Smocze Krzyki to zupełna nowość w serii The Elder Scrolls. Jako Dovahkiin, Smocze Dziecię, staniesz się jednym z nielicznych, którzy potrafią używać smoczego Głosu, zwanego również Thu'um. Krzyki mają różne właściwości - niektóre ułatwią ci podróżowanie i eksplorację, inne działają w podobny sposób do zaklęć ofensywnych. Po raz pierwszy z tych zdolności będziesz mógł skorzystać po ukończeniu misji Budzenie smoka. Potem uzyskasz już pełną swobodę w poznawaniu nowych Krzyków i używania ich w walce z przeciwnikami.
Musisz wiedzieć, że każdy Krzyk składa się z trzech słów. Możliwość korzystania z takiej mocu uzyskasz już po zapoznaniu się z pierwszym z nich, jednakże warto odkryć dwa kolejne, by zwiększyć moc swego głosu. Słowa poznajesz badając smocze ściany. Te niespotykane nigdzie indziej płaskorzeźby umiejscowione są najczęściej w starych norskich ruinach i grobowcach. To sprawia, że odkrywanie tajemnic Głosu nie należy do czynności najprostszych, ale za to stanowi znakomitą motywację do eksploracji prowincji Skyrim.
Choć Krzyki działają w sposób zbliżony do magii, to jednak korzystanie z nich jest przypisane do specjalnego przycisku Mocy. Znajomość pojedynczego słowa Krzyku pozwala wykorzystać jedynie jego podstawową wersję, natomiast po odblokowaniu drugiego i trzeciego słowa warto przytrzymać przycisk Mocy, by uzyskać jeszcze potężniejszy efekt. Kiedy skorzystasz z Krzyku, przez pewien czas stanie się on niedostępny. Odstępy te możesz jednak niwelować za pomocą konkretnych przedmiotów (Amulet Talosa) lub innych magicznych zdolności Błogosławieństwo Talosa).
W podstawowej wersji TES V: Skyrim możesz poznać 20 smoczych Krzyków. Dodatki Dawnguard i Dragonborn dodają odpowiednio 3 i 4 moce, do daje łączną sumę 27 Krzyków. Dokładny opis każdego z nich, jak również miejsca, w których znajdują się powiązane z nimi smocze ściany, znajdziecie poniżej. Pamiętajcie, by zawsze podążać Drogą Głosu!
Aspekt smoka
Raz dziennie wezwij potężny Aspekt smoka, by zadawać potężne ciosy, mieć opancerzoną skórę i potężniejsze Krzyki.
Pierwsze słowo: +25 do Pancerza, silne ataki zadają o 25% więcej obrażeń
Drugie słowo: +100 do Pancerza, +25% odporności na ogień i chłód, przyzwanie Pradawnego Smoczego Dzięcięcia, jeśli PŻ spadną poniżej 50%
Trzecie słowo: Czas przeładowania Krzyku zmniejszony o 20%
Smocze ściany:
- Kopalnia Krucza Skała - kopalnia przylegająca do osady o tej samej nazwie (Dragonborn).
- Świątynia Miraaka - norskie ruiny, które odwiedzisz w trakcie misji o tej samej nazwie (Dragonborn).
- Apokryf - będziesz mógł się nauczyć tego słowa w jednej z ostatnich części daedrycznej sfery.
Brzuchomówstwo
Thu'um jest słyszalny, ale jego źródło pozostaje nieznane - osoby go szukające zostają oszukane.
Zmienia lokalizację, z której wrogowie słyszą Krzyk, co pozwala na odwrócenie ich uwagi.
Smocze ściany:
- Grot (wszystkie trzy słowa) - szczyt znajdujący się na północny-wschód od Białej Grani.
Czyste niebiosa
Całe Skyrim ugina się przed twoim Thu'um, pozwalając ci rozwiać mgłę i niekorzystną pogodę.
Oczyszcza niebo ze złej pogody przez 25/40/65 s.
Smocze ściany:
- Wysoki Hrothgar (wszystkie trzy słowa) - nauczysz się ich w trakcie misji Gardło Świata.
Cyklon
Twoje Thu'um tworzy wirujący cyklon, który sieje spustoszenie w szeregach przeciwników.
Zadaje 50/75/100 obrażeń i wyrzuca przeciwników w powietrze.
Smocze ściany:
- Benkongerike - jaskinia leżąca w północnej części wyspy Solstheim (Dragonborn).
- Kurhan Kolbjorn - norskie ruiny leżące na południowy-wschód od Kruczej Skały (Dragonborn).
- Kurhan na Białym Grzebiecie - norskie ruiny leżąca w północnej części wyspy Solstheim (Dragonborn).
Eteryczność
Thu'um sięga ku Pustce, zmieniając cię w istotę, której nie można skrzywdzić, ale która sama również nie może szkodzić innym.
