Eliksiry

Przewodnik gry Wiedźmin

Eliksiry są podstawą w ekwipunku każdego wiedźmina. Mikstury przygotowywane w procesie alchemii mają wiele przeróżnych właściwości, od przyspieszania ruchów Geralta po zwiększoną odporność na kwas czy trucizny. Krótko mówiąc, eliksiry dla wiedźmina są równie ważne co i miecz.

Poniższy artykuł dokładnie opisuje wszystkie zagadnienia związane z dostępnymi w grze eliksirami, które podzielone zostały wg ilości składników potrzebnych do ich stworzenia.

Biała Mewa

Receptura:

Receptariusz: Księga Jaskółki
Baza: Biała Mewa, Lokalna pieprzówka, Nilfgaardzka cytrynówka, Redańska żołądkowa mocna, Spirytus krasnoludzki, Żołnierski bimber, Temerska żytnia, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: magiczny napój, który służy również do wytwarzanie innych eliksirów.
Czas działania: długi
Toksyczność: średnia
Opis: Biała Mewa jest łagodnym halucynogenem, który uprzyjemnia wiedźminom długie i mroźne wieczory podczas zimowania w twierdzy.
Mrozie: Biała Mewa jest najlepszą spośród możliwych baz i dlatego też zawsze warto mieć przy sobie kilka butelek, zamiast noszenia innych, gorszych jakościowo alkoholi. Za Białą Mewą przemawia również niski koszt warzenia eliksiru (zaledwie 3 składniki). Eliksir-niezbędnik.

Biały Miód

Receptura:

Receptariusz: Księga Puszczyka
Baza: Biała Mewa, Lokalna pieprzówka, Nilfgaardzka cytrynówka, Redańska żołądkowa mocna, Spirytus krasnoludzki, Żołnierski bimber, Temerska żytnia, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: redukuje Toksyczność do zera i anuluje działanie wszystkich zażytych eliksirów.
Czas działania: natychmiastowy
Toksyczność: brak
Opis: Biały Miód silnie pobudza zmutowany organizm wiedźmina do produkcji enzymów oczyszczających. Przez to uwalnia ciało od wpływu toksyczności, ale równocześnie niweluje dobroczynne działania zażytych eliksirów. Wypicie Białego Miodu nie blokuje działania zwyczajnych jadów i trucizn.
Mrozie: Kolejny z eliksirów, który zawsze musisz mieć przy sobie. Nieraz w czasie walki będziesz musiał zlikwidować z organizmu toksyczność, by móc zażyć inne eliksiry, których kumulacja mogłaby doprowadzić do śmierci Geralta. Poza tym, do stworzenia Białego Miodu potrzebujesz tylko 3 składników, dzięki czemu jego produkcja będzie naprawdę prosta.

Kot

Receptura:

Receptariusz: Księga Jaskółki
Baza: Biała Mewa, Lokalna pieprzówka, Nilfgaardzka cytrynówka, Redańska żołądkowa mocna, Spirytus krasnoludzki, Żołnierski bimber, Temerska żytnia, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: umożliwia widzenie w całkowitej ciemności.
Czas działania: długi
Toksyczność: niska
Opis: Kot jest ponoć pierwszym eliksirem stworzonym specjalnie dla wiedźminów. Mikstura modyfikuje gałki oczne i wzmacnia zdolność widzenia w słabym świetle.
Mrozie: Kot to podstawa w ekwipunku każdego wiedźmina. W czasie swoich podróży wiele razy przyjdzie ci odwiedzić różne jaskinie i katakumby, gdzie umiejętność widzenia w ciemnościach jest nieoceniona.

