Minigry

Vademecum gry Wiedźmin

W Wiedźminie, jak w wielu podobnych tego typu tytułach, nie mogło zabraknąć takiego dodatku jak minigry - czyli krótkich gier, nie mających wpływu na wątek główny, a urozmaicających rozgrywkę i pozwalających graczowi na chwilę oderwać się od problemów zwiaząnych z wykonywaniem zadań fabularnych. Niekiedy ukończenie owych minigier jest wymagane do ukończenia zadania, dlatego też warto poświęcić chwilę by poznać prawa nimi rządzące.

W czasie swoich podróży Geralt będzie miał okazje brać udział w trzech rodzajach minigier - w kościanym pokerze, w walce na pięści i w pijackich pojedynkach. Wszystkie zostały szczegółowo opisane niżej.

Kościany poker

Kościany poker, spopularyzowany przez żołnierzy w czasie wojny, jest obecnie jedną z największych rozrywek w Temerii; grają najemnicy, wojskowi, królowie - krótko mówiąc, wszyscy. Nie muszę więc chyba dłużej wyjaśniać, dlaczego warto poznać zasady tej gry.

Minigra jest bezpośrednio związana z ciagnącym się przez całą grę questem "Gra w kości".

Reguły gry są bardzo proste, podobne zresztą do tych znanych z tradycyjnego pokera - jedyna różnica polega na zastąpieniu kart kośćmi. Na początek, przede wszystkim musisz mieć pudełko z kośćmi - to możesz zdobyć np. od zbirów z zadania "Rasiści". Następnie musisz znaleźć kogoś, kto chcę grać - z tym jednak nie powinno być problemu. W razie czego zajrzyj do opisów zadań Kościany poker: nowicjusz, Kościany poker: zawodowiec i Kościany poker: szuler.

Gra w kości

Kiedy rozpoczniesz grę, pierwszą czynnością jaką musisz zrobić jest ustalenie stawki. Następnie, naciskasz przycisk "Rzuć kośćmi" znajdujący się w prawym, dolnym rogu ekranu. Po wyrzuceniu kości, pojawią się one w lewym, dolnym rogu stołu; kiedy przeciwnik wyrzuci swoje kości, będziesz mógł je zobaczyć w prawym, górnym rogu stołu do gry. W tym momencie pojawi się okno informujące o twojej obecnej sytuacji w grze; będziesz mógł także podbić stawkę. Podbijanie kończy się, gdy któryś z graczy nie może wyrównać stawki przeciwnika (co jest równoznaczne z przegraną w tej rundzie) lub stawki są wyrównane.

Po zakończeniu ustalania stawki, możesz przerzucić wybrane kości. Wybierz je klikając LPM - dane kości zostaną podświetlone. Następnie wybierz przycisk "Rzuć kośćmi". Bezpośrednie kliknięcie w "Rzuć kośćmi" oznacza rezygnację z możliwości przerzucenia. Następnie możliwość przerzucenia ma twój przeciwnik.

Po zakończeniu rzutów wartości kości są porównywane wg poniższego klucza:

  • Para - dwie kości o tej samej liczbie oczek
  • Dwie pary - dwie pary kości o tej samej liczbie oczek
  • Trójka - trzy kości o tej samej liczbie oczek
  • Mały strit - kolejne kości mają wartości od 1 do 5
  • Duży strit - kolejne kości mają wartości od 2 do 6
  • Full - trójka i para
  • Kareta - cztery kości o tej samej liczbie oczek
  • Poker - pięć kości o tej samej liczbie oczek

Rundę wygrywa zawodnik, których kości mają wyższą wartość. Gra toczy się do momentu, w którym jeden z zawodników wygra dwie rundy. Zwycięzca zgarnia całą pulę, co sprawia, że na tej grze można się naprawdę nieźle wzbogacić.

