Poradniki - walka

Przewodnik gry TES IV: Oblivion

By skutecznie atakować i bronić się, musisz poznać podstawowe zasady na jakich działa system walki w Oblivionie. Oczywiście oprócz standardowego uzbrojenia każdego wojownika, możesz także walczyć za pomocą ofensywnej magii. W tym artykule skupię się jednak na walce bronią białą.

1. Uzbrojenie

W grze napotkasz dwa rodzaje uzbrojenia, mianowicie broń bezpośrednią, używaną w zwarciu (miecze, topory, buławy) oraz broń dystansową czyli łuki.
Bronie wykonywane są z różnych materiałów. Im lepszy, tym broń droższa, a jej statystki wyższe. Na cenę i jakość danej broni wpływa też to, czy jest dodatkowo opatrzona jakimiś przydatnymi zaklęciami. To, jakie obrażenia zadajesz danym orężem, zależy od twoich umiejętności w danym zakresie, jak i od klasy samej broni. Wpływ ma również stan techniczny oręża: w trakcie używania przedmiot taki się zużywa, co zaniża jego skuteczność, dlatego trzeba często konserwować i naprawiać broń.

Uzbrojenie dzieli się dodatkowo na jedno- lub dwuręczne. Potężne miecze typu claymore, topory bojowe i młoty bitewne są dwuręczne. Zadają one więcej obrażeń niż bronie jednoręczne. Jednak jeśli używasz tych drugich, dodatkowo możesz zaopatrzyć się w tarczę lub pochodnię. Wszystkie łuki są rzecz jasna dwuręczne.

2. Ataki

Ataki, najprościej mówiąc, dzielą się na słabe i mocne. Ataki słabe działają po kliknięciu domyślnie LPM (lewego przycisku myszy). Są one szybkie, ale zadają małe obrażenia. Natomiast ataki mocne zainicjujesz przytrzymując LPM. Używając klawiszy W, S, A i D, nadasz atakowi kierunek. Na wyższym poziomie zaawansowania umiejętności bojowych (Ostrze, Broń obuchowa, Walka wręcz) podczas używania kombinacji długo LPM + W/S/A/D, postać wykona ataki specjalne (perki dla poszczególnych umiejętności). Za pomocą takiego możesz np. przeciwnika powalić (zostać powalony też możesz rzecz jasna) i zadawać mu kolejne ciosy, które zadają więcej obrażeń. Dzięki perkom możesz także stosować uniki (umiejętność Akrobatyka).

By zaatakować za pomocą łuku należy, prócz przygotowania łuku, wybrać i zaznaczyć strzały, z których chcesz strzelać. Wówczas postać założy odpowiedni kołczan. Teraz wystarczy przytrzymać LPM, co spowoduje to nałożenie strzały i naciągnięcie cięciwy. Przytrzymanie jej w takiej pozycji pozwoli na uzyskanie większych obrażeń niż natychmiastowe wypuszczenie grotu. Wysokie zaawansowanie Celności pozwala na zbliżenie widoku po nałożeniu strzały za pomocą PPM.

Jeśli zaatakujesz przeciwnika z ukrycia, niezależnie od tego, czy zrobisz to bezpośrednio czy z dystansu, zadasz mu tzw "trafienie krytyczne", czyli cios zadający znacznie większe obrażenia. Nie działa to jednak w przypadku broni dwuręcznych (z pominięciem łuków i walki wręcz).

3. Blok

Blok ma za zadanie zmniejszyć obrażenia zadawane tobie przez oponenta. Możesz go wykonać za pomocą tarczy albo sparować cios bronią. Tarcza jest jednak dużo skuteczniejsza. Aby zablokować cios, należy przytrzymać w stosownym momencie PPM. Aby zwiększyć swoją skuteczność, musisz skoordynować rytm zadawania ciosów na przemian z blokiem.

4. Poddanie się

Możliwość taka przydaje się w momencie, gdy przez przypadek wdasz się w pojedynek ze sprzymierzeńcem. Poddać się możesz poprzez wciśnięcie bloku (PPM) i aktywowanie postaci, z którą niefortunnie sprowokowałeś. Osoba ta zaprzestanie walki, ale... tylko w przypadku, gdy naprawdę cię lubi.

5. Opancerzenie

Każda część noszonego przez ciebie pancerza posiada wskaźnik zwany Klasą Pancerza (KP). Im więcej tych punktów, tym lepiej postać jest chroniona. KP twojej postaci to suma wszystkich noszonych elementów zbroi. W praktyce oznacza to, że ilość punktów KP to inaczej procent obrażeń, które zniweluje pancerz. Klasa danego elementu zależy od trzech czynników: jakości danego przedmiotu, twoich umiejętności w dziedzinie korzystania ze zbroi danego typu oraz stanu, w jakim pancerz się znajduje.
W trakcie używania elementy zbroi niszczeją, zmniejsza się tym samym zapewniana przez nie ochrona.

6. Naprawa zużytego ekwipunku

Zarówno broń, jak i pancerz, w trakcie używania niszczeją. W związku z tym broń zadaje mniejsze obrażenia, a zbroja nie chroni tak, jak dawniej. Gdy stan sprzętu dojdzie do zera, staje się on bezużyteczny i nagle, podczas walki, okazuje się, że postać została bez broni! By do tego nie dopuścić, musisz regularnie sprawdzać stan swego ekwipunku i w miarę potrzeb go naprawiać. By to zrobić, możesz udać się do kowala i zapłacić mu za doprowadzenie twego sprzętu do stanu używalności. Możesz jednak zrobić to sam i w tym celu potrzebujesz specjalnych młotów płatnerskich. Wraz z rozwojem umiejętności Płatnerskich, naprawa będzie ci szła sprawniej. Trudniej jest w przypadku przedmiotów zaklętych, gdyż te możesz sam reperować dopiero po uzyskaniu stopnia Journeyman (Czeladnika) w tej umiejętności.


Shane


Opublikowano:


Komentarze

Ostrzeżenie

Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!

Zaloguj się

Nie zalecane na współdzielonych komputerach

Szybsze logowanie

Możesz również zalogować się poprzez jeden z poniższych serwisów.