Wątek główny

Solucja i poradnik gry TES IV: Oblivion

Escape From Prison - Tutorial

Swoją przygodę zaczynasz w celi więziennej. Podejdź do drzwi, wysłuchaj więźnia z celi naprzeciwko. Po chwili usłyszysz kroki, nadchodzi Cesarz Uriel Septim VII wraz z trójką Ostrzy. Zgodnie z poleceniem, cofnij się pod okno. Cesarz podejmie z tobą rozmowę. Potem idź za nimi tajemnym przejściem, które otworzą Ostrza. W podziemiach Cesarz i jego eskorta zostaną zaatakowani przez zabójców. Trzymaj się na uboczu, nie musisz angażować się w walkę. Zabierz broń i pochodnie od poległych. W pewnym momencie Ostrza zabronią ci iść z nimi dalej. Z dziury w ścianie zaatakują szczury. Zabij je i wejdź przez wyrwę, którą weszły, do jaskini. Wypełniaj polecenia, zbierz przydatne przedmioty. Przy ciele goblina znajdziesz klucz. Przejdź przez drzwi. Zaatakują cię kolejne szczury, pojawią się też zombie i słabe gobliny. Dostniesz się z powrotem do podziemi pałacu i trafisz ponownie na obstawę Cesarza. Ostrza zachcą cię zabić, lecz Cesarz rozkaże im pozostawić cię przy życiu i zapyta o twój znaku zodiaku. Później zabójcy ponownie zaatakują, zostaniesz z Cesarzem sam. Ten przeczuwa swój rychły koniec, daje ci więc Amulet of Kings i każe zanieść go do arcymistrza Ostrzy. Ten - brat Jauffre - znajduje się w Weynon Priory (Opactwo Weynon), pod miastem Chorrol. Po udzieleniu ci wskazówek, Uriel zostaje zamordowany. Porozmawiaj z Baurusem, wybierz klasę postaci. Idź dalej przejściem, którym wszedł zabójca. Otworz drzwi kluczem od Baurusa. Przy wyjściu z kanałów będziesz mógł zweryfikować wygląd postaci, klasę i znak.

Deliver the Amulet (Dostarcz Amulet)

Udaj się do Weynon Priory, Jaufrre znajduję się na piętrze. Porozmawiaj z nim, oddaj mu Amulet. Dowiesz się kilku istotnych rzeczy, a także, że ostatniego syna Cesarza musisz szukać w mieście Kvatch. Jauffre udostępni ci też skrzynię z przydatnym sprzętem. Jeśli porozmawiasz z mnichami, od nich również otrzymasz przydatne podarunki.

Find the Heir (Odszukaj Spadkobiercę)

Gdy dotrzesz do Kvatch, ujrzysz obóz uchodźców. Okaże się, że miasto zostało zaatakowane przez Daedry. Przed bramą zobaczysz otwarte wrota Oblivionu. Porozmawiaj z dowódcą straży Savlianem Matiusem. Powie on, że brama zagradza dostęp do miasta i poprosi cię o pomoc w jej zamknięciu. Możesz ominąć wrota i wejść do miasta, gdzie w kaplicy znajdziesz syna Cesarza, Martina. Ten jednak odmówi opuszczenia miasta, dopóki ludzie są w niebezpieczeństwie.

Breaking the Siege of Kvatch (Przełamanie oblężenia Kvatch)

Zgłoś się do Matiusa, wyraź chęć pomocy przy zamknięciu wrót. Wejdź do Oblivionu. Na wprost zobaczysz zamknięte bramy. Znajdziesz ocalałego żołnierza - Ilenda Voniusa. Możesz poprosić go o pomoc, lub odesłać. Udaj się do wieży Blood Well (Studnia Krwi), widocznej po lewej stronie. Na samej górze znajdziesz przełącznik otwierający bramy na wprost wrót Oblivionu, którymi wszedłeś. Między nimi zobaczysz ciała strażników miasta. Teraz twoim celem jest główna wieża na wprost. Gdy znajdziesz się w wieży, w lokacji The Blood Feast (Krwawa Uczta), pokonaj przeciwników i znajdź drzwi do Rending Halls (Sale Rozrywania). Twoim celem jest dotarcie na sam szczyt wieży, tak więc zmierzaj stale w górę. Znajdziesz kolejne drzwi, do Corridors of Dark Salvation (Korytarze Mrocznego Zbawienia). Teraz musisz wyjść z wieży, w tym celu odnajdź wyjście do Wastes of Oblivion (Równiny Otchłani). Przejdź mostem do mniejszej wieży, Reapers Sprawl (Jatka Żniwiarza). Idź na samą górę. Znajdziesz tam kolejnego strażnika Kvatch - Meniena Gonelda, zamkniętego w klatce. Będzie tam również Dremora Sigil Keeper (Strażnik Pieczęci), z którym musisz się zmierzyć. Gdy go pokonasz, odbierz mu klucz. Porozmawiaj ze więźniem. Dowiesz się, że jedynym sposobem na zamknięcie Wrót Otchłani jest zabranie Kamienia Pieczęci. Wróć do głównej wieży. Idź cały w górę, natrafisz na ruchomą, podświetloną platformę - portal. Aktywowany, przeniesie cię piętro wyżej. Znajdź zamknięte drzwi do Sigillum Sanguis. Otworzysz je kluczem odebranym dremorze. Pokonaj przeciwników i idź na samą górę pomieszczenia. Ujrzysz cel swej podróży - Sigil Stone (Kamień Pieczęci). Aktywuj go, a brama zostanie zamknieta. Ty znajdziesz się z powrotem w Kvatch.