Walka na pięści

Pięściarstwo to szybka, dynamiczna minigra, której zasady są bardzo podobne do zwykłego trybu walki. Pojedynki najczęściej organizowane są w karczmach, choć jak to w życiu bywa, czasami także i poza ringiem przyjdzie komuś "obić pysk". Jeśli jednak walczysz w karczmie, najczęściej najpierw musisz zapłacić wejściowe lub założyć się o coś z przeciwnikiem. Pamiętaj także, by nie wychodzić poza "ring", gdyż skończy się to przegraną w pojedynku.

Walka na pieści

Kiedy już przyjdzie co do czego, pierwszą rzeczą, na którą powinieneś zwrócić uwagę, jest żółty pasek u stóp przeciwnika, który odzwierciedla jego stan energii. Naturalnie, twoim zadaniem jest, aby celnymi ciosami obniżyć ów pasek do zaledwie kilku punktów, co skończy się z efektownym nokautem. By uderzyć, kliknij LPM na przeciwniku. Możesz przytrzymać LPM by zadać cios z większą siłą, jednak jeśli wtedy przeciwnik wyprowadzi atak, stracisz całą uzbieraną "moc". Kiedy kursor zmieni się w kształt pięści, kliknij RPM by zrobić unik, który uchroni cię przed ciosem przeciwnika, ale obniży również twój stan energii.

Kiedy któryś z zawodników padnie na deski, minigra kończy się. Pozostaje ci odebrać nagrodę w wypadku wygranej lub wypłacić należne oreny w wypadku przegranej. Pięściarstwo jest także bezpośrednio związane z zadaniem "Walka na pięści", którego celem jest pokonywanie kolejnych pięściarzy, a są nimi:

  • Eskel - Prolog, Kaer Morhen (walka nie jest wymagana do ukończenia zadania)
  • Gruby Anzelm - Akt I, Podgrodzie, karczma
  • Dhunda - Akt II, Wyzima Klasztorna, karczma "Miś Kudłacz"
  • Hugon Berronta - Akt III, Wyzima Handlowa, karczma "Nowy Narakort"
  • Zelest Mecht - Akt IV
  • Zdenek - Akt V (tylko po uprzednim pokonaniu Zelesta)

Pijackie pojedynki

Ostatnia z minigier, nie tak drastyczna jak pięściarstwo, a równie przyjemna co gra w kości - pijacki pojedynek. Wiedźmini nigdy nie stronili od trunków, dlatego też nie raz i nie dwa przyjdzie ci napić się z przyjaciółmi dla czystej przyjemności lub postawić komuś kilka kolejek, by rozwiązać mu język nie używając do tego przemocy. Ikona rozpoczynająca minigrę jest dostępna w standardowych dialogach (ikona "napijmy się"), jednak by ją rozpocząć, musisz mieć w ekwipunku alkohol (do kupienia w okolicznych zajazdach).

Po wybraniu opcji dialogowej pojawi się okno ekwipunku. W zależności od tego, co chce pić twój towarzysz, wybierz alkohol i przeciągnij go w pole oznaczone jako "podarunek". Geralt i jego kompan wypiją kolejkę, po czym ponownie pojawi się okno ekwipunku, w którym musisz wybrać kolejny trunek; sytuacja powtarza się do momentu, w którym jeden z "zawodników" nie jest w stanie wypić więcej lub kiedy w twoim ekwipunku zabraknie alkoholu. Jeśli wygrasz, twój towarzysz może zdradzić ci swój sekret lub zaoferować przedmiot/pieniądze. Z kolei w wypadku przegranej, prawdopodobnie obudzisz się na ulicy z mocno przetrzebioną sakiewką - warto więc uważać z kim i ile się pije.

Po tego typu pojedynku Geralt będzie mocno osłabiony, dlatego też najlepiej wykupić od razu nocleg (na szczęście, u naszego Wiedźmina nie występuje "syndrom dnia następnego"). Zwiedzanie okolicy pod wpływem alkoholu, zwłaszcza w nocy, może być bardzo niebezpieczne...


Profil redaktora Mrozie


Opublikowano: