Charaktery

Przewodnik gry Icewind Dale

Charakter określa ogólne nastawienie bohatera do społeczeństwa i sił wszechświata. Wyróżniamy dziewięć różnych charakterów:

Praworządny Dobry

Bohaterowie o tym charakterze wierzą, że kluczem do lepszego życia większości ludzi jest dobrze zorganizowana, mocna społeczność, rządzona przez sprawiedliwych. Ludzie przestrzegający prawa i pomagający sobie nawzajem, przyczyniają się do poprawy sytuacji wszystkich. Dlatego też praworządni dobrzy bohaterowie będą dążyć, by ich czyny przyniosły jak największe korzyści większości ludzi i wyrządziły jak najmniej krzywdy. Tacy bohaterowie dotrzymują swojego słowa.

Neutralny Dobry

Bohaterowie tak usposobieni są przekonani o wartości równowagi sił oraz o tym, że względy prawa i chaosu nie stanowią przeszkody dla dobra. Jako że wszechświat jest ogromny i żyje w nim wiele stworzeń mające różne cele, to zdecydowana pogoń za dobrem nie może zachwiać równowagi, a raczej jest w stanie ją utrzymać. Jeśli pielęgnowanie dobra oznacza popieranie zorganizowanego społeczeństwa, to tak właśnie należy ukierunkować swoje działania. Jeżeli dobro można osiągnąć jedynie przez obalenie istniejącego porządku społecznego, to tak właśnie należy uczynić. Dla tak pojętego bohatera struktura społeczna jako taka nie ma większego znaczenia.

Chaotyczny Dobry

Bohaterowie o tym charakterze są indywidualistami o życzliwym usposobieniu. Cenią wszystkie pożytki płynące z dobra, niewiele jednak znaczy dla nich prawo lub jakiekolwiek przepisy. Kierują się własnym kompasem moralnym, który mimo to że zasadniczo wskazuje dobro, nie zawsze idealnie współgra z zasadami, które hołduje pozostała część społeczeństwa.

Praworządny Neutralny

Porządek i organizacja mają tu priorytet. Postacie o tym charakterze wierzą w silną, dobrze zorganizowaną władzę; nieważne czy jest to tyrania, czy życzliwa wszystkim demokracja. Prawo jest konieczne i należy go przestrzegać. Korzyści płynące z organizacji i dyscypliny znacznie przyćmiewają wszelkie wątpliwości natury moralnej. Składanych przysiąg należy dotrzymywać bez względu na konsekwencje. Za przykład omawianego tu charakteru może posłużyć całkowicie bezstronny sędzia lub żołnierz nigdy nie kwestionujący rozkazów.

Neutralny

Bohaterowie o takim charakterze wierzą w absolutną równowagę sił i nie dzielą czynów na dobre i złe. Prawdziwi neutralni unikają opowiadania się po stronie dobra lub zła, prawa lub chaosu. Za swój obowiązek poczytują sobie utrzymanie wszystkich tych sił w równowadze. Prawdziwie neutralne postacie zmuszone są czasem do angażowania się w dość osobliwe sojusze. W większości stają po stronie słabszych, ale czasem zmieniają obozy, zwłaszcza gdy pokonany staje się zwycięzcą. Nie ma nic nadzwyczajnego w tym, że prawdziwie neutralny druid przyłącza się do miejscowego barona, by wytępić plemie goblinów, po czym odchodzi albo zmienia barwy, gdy okazuje się, że gobliny stoją teraz na krawędzi zagłady.

Chaotyczny Neutralny

Bohaterowie o tym charakterze nie wierzą, by istniał jakikolwiek porządek, nawet jeśli chodzi o ich własne postępowanie. Ich życie opiera się więc na zaspakajaniu chwilowych zachcianek. Dobro czy zło nie mają wpływu na podejmowane przez nich decyzje. Niezwykle trudno współżyje się z kimś, kto ma takie usposobienie. Bohaterowie tacy znani są również z tego, że nie wiedzieć dlaczego, z wielką radością potrafią przegrać wszystko co mają, stawiając na jeden rzut kością.

Praworządny Zły

Ci bohaterowie przekonani są o tym, że struktury i organizacje wynoszą tych, którzy zasługują na to, by rządzić. Opowiadają się za jasno zdefiniowaną hierarchią pomiędzy panem a sługą. Jeżeli ktoś cierpi z powodu prawa, które zostało dla niego stworzone - trudno. Postacie Praworządne Złe przestrzegają prawa z obawy przed karą, bądź zuchwałością władzy. Ponieważ dotrzymują danych umów lub przysięgi, bardzo uważają dając słowo. Dane słowo gotowe są złamać jedynie wtedy, gdy uda im się zrobić to zgodnie z prawem danej społeczności.

Neutralny Zły

Bohaterowie neutralni źli dbają tylko o siebie i swoje korzyści. Jeżeli można się jakoś szybko i łatwo wzbogacić, nieważne czy legalnie, "prawie" legalnie czy bezprawnie, to nie będą się długo zastanawiać. Mimo że nie wyznają zasady "każdy za siebie", jak to czynią postacie chaotyczne złe, to nie mają skrupułów, by zdradzić przyjaciół lub towarzyszy dla własnych korzyści. Jeżeli z kimś się bratają, to tylko dla władzy i pieniędzy. Są dość łasi na wszelkie łapówki.

Chaotyczny Zły

Istoty chaotyczne złe kierują się własną przyjemnością. Ich dewizą jest prawo pięści, według którego silniejszy zabiera wszystko, a słabszy jest wykorzystywany. Kiedy takie postacie zejdą się razem, to nie po to, by współpracować, ale żeby przeciwstawić się jakiemuś potężnemu wrogowi. Grupę taką może zebrać tylko silny przywódca, zdolny utrzymać w ryzach swoich podkomendnych. Wystarczy jednak, by okazał najmniejszą słabość a może zostać wyparty przez kogoś, komu uda się go pokonać.


Mrozie


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.