Ponownie porozmawiaj z Savlianem. Razem ze strażą miasta wejdź do miasta i oczyść plac ze znajdujących się tam Daedr. Gdy plac będzie bezpieczny, Martin Septim zgodzi się pójść z tobą do Weynon Priory.

Weynon Priory (Opactwo Weynon)

Gdy dotrzecie tam z Martinem, okaże się, że opactwo zostało zaatakowane. Odszukaj Jauffre'a zabijając atakujących was zabójców. Jest on w kaplicy, na prawo od głównego budynku. Razem z szefem Ostrzy wróć do jego gabinetu. Amulet został skradziony. Jauffre decyduje, że potomek Cesarza będzie bezpieczny w Cloud Ruler Temple (Świątyni Władcy Chmur). Ty i Jauffre oczywiście podejmujecie się eskorty Martina do tego miejsca. Na zewnątrz znajdziesz znajdziesz konie. Paint Horse (Srokacz) jest dla ciebie.

The Path of Dawn (Ścieżka Brzasku)

W Claud Ruler Temple Jauffre zaproponuje ci przyłączenie się do zakonu Ostrzy, po czym zleci ci zadanie. Polega ono na odnalezieniu skradzionego Amuletu Królów. Musisz, zgodnie ze wskazówkami, udać się do Imperial City (Miasto Cesarskie) i spotkać się z Baurusem (tak, to ten który był z tobą w podziemiach pałacu ;) ). Idź do dzielnicy Elven Gardens (Elfickie Ogrody), do karczmy Luther Broad's Boarding House (Pensjonat Luthera Broada). Teraz rób dokładnie to, co każe Baurus. Usiądź obok niego. Gdy ruszy w kierunku piwnicy, poczekaj aż siedzący nieopodal mężczyzna pójdzie za nim. Wtedy wejdź do piwnicy. Razem pokonacie zamachowca. Przy nim znajdziesz pierwszy tom "Mythic Dawn Commentaries" (Komentarze Mitycznego Brzasku). Baurus wyjaśni ci, że zamachowcy to członkowie kultu czczącego Mehrunesa Dagona - Mythic Dawn. Poleci ci spotkać się ze znawycznią daedrycznych kultów - Tar-Meeną, znajdującą się w Arcane University (Uniwersytet Nauk Tajemnych). Od niej dowiesz się, że żeby znaleźć siedzibę kultu, potrzebujesz wszystkich czterech tomów "Mythic Dawn Commentaries". Pierwszy już masz, drugi dostajesz od Tar-Meeny. Zasugeruje ci ona rozpoczęcie poszukiwań pozostałych dwóch w księgarni First Edition (Pierwsze Wydanie) w dzielnicy targowej. Własciciel mówi ci, że owszem, posiada III tom, ale jest on zamówiony przez konkretnego klienta, Gwinasa. Możesz przekupić, lub retoryką przekonać kupca, by sprzedał ci ją za 100 septimów, lub poczekać na Gwinasa i nastraszyć go, że Mythic Dawn jest odpowiedzialny za zamordowanie Cesarza. Wówczas Elf nie dość, że odda ci księgę za darmo, to jeszcze powie, gdzie dokładnie był umówiony na odbiór IV tomu ze "Sponsorem".

