Zagadka pantalonów

Przewodnik gry Baldur's Gate II: Cienie Amn

Sprawa pantalonów to największy sekret sagi Baldur's Gate. To wbrew pozorom ważne artefakty, które po połączeniu dają nam potężne rzeczy. Niespodziewanie pierwsze z trzech pantalonów trafiają do nas bardzo szybko, bo już w gospodzie "Pod Pomocną Dłonią". Daje je nam do "prania" zwykły szlachcic. Niezbyt bystry gracz może się odrazu ich pozbyć za dość dużą, jak na początek gry, sumę 100 sztuk złota. Ale kiedy "złote gacie" wylądują w naszym ekwipunku, zaczyna się jedno z najciekawszych zadań w całej sadze. W opisie pierwszych, złotych pantalonów jest wzmianka o dwóch pozostałych parach: srebrnej oraz niklowej (jak się potem okaże brązowej).

Przemierzając Wybrzeże Mieczy wzdłuż i wszeż nie znajdziemy nigdzie choćby wzmianki o pozostałych parach czy zastosowaniu złotej pary. Tajemnica pantalonów nie zostaje rozwiązana w pierwszej części Baldura. Jednak artefakt ten trzeba mieć przy sobie cały czas i zabrać go do drugiej odsłony Baldur's Gate. Jak to zrobić? Istnieje dość prosty sposób wykorzystujący mały błąd w grze. Otóż przed eksportowaniem naszej postaci z BG1 należy przenieść do jej ekwipunku wszystkie ważne przedmioty, a przede wszystkim złote pantalony. Gdy rozpocznie się BG2 i zaimportuje zapisaną postać będzie można rozpocząć grę. Zaraz gdy załaduje się pierwsza lokacja, ekran przez chwilę jest czarny. Należy wtedy szybko wcisnąć spację, aby zatrzymać grę. Następnie przechodzimy do ekwipunku, gdzie wszystkie przedmioty jeszcze się znajdują. Następnie trzeba je wszystkie wyrzucić i spokojnie odczekać całą scenkę, gdy Irenicus Cię torturuje. Gdy będziesz mógł już poruszać się swoją postacią, możesz zebrać przedmioty leżące na ziemi, wśród których będą pantalony!

Pozostaje sprawa odnalezienia kolejnych par. Otóż, aby znaleźć srebrną parę, trzeba się skierować do Dzielnicy Cmentarnej w Athkatli, gdzie w jednym z grobów powinien znajdować się nieomal pochowany żywcem człowiek (patrz tutaj). Wyjawi Ci, że został porwany i wręczy Ci kawałek czerwonego materiału z ubrania porywacza. Wskaże Ci Dzielnicę Mostową, gdzie przed jednym z nieoznakowanych domów powinien stać Am-Si, ubrany w szatę identycznego koloru, co zdobyty kawałek materiału. Gdy zaczniesz z nim rozmawiać, spanikuje on i powie ci gdzie są jego kamraci. Po wejściu do ich domu, zabiją oni Am-Si. Na pierwszym piętrze znajduje się więziona Lady Elgea.

Można zwrócić jej wolność, tak jak postąpiłby każdy dżentelmen, jednak rozwiązanie zagadki stoi otworem. Należy samemu przejąć za nią okup. W szafce jest umowa, w której pisze, że aby to zrobić musimy stawić się w nocy na dachu "Miedzianego Diademu" w slumsach. Robimy tak i zabieramy srebrne pantalony, nasza reputacja spada o dwa, a tajemnica pantalonów nadal do końca nie jest rozwiązana.

W przytułku szalony Wanev da nam dziwne notatki:

"Qc terxepssrw evi jypp sj aiewipw. Mrjsvq xli Uyiir, ws xlex wli qmklx wlss xliq eaec. Livi ai ks 'vsyrh xli qypfivvc fywl. Ks qsroic KS!"

To jest notatka z angielskiej wersji językowej, która po odkodowaniu wg następującego kodu:

Litera wiadomości a b c d e f g h ...
Prawdziwa litera c d e f g h i j ...

Da nam taką oto wiadomość:

"My pantaloons are full of weasels. Inform the Queen, so that she might shoo them away. Here we go 'round the mulberry bush. Go monkey GO!"

Druga wiadomość po rozkodowaniu wg klucza:

Litera wiadomości a b c d e f ... w x
Prawdziwa litera e f g h i j ... a b

brzmi:

"You think I am crazy, but they want you to think that. I know secrets. Keep the pantaloons. Always keep the pantaloons!"

"Myślisz że jestem szalony, oni chcą żebyś tak myślał. Znam sekret. Miej przy sobie pantalony. Zawsze mniej przy sobie pantalony!"

Trochę to smutne, ale "siły nieczyste" zrobiły z gościa głupka, by nikt nie wierzył w jego słowa. Jak zapewne się domyślasz w podstawce BG 2 nie znajdziemy rozwiązania zagadki, dopiero w Tronie Bhaala tajemnica się wyjaśnia! W siedzibie Abazigala spotykamy trzech spetryfikowanych poszukiwaczy przygód. Po ich odczarowaniu, zlecamy im wykonanie zadania danego nam przez maga Yicantha - przyniesienie oka obserwatora. Po 6 dniach bohaterowie wracają z okiem oraz z... trzecią parą pantalonów! Są to "brązowe gacie". Mając już wszystkie zanosimy je do Kerricka w Amkethran, który może przekuć pantalony na:

  • Wielką Metalową Jednostkę (Zbroja, KP "-10", wygląd dużego golema)
  • Wielką Metalową Różdżkę (Karabin)
  • Amunicję (miotacz ognia, granat odłamkowy i laser pulsacyjny)

Tajemnica rozwiązana, ale czy na pewno? Nasuwają mi się dwa pytania:

  • Kim jest owy "zwykły szlachcic", który daje nam pierwszą parę?
  • W opisie złotych pantalonów jest mowa o niklowej parze, a nie o brązowej.

Odpowiedzi na drugie pytanie może być prosta: twórcy gry popełnili błąd. Ale czy na pewno? Co do pierwszego pytania, chyba nigdy się nie dowiemy...


Sir Jedi


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.