Perfumy

Receptura:

Receptariusz: brak
Baza: Biała Mewa, Lokalna pieprzówka, Nilfgaardzka cytrynówka, Redańska żołądkowa mocna, Spirytus krasnoludzki, Żołnierski bimber, Temerska żytnia, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: mają piękny zapach i są prezentem, który doceni niemal każda dama.
Czas działania: długi
Toksyczność: niska
Opis: Według legendy specyfik ten przygotował pewien alchemik, którego żona narzekała, że jego praca nie daje praktycznych rezultatów. Przepis ten umożliwia stworzenie perfum z dowolnych składników. Rzecz jasna, żona alchemika była wniebowzięta.
Mrozie: No cóż... jeśli pragniesz je komuś podarować, noś jedną lub więcej butelek przy sobie. Raczej "niewskazane" jest ich spożywanie.

Pocałunek

Receptura:

Receptariusz: Księga Pocałunku
Baza: Biała Mewa, Lokalna pieprzówka, Nilfgaardzka cytrynówka, Redańska żołądkowa mocna, Spirytus krasnoludzki, Żołnierski bimber, Temerska żytnia, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: zwiększa odporność na Krwawienie, dodatkowo natychmiast przerywa krwotok.
Czas działania: długi
Toksyczność: średnia
Opis: Używany w walkach z potworami, których rany powodują krwotok.
Mrozie: Na ogół mało przydatny eliksir; warto go jednak mieć przy sobie, kiedy wiesz, że będziesz walczył z potworami powodującymi krwotok (alghul, graveir itd.) - może ci wtedy uratować życie.

Powój

Receptura:

Receptariusz: Księga Puszczyka
Baza: Biała Mewa, Lokalna pieprzówka, Nilfgaardzka cytrynówka, Redańska żołądkowa mocna, Spirytus krasnoludzki, Żołnierski bimber, Temerska żytnia, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: eliksir zapewnia odporność na kwas.
Czas działania: długi
Toksyczność: średnia
Opis: Wiedźmini nazywają Powój eliksirem bagien, ponieważ właśnie na mokradłach najczęściej pojawiają się potwory plujące kwasem lub mające żrącą krew.

Mrozie: Jeśli wybierasz się na bagna, koniecznie miej ten eliksir przy sobie. Powój bardzo ułatwia walkę z potworami używającymi kwasu, jak chociażby bloedzuigery.

Puszczyk

Receptura:

Receptariusz: Księga Puszczyka
Baza: Biała Mewa, Lokalna pieprzówka, Nilfgaardzka cytrynówka, Redańska żołądkowa mocna, Spirytus krasnoludzki, Żołnierski bimber, Temerska żytnia, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: znacznie zwiększa regenerację Energii.
Czas działania: długi
Toksyczność: średnia
Opis: Szczególnie użyteczny, gdy wiedźmin musi czuwać przy człowieku dotkniętym klątwą lub przygotowuje się do długiej walki.

Mrozie: Jeden z ważniejszych wiedźmińskich eliksirów; przydatny zarówno na początku gry, gdy Geralt ma mało pkt Energii, jak i na końcu, gdy Geralt ma do dyspozycji najpotężniejsze i najbardziej "energiożerne" wersje Znaków.

Wierzba

Receptura:

Receptariusz: Księga Rosomaka
Baza: Biała Mewa, Lokalna pieprzówka, Nilfgaardzka cytrynówka, Redańska żołądkowa mocna, Spirytus krasnoludzki, Żołnierski bimber, Temerska żytnia, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: zwiększa odporność na Ogłuszenie i Powalenie.
Czas działania: długi
Toksyczność: wysoka
Opis: Eliksir wzmacnia koordynację ruchów i zapewnia odporność na urazy. Najlepiej pić Wierzbę przed walką, w czasie której istnieje ryzyko Powalenia lub Ogłuszenia.

Mrozie: Tak jak w opisie - eliksir ten wart pić tylko wtedy, gdy jesteś pewien, że w nadchodzącej walce istnieje ryzyko Powalenia lub Ogłuszenia. W związku z tym warto mieć w plecaku przynajmniej jedną butelkę, jednak pamiętaj by nienadużywać Wierzby - pamiętaj o wysokiej toksyczności tego eliksiru.