Informacje przekaż Baurusowi. Postanowi on, że razem udacie się do kanałów na spotkanie z przedstawicielem kultu. Idź za Baurusem. Na końcu będziesz mógł zdecydować, który z was będzie rozmawiał ze Sponsorem, a który tylko ubezpieczał. Jeśli wybierzesz pierwszą opcję, wejdź do pomieszczenia i usiądź na krześle, przy stole. Jeśli drugą, idź schodami do góry i ukryj się. Bez znaczenia jednak co wybierzesz, kultyści bowiem i tak zorientują się, że jest was dwóch i zaatakują. Gdy ich pokonacie, przy ciele Ravena Camorana znajdziesz ostatni poszukiwany tom. Baurus, jeśli przeżyje potyczkę, uda się do Cloud Ruler Temple, by strzec ostatniego potomka Septimów. Ty wyjdź z kanałów i z kompletem Komentarzy wróć do Tar-Meeny.

Argonianka sądzi, że księgi zawierają ukryty przekaz. Możesz przychodzić do niej trzykrotnie, za każdym razem dając jej dobę na badania, lub odczytać tekst samemu. Ukrytą wskazówkę stanowi fraza składająca się z pierwszych, ozdobnych liter, czytanych po kolei.

Tak więc w południe do Imperial City Palace i rozejrzyj się po cmentarzu. Odszukaj grobowiec o nazwie Tomb of Prince Camarril (Grobowiec księcia Camarrila). Na jednej ze ścian pojawi się czerwona mapa Cyrodiil. Gdy ją aktywujesz, na twojej mapie zostanie zaznaczona lokalizacja siedziby kultystów.

Dagon Shrine (Kaplica Dagona)

Po wejściu do Lake Arrius Caverns znajdzisz strażnika, który każe ci porozmawiać z Harrowem. Ten odbierze ci cały twój ekwipunek. Bez obawy, odbierzesz go później. Ubierz habit, który wręcz ci Harrow. Potem idź za nim do kaplicy. Będziesz świadkiem przemówienia przywódcy sekty - Mankara Camorana. Po chwili widzisz, jak znika z Amuletem. Teraz masz dopełnić inicjacji. Kultyści nakazują ci zabić leżącego na ołtarzu pod posągiem Argonianina. Jeśli go nie zabijesz i przeżyje on starcie z Mythic Dawn, możesz go potem znaleźć w Temple District w IC, gdzie w nagrodę podniesie o jeden pkt niektóre z twoich umiejętności. Twoim celem jest jednak przede wszystkim kradzież księgi Mysterium Xarxes. Możesz księgę ukraść i uciec, albo wdać się w walkę, zabić Harrowa i odebrać mu twój ekwipunek. Gdy księga będzie twoja, wróć z nią do Cloud Ruler Temple.

Spies (Szpiedzy)

Ksiegę oddaj Martinowi. Podczas gdy ten będzie ją studiował, Jauffre ma dla ciebie inne zadanie. Podobno w okolicy świątyni pojawiają się szpiedzy Mythic Dawn. Jeden z Ostrzy, Steffan powie ci, że szpiedzy spotykają się przy kamieniu runicznym. Zjaw się tam ok 6 p.m.. Wyeliminuj Jearl lub Saveri, w zależności która się pojawi, zabierz klucze. Teraz udaj się do Brumy, do kapitana straży Burda. Jeśli zabiłeś Jearl, Burd pozwoli ci przeszukać jej dom, jeśli nie naprowadzi cię na kryjówkę szpiegów: Bruma Natural Caverns. Z jaskiń i tak dostaniesz się do piwnicy Jearl, gdzie znajdziesz pismo z rozkazami dla Jearl. Zabierz je i zanieś do Jaufrre'a.

Blood of Daedra (Krew Daedry)

Martin rozszyfrował, co jest potrzebne, by odprawić rytułał otwierający przejście do kryjówki Camorana. Potrzebuje czterech składników: pierwszym, którego zdobycie teraz ci zleca, jest daedryczny artefakt. Na stole Martina znajdziesz książkę "Modern Heretics". Gdy ją przeczytasz, na mapie zaznaczy ci się lokalizacja Shrine of Azura (Kaplica Azury) [UWAGA! Artefaktem tym nie musi być nagroda od Azury. W grze dostępnych jest aż 15 questow od Daedr, każdy zwieńczony wartościowym artefaktem. Pamiętaj też, że nie odzyskasz juz tego, co dasz Martinowi] Po złożeniu odpowiedniej ofiary i wykonaniu zadania od którejś Daedry, wróć do Cloud Ruler Temple i oddaj artefakt Martinowi. Ten poleci ci zgłosić się znów do Jauffre'a.

