub odprawiając Rytuał Oczyszczenia w dowolnym miejscu Mocy.

Poddziały

  1. Eliksiry
  2. Oleje
  3. Petardy
  4. Eliksiry mutagenne
  5. Składniki
  6. Proszki
  7. Smarowidła
  8. Alkohole (mocne)

Tworzenie eliksirów/olejów/petard

Aby stworzyć eliksir, olej lub petardę będziesz potrzebował 3 rzeczy: receptury, bazy oraz samych składników.

Receptura

Jak to mawiają kulinarni mistrzowie, "receptura to podstawa" - tak też jest w przypadku przygotowywania eliksirów/olejów/petard. Przepisy alchemiczne w postaci ksiąg lub zwojów zdobędziesz wykonując różne zadania, znajdując je skrytkach lub po prostu kupując u księgarzy lub antykwariuszy. Pełny spis ksiąg i zwojów zawierających receptury wraz z ich lokalizacjami znajdziesz tutaj.

Co ciekawe, twórcy gry nie ograniczyli się do tworzenia "wzmacniaczy" tylko i wyłącznie z gotowych receptur - jeśli chcesz, możesz eksperymentować. Zmienianie składu oryginalnych przepisów może przynieść pozytywne skutki (jak np. mniejsza toksyczność, wydłużone działanie), jak i również negatywne (oślepienie głównego bohatera, utrata części zdrowia). Jedynym sposobem na sprawdzenie efektów eksperymentu jest przetestowanie stworzonego eliksiru/oleju/petardy na własnej skórze. Jeśli jednak spreparowany przedmiot okaże się mieć pozytywne skutki, zostanie dodany do listy receptur.

Baza

Baza jest podstawowym składnikiem, jaki jest wymagany do stworzenia eliksiru/oleju/petardy. Bazą dla eliksirów jest alkohol, dla olejów tłuszcz zwierzęcy, zaś dla petard - proch. Należy jednak pamiętać, ze do wytwarzania naprawdę silnych przedmiotów wymagana jest równie silna baza - dla przykładu, aby stworzyć pięcioskładnikowy eliksir Rosomak, w swoim ekwipunku musisz posiadać mocny alkohol dobrej jakości (np. alkahest) lub Białą Mewę. Jak więc widać, na byle jakiej bazie nie można stworzyć dobrego przedmiotu.

Składniki

Składniki są ostatnią i zarazem najważniejszą rzeczą w procesie alchemii - bez nich nie stworzysz nic. Skąd je brać? Skąd tylko chcesz. Możesz zbierać rośliny po polach i jaskiniach, kolekcjonować narządy zabitych potworów lub kupować wszystko u lokalnych alchemików i zielarzy. Pamiętaj jednak, iż aby samemu zbierać alchemiczne ingrediencje, musisz w trakcie jednego z awansów wybrać talent "Zielarstwo" oraz posiadać stosowną wiedzę, którą nabędziesz z ksiąg zwanych "herbariami".

Dobór składników oczywiście nie jest przypadkowy - każdy z nich zawiera jedną z sześciu możliwych substancji, jakimi są Aether, Hydragenum, Quebrith, Rebis, Vermillion oraz Vitriol. Ponadto, składnik może (ale nie musi) zawierać jedną z trzech substancji dodatkowych - Albedo, Nigredo lub Rubedo. Jeżeli wszystkie składniki tworzonego przedmiotu będą miały tą samą substancję dodatkową, otrzymany eliksir będzie miał również dodatkową właściwość. Warto tutaj wspomnieć, iż eliksiry albedo odznaczają się niższą toksycznością, nigredo wpływają na zmysły i koordynację ruchową Geralta, zaś runedo przywracają Wiedźminowi żywotność.

Kompletny spis składników wraz z ich właściwościami znajdziesz tutaj.

Przygotowywanie mikstur/olejów/petard

Zanim zapragniesz tworzyć mikstury/oleje/petardy na własna rękę, upewnij się, że masz odpowiednie składniki, bazę oraz umiejętności (talent warzenia eliksirów nabywasz w trakcie Prologu, pozostałe dwa odpowiadające za wytwarzanie olejów i petard musisz wykupić przy którymś z awansów). Posiadając wszystko, wejdź w tryb medytacji i wybierz ikonę fiolki znajdującą się w prawym górnym rogu ekranu. Otworzy się przed tobą menu alchemii.

Alchemia

Będąc już w menu, do przygotowania mieszaniny pozostały ci już tylko jeden lub dwa kroki. Jeden, jeśli wybierzesz gotową recepturę z listy znajdującej się po lewej stronie - system automatycznie dobierze bazę i składniki do danej receptury; jeśli w twoim ekwipunku nie ma odpowiedniej bazy lub masz zbyt małą ilość ingrediencji z wymaganymi substancjami, receptura będzie "nie do kliknięcia". Z drugiej strony, nie musisz wybierać gotowych przepisów - jak już wcześniej wspomniałem "Wiedźmin" pozwala na eksperymenty, a więc samodzielnie możesz dobrać bazę i składniki. Nic również nie stoi na przeszkodzie, abyś na początku wybrał recepturę, a następnie zmodyfikował ją w mniejszym lub większym stopniu wg własnego "widzimisię".

Kiedy dokonasz już wyboru, kliknij w przycisk "Mieszaj" znajdujący się w prawym rogu menu. Mieszanina zostanie umieszczona w twoim ekwipunku, zaś liczba godzin medytacji zwiększy się o jeden. Po zakończeniu odpoczynku, będziesz mógł swobodnie przetestować wszystkie świeżo przygotowane specyfiki.