Żonine Łzy

Receptura:

Receptariusz: Przepis na Żonine Łzy
Baza: Biała Mewa, Lokalna pieprzówka, Nilfgaardzka cytrynówka, Redańska żołądkowa mocna, Spirytus krasnoludzki, Żołnierski bimber, Temerska żytnia, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: natychmiast usuwa skutki upojenia alkoholowego i przywraca trzeźwość bez kaca.
Czas działania: natychmiastowy
Toksyczność: niska
Opis: Wiejskie czarownice sprzedają ten wywar kobietom, których mężowie zbyt często odwiedzają gospody.

Mrozie: Na ogół nie opłaca się nosić przy sobie tego eliksiru. Jeśli jednak zamierzasz wziąć udział w "pijackim pojedynku", warto wcześniej przygotować jedna butelkę.

Dekokt Raffarda Białego

Receptura:

Receptariusz: Przepis na Dekokt Raffarda Białego
Baza: Biała Mewa, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: natychmiast po zażyciu przywraca większość utraconych punktów Żywotności.
Czas działania: natychmiastowy
Toksyczność: wysoka
Opis: Raffard Biały, słynny mag z dawnych czasów, opracował ten dekokt dla wojowników, którzy przed wiekami zdobywali nowy świat dla ludzi.

Mrozie: Klasyczny przykład eliksiru, jaki pojawia się chyba w każdym RPG-u - tutaj pod nazwą "Dekoktu Raffarda Białego". Jak to zwykle bywa, mikstura ta jest nieoceniona, kiedy życie Geralta wisi na włosku. Należy jednak pamiętać, że zawiera dużo toksyn, przez co nadużywanie Dekoktu również może doprowadzić do śmierci.

Jaskółka

Receptura:

Receptariusz: Księga Jaskółki
Baza: Biała Mewa, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: przyspiesza regenerację punktów Żywotności.
Czas działania: krótki
Toksyczność: średnia
Opis: Nie ma piękniejszego ptaka nad jaskółkę, zwiastuna wiosny i odnowy życia. Nawet posępni magowie-renegaci opracowujący receptury docenili urodę tego ptaka, nazywając jego imieniem eliksir, który przyspiesza regenerację.

Mrozie: Kolejny wiedźmiński eliksir z półki oznaczonej napisem "nieocenione". Zawsze warto mieć przy sobie kilka butelek Jaskółki i zawsze warto ją wypić przed długim, ciężkim starciem. Z racji na mniejszą toksyczność, warto ją stosować przed zażyciem Dekoktu Raffarda Białego.

Las Mariborski

Receptura:

Receptariusz: Przepis na Las Mariborski
Baza: Biała Mewa, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: znacznie zwiększa maksymalną liczbę punktów Energii. Stosują go głównie wiedźmini używający Znaków.
Czas działania: długi
Toksyczność: średnia
Opis: Stara opowieść mówi, że Las Mariborski wytwarzały kiedyś driady z Brokilonu. Przepis dotarł w końcu do Kaer Morhen, gdzie zaczęli produkować ją wiedźmini po nieznacznym zmodyfikowaniu składu.

Mrozie: Dosyć wartościowy eliksir, jeśli w trakcie walk używasz dużej ilości Znaków; jeśli ze Znaków korzystasz sporadycznie, obejdziesz się bez niego.

Wilga

Receptura:

Receptariusz: Księga Wilgi
Baza: Biała Mewa, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: uodparnia organizm na truciznę, ponadto neutralizuje działanie trucizn juz obecnych w krwiobiegu.
Czas działania: długi
Toksyczność: średnia
Opis: Przed walką z jadowitym stworzeniem, takim jak bazyliszek, przygotuj eliksir Wilga, który wyzwala enzymy rozkładające trucizny.

Mrozie: Wilgę warto mieć przy sobie cały czas, a to ze względu na to, że w świecie wiedźmina istnieje sporo potworów, jak np. kikimory czy bazyliszek, które potrafią zatruwać. Jest to kolejny z eliksirów, dla którego zawsze powinieneś znaleźć miejsce w ekwipunku.