Bruma Gate (Brama Brumy)

Mythic Dawn zaczyna realizacje planu, jedna z bram Oblivionu otwiera się pod murami Brumy. Jauffre chce, abyś pomógł miejscowej straży zamknąć wrota. Przy przejściu do Otchłani znajdziesz kapitana Burda z oddziałem żołnierzy. Pomogą ci oni w wytępieniu daedr. Bramę zamknij podobnie jak tę w Kvatch. Musisz dostać się na szczyt wieży i zabrać Sigil Stone. Kiedy to zrobisz, porozmawiaj ponownie z kpt. Burdem, a potem wróć do Jauffre'a.

Allies for Bruma (Posiłki dla Brumy)

Jauffre obawia się, że strażnicy Brumy to za mało, by odeprzeć siły Otchłani, zleci ci więc zorganizowanie posiłków dla miasta, ma się tu bowiem otworzyć potężna brama Oblivionu. Quest ten polega na ściągnięciu żołnierzy z wszystkich miast Cyrodiil. Jest dość czasochłonny, trzeba bowiem dla każdego miasta przysłużyć się, zamykając pobliskie wrota. Jeśli już koniecznie nie chcesz wczuć się w klimat zbliżającej się bitwy, możesz zaniechać tej misji, nie jest ona bowiem niezbędna do ukończenia wątku głównego.

Blood of the Divines (Krew Bogów)

Martin odkrył kolejny składnik potrzebny do otwarcia portalu do Raju Camorana. Jest nim krew bogów. W celu jej zdobycia, wraz z Jauffre prosza cię o zdobycie antycznej zbroi Tibera Septima, znajdującej się w katakumbach pod ruinami Sancre Tor. Dostaniesz klucz do głównego wejścia.

W Sancre Tor bądź przygotowany na ataki nieumarłych. W środku spotkasz na swej drodze szkielet jednego z Ostrzy, objętego klątwą. Gdy go pokonasz, pojawi się przed tobą duch Rielusa i opowie o wydarzeniach w Sancre Tor. On i jego trzech towarzyszy za sprawą klątwy błąkają się po ruinach fortu. Jeśli uda ci się pokonać wszystkich, umożliwisz im zdjęcie klątwy.

Udaj się do Sancre Tor Prison, znajdź i pokonaj strażnika Wardera Kastava, odbierz mu klucz do kompleksu cel. Dalej znajdziesz kolejny szkielet żołnierza Ostrzy. Jego również pokonaj. Teraz udaj sie do kolejnej lokacji: Hall of Judgement, tam znajdziesz kolejnego żołnierza. Ostatni znajduje się w Catacombs. Gdy uwolnisz już wszystkich, wróć do Entry Hall i idź za duchami do Tomb of the Reman Emperors. Tam cztery duchy zjednoczą siły, zdejma klątwę i umożliwią ci wejście do sali ze zbroją Tibera Septima. Zabierz ją i możesz wracać do Martina.

Miscarcand

Trzecim potrzebnym elementem jest Great Welkynd Stone, który odszukać masz w ruinach aylaidskiego miasta Miscarcand niedaleko Skingradu. Pokonując przeciwników, szukaj przycisków otwierających kolejne przejścia. Musisz dostać się do lokacji Sel Vanua, a z niej do Morimath. Tam znajdziesz Great Welkynd Stone, nie sposób go przeoczyć. Gdy go zabierzesz, zaatakuje cię silny Lich - King of Miscarcand. Kamień oddaj Martinowi.

Defense of Bruma (Obrona Brumy)

Ostatnim niezbędnym elementem do otwarcia potralu jest Great Sigil Stone. Należy więc pozwolić wrogom otworzyć Great Oblivion Gate w pobliżu Brumy. Plan jest ryzykowny, Martin prosi cię więc abyś porozmawiał z Nariną Carvain, hrabiną Brumy. Po krótkiej rozmowie idź wraz z nią do kaplicy, gdzie spotkacie się z Martinem. Potem rusz razem z nim i jego żołnierzami. Wśród licznych wiwatów na cześć nowego Septima wyjdź z pozostałymi poza miasto i przygotuj się do bitwy. Liczba pomagających wam żołnierzy zależy od tego, jak sumiennie wykonałeś zadanie Allies for Bruma. Pamiętaj! Najważniejszy jest Martin, pilnuj go, podczas gdy wokół was będą się otwierać trzy standardowe bramy. Po nich pojawi się Great Oblivion Gate. Teraz interesuje cię tylko dostanie się do środka tych wielkich wrót.