Pozwala przybrać eteryczną formę na 8/13/18 s, dzięki czemu postać m.in. nie odnosi obrażeń.
Smocze ściany:
- Reduta w Zaginionej Dolinie - ogromne norskie ruiny leżące na południowy-wschód od Markartu.
- Ustengrav - grobowiec leżący na południowy-wschód od Samotnią. Dotarcie do ściany jest możliwe jedynie w trakcie wykonywania misji Róg Jurgena Wiatrowładnego.
- Żelazny kurhan - grobowiec leżący nieopodal Gospody Przy Nocnej bramie; patrz również opis zadania Ząb czasu.
Furia żywiołów
Thu'um daje twoim ramionom szybkość wiatru, pozwalając ci szybciej zadawać ciosy.
Zwiększa prędkość zadawania ciosów o 1.3/1.5/1.7 pkt przez 15 s.
Smocze ściany:
- Bastion w Wichrowym Wrzasku - niewielka jaskinia położona w górach na północ od Falkret.
- Krater Smoczego Zęba - smoczy kurhan położony na północ od Kartwasten.
- Posąg Meridii - jest położony przy drodze łączącej Smoczymost z Samotnią. Smocza ściana leży nieco powyżej posągu; patrz również opis zadania Przedświt.
Lodowa postać
Twój Thu'um zamraża przeciwnika.
Paraliżuje przeciwników i zadaje im 2 pkt obrażeń przez 15/30/60 s.
Smocze ściany:
- Góra Anthor - szczyt wznoszący się na południowy-zachód od Zimowej Twierdzy.
- Oszroniony Kurhan - duży norski grobowiec leżący na południowy-zachód od Gwiazdy Zarannej.
- Saarthal - duży norski grobowiec położony na południowy-zachód od Zimowej Twierdzy. Dotarcie do ściany jest możliwe jedynie w trakcie misji W podziemiach Saarthal.
Mroźny oddech
Twój oddech to zima, a twój Thu'um to zamieć.
Spowalnia wrogów i zadaje im 10/14/18 pkt obrażeń/s przez 5 s.
Smocze ściany:
- Folgunthur - duży norski grobowiec położony na południowy-wschód od Samotni. Dotarcie do ściany jest możliwe jedynie w trakcie misji Zakazana opowieść.
- Kościany Szczyt - szczyt położony na południe od Wichrowego Tronu.
- Niebiański Ołtarz - smoczy kurhan leżący na południowy-wschód od Morthal.
Nieugięta siła
Twój Głos to nieposkromiona moc, która spycha na bok wszystko - i wszystkich - co tylko stanie ci na drodze.
Ogłusza przeciwników, a w swej najmocniejszej formie nawet ich powala.
Smocze ściany:
- Czarnygłaz - norskie ruiny położone na południe od Białej Grani; zobacz również opis zadania o tym samym tytule.
- Wysoki Hrothgar - słowa nauczysz się w trakcie misji Droga Głosu.
- Wysoki Hrothgar - słowa nauczysz się w trakcie misji Róg Jurgena Wiatrowładnego.
Ognisty oddech
Twój Thu'um smaga wszystko i wszystkich przed tobą ogniem.
Zadaje 50/70/90 pkt obrażeń od ognia.
Smocze ściany:
- Kopiec Pylarza - norski grobowiec położony na północny-zachód od Białej Grani. Dotarcie do smoczej ściany jest jednak możliwe jedynie w trakcie misji Próba honoru.
- Rozpadlina Rozdartej Skały - niewielka jaskinia leżąca na północny-zachód od Falkret, blisko Fortu Sungard.
- Wysoki Hrothgar - tego słowa nauczy cię Paarthurnax w trakcie misji Gardło Świata.
Pokój Kyne
Głos uspokaja dzikie bestie. Stracą one ochotę do walki lub ucieczki.
Uspokaja zwierzęta do 20 poz. na obszarze 75/150/225 stóp przez 60/120/180 s.
Smocze ściany:
- Cieniowisko - sporych rozmiarów norski grobowiec leżący tuż przy Ivarstead; zobacz również opis zadania Przeganianie mroku.
- Post Rannveiga - duże norskie ruiny położone na południe od Morthal; zobacz również opis zadania Post Rannveiga.
- Ragnvald - duże norskie ruiny położone na północ od Markartu; zobacz również opis zadania Ragnvald.
Przymus
Twój głos porusza nawet kamienie. W miarę wzrostu jego mocy zwierzęta, ludzie, a nawet smoki będą robić, co każesz.
Pierwsze słowo: pozwala oczyszczać Kamienie Wszechstwów
Drugie słowo: zmusza ludzi oraz potwory do sprzymierzenia się z tobą przez 30 s
Trzecie słowo: ujarzmia smoki i pozwala je dosiadać
Smocze ściany:
- Strażnica Saeringa - norskie ruiny leżące na północny-zachód od wioski Skaal (Dragonborn); patrz również opis zadania Los Skaalów.