Zamieć

Receptura:

Receptariusz: Księga Jaskółki
Baza: Biała Mewa, Wiśniówka na spirytusie, Nalewka śliwkowa, Spirytus temerski, Spirytus zerrikański, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: jeden z najpotężniejszych eliksirów; znacznie skraca czas reakcji wiedźmina, przyspieszając jego refleks i ruchy.
Czas działania: krótki
Toksyczność: średnia
Opis: Eliksir ten stosuje się najczęściej tuż przed starciem.

Mrozie: Świetny eliksir, bez którego chyba nie pokonałbym takich przeciwników jak kościej. Zamieć wydatnie poprawia efektywność Geralta, dzięki czemu jest on w stanie sprostać nawet najszybszym oponentom. Niestety, efekt mikstury trwa krótko, dlatego też jego picie zalecane jest dopiero an chwilę przed potyczką.

Czarna Krew

Receptura:

Receptariusz: Księga Wilgi
Baza: Biała Mewa, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: potwory spożywające krew wiedźmina, który wypił ten eliksir, giną.
Czas działania: długi
Toksyczność: wysoka
Opis: Wiedźmini stosują Czarną Krew niechętnie, ponieważ eliksir działa tylko wówczas, gdy potwór zacznie pożywiać się krwią.

Mrozie: Czarna Krew jest owszem, skuteczna, jednak dopiero kiedy przeciwnik dosłownie "dobierze się" do Geralta... Osobiście korzystałem z tego eliksiru tylko raz i zdecydowanie odradzam jego spożywania - zwłaszcza, że po wypiciu drastycznie rośnie ilość toksyn we krwi.

Dzierzba

Receptura:

Receptariusz: Księga Gromu
Baza: Biała Mewa, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: zadaje ból przeciwnikowom, którzy zranią bohatera pod wpływem Dzierzby.
Czas działania: długi
Toksyczność: wysoka
Opis: Dzierzba znana jest również jako napój zemsty.

Mrozie: Dzierzba nieźle się sprawdza w momencie, gdy walczysz z kilkoma przeciwnikami i wiesz, że prędzej czy później któryś z nich cię trafi. Niemniej, na dłuższą metę taki sposób walki jest mało praktyczny; a nie należy zapominać, że Dzierzba jest bardzo toksyczna.

Filtr Petriego

Receptura:

Receptariusz: Księga Wilgi
Baza: Biała Mewa, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: zwiększa moc wszystkich wiedźmińskich Znaków.
Czas działania: długi
Toksyczność: bardzo wysoka
Opis: Przez całe życie czarodziej Petri poszukiwał sposobu na zwiększenie osobistej mocy magicznej, a przy okazji stworzył kilka interesujących eliksirów. Jeden z nich, Filtr Petriego, jest wykorzystywany przez wiedźminów z rozwiniętymi zdolnościami magicznymi.

Mrozie: Z racji bardzo wysokiej toksyczności eliksir ten jest właściwie bezużyteczny - zwiększenie natężenia możesz również uzyskać oprawiając Rytuał Magii w Miejscu Mocy.

Fisstech

Receptura:

Receptariusz: brak
Baza: Biała Mewa, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: nie powoduje żadnych dobroczynnych skutków. Przeciwnie, narkotyk wywołuje oszołomienie i utratę przytomności.
Czas działania: długi
Toksyczność: brak
Opis: Fisstech to narkotyk popularny wśród złotej młodzieży i w półświatku Temerii.

Mrozie: Jako że Fisstech działa negatywnie na wiedźmiński organizm, nie warto go przyjmować w ogóle, a już na pewno nie przed walką. Zresztą, jego recepturę możesz poznać i tak tylko drogą eksperymentu.