Great gate (Wielkie Wrota)

Wewnątrz Wrót zobaczysz potężną machinę oblężniczą, (tę samą, którą widziałeś w intro) zmierzającą do portalu, którym wszedłeś. A to jedyne zadanie w grze ograniczone czasem. Masz więc dokładnie 13 minut na zamknięcie wrót zanim machina do nich dotrze. Wejdź do World Breaker Guard po prawej. Naciśnij dźwignię i wskocz na podnoszącą się do góry platformę. Biegnij do góry, do drzwi, wyjdź na zewnątrz. Dalej mostkiem do kolejnej wieży. W ten sposób musisz dostać się do drugiej po prawej od wrót wieży. Wyjdź z niej drzwiami na połowie wysokości. Znajdziesz się na zarwanym moście. Przeskocz go, jeśli dasz radę. Jeśli nie, idź w lewo, do podziemi. Dostaniesz się do wieży, na której szczycie znajdziesz mechanizm otwierający bramy na moście. Gdy je otworzysz, będziesz mógł już dostać się do wieży z Sigil Stonem. Idź do góry, jak zwykle, i zabierz kamień.

Jesteś z powrotem w Brumie. Znajdź Martina i oddaj mu Great Sigil Stone.

Paradise (Raj)

Po powrocie do Claud Ruler Temple zastaniesz wszystko przygotowane do otwarcia portalu do Raju Camorana. Porozmawiaj z Martinem, a on otworzy portal. Przejdź przezeń. Znajdziesz się w malowniczej krainie Camorana. Idź ścieżką, aż napotkasz dremorę o imieniu Kathutet. Dowiesz się, że jedyną możliwością wydostania się z Ogrodu jest posiadanie Bands of the Chosen. Dremora ma dla ciebie zadanie, za które oferuje ci Bands of the Chosen. Możesz odmówić i odebrać je z ciała Kathuteta. Możesz tez zgodzić się i wykonać zadanie. W tym celu idź za wskaźnikiem do pobliskiej jaskini i uwolnij Anaxesa po prostu usuwając belki podpierające głaz. Wróć do dremory. Da ci on obiecana nagrodę. Załóż obręcze i przejdź do Forbidden Grotto.

Napotkasz tam Altmera Eldamila, który zaoferuje ci pomoc. Jeśli na to przystaniesz, będzie cię ukrywał przed dremorami, udając, że jesteś zwykłym więźniem. Posłusznie wejdź do klatki, potem wyjdź drugą stroną. Idź do kolejnej lokacji. Tam Eldamil zdjemie ci Bands of the Chosen. Teraz możesz wyjść z groty. Idź do Carac Agaialor, pałacu Camorana, gdzie spotkasz znajomych z Mythic Dawn, Rumę i Ravena. Zaprowadzą cię oni do wcześniej wymienionego. Tam, po krótkim monologu, wywiąże się walka. Skup się na Mankarze, zabij go, zabierz Amulet of Kings. Zostaniesz przeteleportowany z powrotem do Claud Ruler Temple. Zobaczysz Martina, już w pełnej krasie, w szatach cesarza. Oddaj mu Amulet.

Light the Dragonfires (Światło Smoczych Ogni)

Teraz musisz eskortować Martina do Imperial City, gdzie czeka na niego Kanclerz Ocato, by dopełnić koronacji. Ocato od razu deklaruje wierność i posłuszeństwo nowemu Cesarzowi, jednak w tym momencie do pałacu wpada strażnik z wiadomością, że miasto zostało zaatakowane przez Daedry. Znowu musisz chronić Martina. Musi on dostać się do Temple of the One. Po pokonaniu Daedr skieruj się do Temple District. Gdy się tam znajdziecie, okaże się, że jest już za późno - sam Mehrunes Dagon jest już tutaj. Ochraniając Martina omiń księcia Daedr i wejdź do Świątyni. Tam zobaczysz pojedynek Dagona i Wcielenia Akatosha - Martina. Pokonuje on Mehrunesa i przemienia się w posąg smoka.


Profil redaktora Shane


Opublikowano:


Solucja i poradnik do gry TES IV: Oblivion

Solucja: Spis treści - lokacje, zadania, mapy

Poradnik: AlchemiaAtrybutyChorobyDomyKlasyKonieMagiaNiesławaPoradniki - walkaRasySkillbookiSławaTrening umiejętnościUmiejętnościWampiryzmZnaki zodiaku