- Hermaeus Mora nauczy cię tego słowa w trakcie misji Ścieżka wiedzy (Dragonborn).
- Hermaeus Mora nauczy cię tego słowa w trakcie misji Ogrodnik ludzkości (Dragonborn).
Przyzwanie Durnehviira
Durnehviirze! Usłysz mój Głos i przybądź z Kopca Dusz. Przyzywam cię w potrzebie.
Przywołuje z Kopca Dusz Durnehviira.
Smocze ściany:
- Kopiec Dusz - wszystkich słów nauczysz się w ramach nagrody za ukończenie misji Śmierć to nie koniec (Dawnguard).
Rozbrojenie
Krzyk potężniejszy od stali - wyrywasz broń z ręki wroga.
Rozbraja wrogów do 12/20/30 poz.
Smocze ściany:
- Leże Srebrnej Zaspy - średniej wielkości norskie ruiny leżące nieopodal Gospody Przy Nocnej bramie.
- Sanktuarium Śnieżnego Woalu - niewielkiej wielkości norskie ruiny położone na północny-wschód od Wichrowego tronu. Dotarcie do ściany jest możliwe jedynie w trakcie wykonywania misji Bez słów.
- Szczyt Starszej Krwi - szczyt z niewielkimi norskimi ruinami położony na północny-zachód od Białej Grani.
Skazany na śmierć
Przemów, a Głos twój niechaj zagładę zwiastuje, osłabiając pancerz i moc życiową przeciwnika.
Wysysa zdrowie przeciwnika przez 1/2/3 pkt/s oraz niszczy 25/50/75 pkt jego pancerza/s.
Smocze ściany:
- Opuszczona jaskinia - duża jaskinia położona na zachód od Wichrowego tronu; zobacz również opis zadania Biała Ampułka.
- Sanktuarium Mrocznego Bractwa - dostęp do tego miejsca, a zarazem do smoczej ściany, uzyskasz jedynie po przyłączeniu się do Mrocznego Bractwa.
- Wieża Jesienna - jedna z dwóch wież ulokowanych na południe od Ivarstead. Smoczą ścianę odkryjesz nieopodal niej.
Smokogrzmot
Twój Głos sięga smoczej duszy, zmuszając bestię do lądowania.
Osłabia smoki i zmusza je do lądowania na 15/18/22 s.
Smocze ściany:
- Wysoki Hrothgar (wszystkie trzy słowa) - nauczysz się ich w trakcie misji Zguba Alduina.
Spowolnienie czasu
Nakaż czasowi posłuszeństwo Krzykiem, by otaczający cię świat zastygł w bezruchu.
Spowalnia czas o 30/20/10% przez 8/12/16 s.
Smocze ściany:
- Korvanjund - duże norskie ruiny leżące na północny-wschód od Białej Grani. Dotarcie do ściany jest możliwe jedynie w trakcie misji Wyszczerbiona Korona.
- Labiryntian - ogromny kompleks norskich ruin położony mniej więcej pomiędzy Białą Granią a Morthal. Miejsce to odwiedzisz wykonując misję Laska Magnusa.
- Wiedźmi Zakątek - niewielkie norskie ruiny położone na zachód od Smoczymostu.
Szał bitewny
Twoje Thu'um zaklina broń pobliskich sojuszników, pozwalając im atakować szybciej.
Twoi sprzymierzeńcy atakują szybciej przez 60/120/180 s.
Smocze ściany:
- Kurhan Vahloka (wszystkie trzy słowa) - grobowiec leżący na południe od wioski Skaal (Dragonborn); patrz również opis zadania Utracone dziedzictwo.
Szept aury
Twój Głos nie jest Krzykiem, lecz szeptem, ujawniającym moce życiowe wszystkich razem i każdego z osobna.
Ukazuje przebywające w pobliżu żywe istoty przez 10/20/30 s.
Smocze ściany:
- Wichrowy szczyt - szczyt wznoszący się od północnego-zachodu dokładnie nad Skałą Shora.
- Valthume - norskie ruiny leżące na południowy-wschód od Markartu; patrz również opis zadania Przyczajone zło.
- Volunruud - norskie ruiny leżące na północ od Białej Grani; patrz również opis zadania Zamknięte usta.
Trąba powietrzna
Thu'um pędzi naprzód, niosąc cię ze sobą z prędkością szalejącego wichru.
Pozwala błyskawicznie pokonać ok. 50/75/100 stóp.
Smocze ściany:
- Wysoki Hrothgar - słowa nauczysz się w trakcie misji Droga Głosu.