Grom

Receptura:

Receptariusz: Księga Gromu
Baza: Biała Mewa, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: znacznie zwiększa obrażenia zadawane przeciwnikom, ale obniża parametry obrony.
Czas działania: długi
Toksyczność: wysoka
Opis: Wypicie eliksiru inicjuje trans bitewny, zwiekszając precyzję i siłę ataków kosztem osłabionej obrony.

Mrozie: Nie stosowałem tego eliksiru zbyt często w myśl zasady "obrona to podstawa", jednak jeśli walczysz z kilkoma powolnymi, ciężko opancerzonymi przeciwnikami, Grom da ci przewagę pozwalającą na szybkie rozprawienie się z nimi.

Pełnia

Receptura:

Receptariusz: Księga Gromu
Baza: Biała Mewa, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: znacznie zwiększa maksymalną liczbę punktów Żywotności.
Czas działania: długi
Toksyczność: wysoka
Opis: Eliksir uniwersalny. Wiedźmini zażywają go przed starciem, jeśli nie wiedzą, z jakimi dokładnie przeciwnikami będą walczyć i jakie inne mikstury okażą się bardziej odpowiednie. Wadą Pełni jest jej wysoka toksyczność.

Mrozie: Pomimo wysokiej toksyczności, Pełnia jest jednym z tych eliksirów, które mój Geralt pił przed każdą cięższą walką. Gdyby nie Pełnia, walka z kościejem czy finał z Wielkim Mistrzem kosztowały by mnie o wiele więcej minut spędzonych nad ekranem wczytywania. Zdecydowanie polecam trzymanie 2-3 butelek tego eliksiru w zanadrzu.

Rosomak

Receptura:

Receptariusz: Księga Rosomaka
Baza: Biała Mewa, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: zwiększa znacznie zadawane obrażenia, ale działa tylko wtedy, gdy liczba punktów Żywotności Wiedźmina spadnie do połowy.
Czas działania: długi
Toksyczność: wysoka
Opis: Rosomak uwalnia cały potencjał mutacji, zamieniając wiedźmina w maszynę do zabijania. Wiedźmini korzystają z tego eliksiru, gdy są pewni, że Znaki nie pomogą im w trakcie walki.

Mrozie: Rosomak znakomicie poprawia możliwości bojowe wiedźmina; niestety, z racji tego, że jego moc uwalnia się dopiero po utracie połowy zdrowia, nie jest on tak skuteczny jak np. Grom. Z drugiej strony, jeśli masz wolne miejsce w ekwipunku, możesz ten eliksir nosić "na czarną godzinę". A nuż się przyda?

Wilk

Receptura:

Receptariusz: Księga Rosomaka
Baza: Biała Mewa, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka
Działanie: poprawia koncentrację i koordynację ruchów wiedźmina. Zwiększa szansę na zadanie przeciwnikowi krytycznych ran.
Czas działania: długi
Toksyczność: wysoka
Opis: Wilk jest szczególnie chętnie zażywany przez wiedźminów, którzy wykorzystują styl grupowy.

Mrozie: Ze względu na wysoką toksyczność jest to raczej mało przydatny eliksir. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy musisz przeciwnika wykończyć tak szybko jak to możliwe - na takie właśnie okazje warto nosić przy sobie jedną buteleczkę Wilka.

Wywar de Vries

Receptura:
Receptariusz: Księga Rosomaka Baza: Biała Mewa, Alkahest, Azoth, Nalewka z mandragory, Spirytus na krwi wywerny lub Piołunówka Działanie: umożliwia wykrywanie żywych istot, nawet jeśli są niewidzialne. Czas działania: krótki Toksyczność: średnia Opis: Odkrycie tego eliksiru przypisuje się czarodziejce Tissai de Vries. Umożliwia on wiedźminom lepsze widzenie w ciemnościach i wykrywanie przeciwników, nawet jeśli zasłania ich mur. Mrozie: Można powiedzieć, że Wywar de Vries to taka ulepszona wersja Kota; z pewnością, warto mieć cały czas przy sobie choć jedną butelkę tego eliksiru.


Mrozie


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.