W poszukiwaniach magicznego berła Ambasadora, skradzionego przez zmiennokształtnego elfa, Styx musi dostać się na spotkanie dyplomatyczne, wykazując się przy tym umiejętnym wykorzystaniem otoczenia i nowych zdolności rzemieślniczych. Jedna z nowinek w grze, rzemiosło, daje Styxowi nowe możliwości, np. rzucanie kokonami na większy dystans, które umożliwiają teleportowanie się z miejsca na miejsce.
Pionowy charakter poziomów, cecha ciepło przyjęta w poprzedniej części, powraca, pozwalając na obranie różnych dróg i strategii. Trzymaj się cienia, gdy jesteś na ziemi, unikaj patroli lub wspinaj się po ścianach i sufitach, by przejść niezauważonym albo atakować z powietrza. Możesz zabić lub uciec się do podstępu; wybór należy do ciebie – tylko nie daj się wykryć!
System zdobywania doświadczenia powraca w nowej, usprawnionej odsłonie. Dzięki magicznej mocy Żywicy Styx może przez krótki czas stać się niewidzialnym, a jeśli ta umiejętność zostanie rozwinięta – niewidzialni stają się także zabici przez niego przeciwnicy. Dzięki rozwinięciu umiejętności zabójcy Styx zyskuje możliwości takie jak ulepszone zabójstwa z powietrza czy możliwość zabicia przeciwnika z kryjówki, np. beczki, szafy, w których to jednym szybkim ruchem można schować ciało.
Druga część przygód Styxa opiera się na pomysłach pierwowzoru, zapewniając jeszcze więcej płynnej rozgrywki i możliwości wspinaczkowych, bogatszą fabułę z przerywnikami filmowymi, a także wzbogacony bestiariusz oraz misje poboczne dla najprzebieglejszych goblinów.