- Wytchnienie Umrzyków - niewielki norski kurhan położony na południowy-zachód od Morthal; zobacz również opis zadania Podsycanie płomieni.
- Volskygge - duży norski grobowiec leżący na zachód od Samotni. Ściana znajduje się na szczycie wzniesienia. Zobacz również opis zadania zobacz również opis zadania Volskygge.
Wezwanie burzy
Krzyk zmierza pod niebiosa i trafia między chmury, budząc niszczycielskie moce błyskawic Skyrim.
Wzywa burzę 60/120/180 s. Każdy cel w odległości 100/125/150 stóp zostaje trafiony błyskawicą zadającą 40/60/80 pkt obrażeń od porażenia co każde 3-6 s,
Smocze ściany:
- Forelhost - duże norskie ruiny leżące na południowy-wschód od Pękniny; zobacz również opis zadania Szturm na smoczych kultystów.
- Ruiny Wielkiej Bramy - duże norskie ruiny położone na zachód od Gwiazdy Zarannej; zobacz również opis zadania Zwój dla Anski.
- Świątynia Skuldafn - dostęp do niej, a przez to do smoczej ściany, uzyskasz w trakcie misji Gniazdo Pożeracza Światów.
Wezwanie smoka
Odahviing! Wysłuchaj mego Głosu i wystąp. Przywołuję cię w godzinie próby!
Przywołuje Odahviinga.
Smocze ściany:
- Wysoki Hrothgar (wszystkie trzy słowa) - wszystkich trzech słów nauczysz się w trakcie misji Upadły.
Wydarcie duszy
Twoje Thu'um przecina ciało i rozbija duszę, przejmując kontrolę nad wolą upadłych.
Pierwsze dwa słowa odpychają wrogów. Użycie wszystkich trzech rzuca na przeciwnika Pułapkę dusz, wysysa 300 pkt jego zdrowia i ożywia zwłoki na 60 s.
Smocze ściany:
- Durnehviir nauczy cię słów za każdym razem, gdy przywołasz go z Kopca Dusz (Dawnguard).
Wyssanie witalności
Wyłudź od swego nieszczęsnego przeciwnika energię magiczną i życiową.
Wysysa przeciwnikowi 5 pkt Kondycji/Kondycji i Many/Kondycji, Many i Zdrowia/s przez 30 s.
Smocze ściany:
- Krypta Dimhollow - ogromna jaskinia położona na południowy-zachód od Gwiazdy Zarannej (Dawnguard); patrz również opis zadania Przebudzenie.
- Zapomniana Dolina - jest to odizolowane od reszty świata miejsce, do którego możesz dostać się poprzez Jaskinię Zmierzchania (Dawnguard), leżącej nieopodal orsimerskiej twierdzy Mor Khazgur; patrz również opis zadania U nieba bram.
- Punkt Zawietrzny - niewielkie norskie ruiny położone na południe od Ivearstead (Dawnguard).
Zew męstwa
Dzielni herosi Sovngardu słyszą twój Głos i podróżują poza czasem i przestrzenią, by cię wspomóc.
Na 60 s przywołuje do pomocy Gormlaitha Złotego-Jelca/Felldira Starego/Hakona Jedno-Oko.
Smocze ściany:
- Sovngard (wszystkie trzy słowa) - nauczysz się ich w trakcie misji Zabójca smoków.
Zniechęcenie
A słabi bać się Thu'um będą i zaczną uciekać w popłochu.
Wrogowie na 7/15/24 poz. uciekają przez 30 s na obszarze 36/50/68 stóp.
Smocze ściany:
- Martwa Babina - wieża stojąca na południowy-zachód od Markartu. Ściana znajduje się nieopodal.
- Szczyt Postradanej Mowy - szczyt wznoszący się na południe od Pękniny.
- Labirynt Shalidora - jest częścią ogromnego kompleksu ruin znanego jako Labiryntian. Miejsce to odwiedzisz wykonując misję Laska Magnusa.
Zwierzęce oddanie
Krzyk wzywający na pomoc dzikie bestie, które przybędą, by walczyć w twojej obronie.
Zwierzęta do 20 poz. będą ci pomagać przez 30/45/60 s na obszarze 75/150/225 stóp.
Smocze ściany:
- Angarvunde - norskie ruiny leżą na zachód od Pękniny; patrz również opis zadania Angarvunde.
- Grobowiec Ysgramora - norski grobowiec położony na północny-zachód od Zimowej Twierdzy. Ściana znajduje się na szczycie skalistej wyspy, do którego dostęp uzyskasz dopiero po wykonaniu misji Chwała poległym.
- Starostok - szczyt położony na południowy-zachód od Helgen.
Komentarze
Komentowanie jest zarezerwowane dla zarejestrowanych użytkowników. Zaloguj się poniżej lub zarejestruj - za darmo i w mniej niż 5 minut!