Umiejętności

Przewodnik gry Wiedźmin 3: Dziki Gon

W porównaniu z poprzednimi grami system umiejętności w Wiedźminie 3 przeszedł sporą metamorfozę. Być może lepsze byłoby stwierdzenie, że uległ znacznemu uproszczeniu, choć niewątpliwie nowe rozwiązania mają tyleż przeciwników co zwolenników. Jedno pozostało niezmiennie: aby skutecznie rozwijać swoją postać, warto wcześniej zapoznać się z mechanizmami rządzącymi tym systemem. Niniejszy dział oraz jego podstrony mają właśnie takie zadanie.

Informacje ogólne

Umiejętności w Wiedźminie 3 podzielono na cztery zasadnicze kategorie (drzewka), którym przyporządkowano stosowne kolory:

  • Szermierka (czerwony)
  • Znaki (niebieski)
  • Alchemia (zielony)
  • Umiejętności ogólne (brązowy)

W przypadku pierwszych trzech drzewek spośród ww. gracz rozpoczyna z możliwością swobodnego inwestowania w dowolną z gałęzi drzewka. W każdej z nich można wydać kilkadziesiąt punktów umiejętności, przy czym pojedyncze zdolności wymagają wydania 3-5 pkt do ich wymaksowania. W przypadku umiejętności ogólnych sprawa wygląda nieco inaczej, bowiem odblokowywanie ich kosztuje tylko 1 pkt umiejętności, a poszczególne zdolności nie są ze sobą związane w osobne gałęzie.

Lista umiejętności

Poniżej można znaleźć odsyłacze prowadzące do szczegółowych opisów każdej umiejętności dostępnej w podstawowej części Wiedźmina 3 oraz dodatku Serca z kamienia. Jeśli nie widzisz na swoim urządzeniu całej tabeli, przewiń ją w bok.

 
 
 
 
 

Jak zdobywać punkty umiejętności?

Podstawowym źródłem nowych punktów umiejętności jest awansowanie na kolejne poziomy. Z każdym kolejnym awansem na twoje konto zostanie dopisany 1 pkt umiejętności. Dotyczy to również rozgrywki w trybie Nowa Gra+.

Ponadto podczas eksploracji świata gry i wykonywania zadań pojawia się kilka okazji do zdobycia dodatkowych punktów umiejętności:

  • Miejsca Mocy - za każdym razem, gdy aktywujesz jeden z takich obelisków, otrzymasz 1 pkt umiejętności. Łącznie do zdobycia jest 30 pkt umiejętności. Podczas rozgrywki w trybie Nowa Gra+ można zbierać te dodatkowe punkty od nowa.
  • Magiczny żołądź - ten niezwykły artefakt możesz zdobyć podczas wykonywania misji wątku głównego Łysa Góra. Jeśli zdecydujesz się go zjeść, otrzymasz 2 pkt umiejętności.
  • Złote jajo - to kolejny niezwykły artefakt. Możesz go zdobyć podczas wykonywania misji Gę, gę, gę! w dodatku Krew i wino. Skonsumowanie jaja zapewni ci 1 pkt umiejętności. Pamiętaj jednak, by zjeść je przed opuszczeniem baśniowego świata - w przeciwnym wypadku zniknie bezpowrotnie!
  • Przemiana - jest to zadanie w dodatku Krew i wino. Jeśli ukończysz je po raz drugi w trybie Nowa Gra+, otrzymasz 1 pkt umiejętności.

Odblokowywanie umiejętności

Odblokowanie umiejętności z drugiej gałęzi nie przysporzy ci żadnych problemów. Aby jednać sięgnąć po zdolności z trzeciej, czwartej i piatej gałęzi, trzeba wydać w danym drzewku określoną liczbę punktów umiejętności. Warto jednak zaznaczyć, że niekoniecznie musisz wydawać je w tej samej kolumnie, choć tak nakazywałaby logika. Przykładowo, możesz odblokować Ripostę bez wydania choćby jednego punktu umiejętności na Pracę nóg, jeśli w całym drzewku Szermierki wydasz ogółem 20 pkt umiejętności.

Odblokowanie umiejętności to jeszcze nie wszystko. Aby zacząć korzystać z jej dobrodziejstw, musisz ją aktywować.

Aktywowanie umiejętności

Aby dana umiejętność dołączyła do obecnego wachlarza atutów Wiedźmina, należy przeciągnąć ją do jednego z wolnych slotów po prawej stronie ekranu. W podstawowej części gry do dyspozycji gracza jest 12 takich slotów, a dodatek Krew i wino - za sprawą Mutacji - rozszerza ich liczbę o 4 kolejne. Niemniej na początku rozgrywki możesz wybrać tylko jedną aktywną umiejętność. Kolejne sloty będą odblokowywane wraz z rozwojem postaci, a cały tuzin stanie się finalnie dostępny na poz. 30.

Podczas rozwoju postaci warto pamiętać również o odpowiednim rozmieszczeniu aktywnych umiejętności. Choć nic nie stoi na przeszkodzie, by łączyć je w sposób przypadkowy, zdecydowanie lepiej "wiązać" je z mutagenami o takim samym kolorze. Czerwone zapewniają dodatkową premię do siły ataków, niebieskie do siły Znaków, a zielone do żywotności. Im więcej umiejętności zostanie połączonych z mutagenami o takim samym kolorze, tym większa premia. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie dotyczy to umiejętności ogólnych, których nie można połączyć z żadnym mutagenem, dlatego w ostatecznym rozrachunku najlepiej umieszczać je w najmniej istotnej gałęzi aktywnych zdolności.

Resetowanie umiejętności

Gdyby kogoś naszła ochota na pełen reset umiejętności i ponowne ich rozdzielenie, to również istnieje taka możliwość. W tym celu wystarczy zażyć Eliksir Oczyszczenia. Nie można go jednak stworzyć samodzielnie, a kupcy liczą sobie za niego aż 1000 novigradzkich koron, co na początkowym etapie gry jest ceną zaporową. Z drugiej strony na początku gry raczej nie będziesz potrzebował resetować absolutnie wszystkich umiejętności.

Buildy postaci

Typowy wiedźmin potrafi skutecznie łączyć ze sobą szermierkę, Znaki oraz alchemię. Podczas pierwszego przejścia gry najlepiej dużo eksperymentować i popełniać błędy, gdyż to najlepszy sposób na dogłębne poznanie mechanizmów rządzących rozgrywką. Mimo tego zachęcam do zapoznania się z naszym poradnikiem dot. buildów postaci, który wskazuje cztery zasadnicze - choć bynajmniej nie jedyne! - możliwości skutecznego rozwoju zdolności Geralta. Pomoże on lepiej zrozumieć sposób, w jaki funkcjonują umiejętności w Wiedźminie 3, a także zbudować śmiertelnie groźną maszynę do zabijania, odpowiadającą różnym stylom rozgrywki.


Mrozie


Opublikowano:

Zobacz komentarze ()
Ostatnia aktualizacja:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.